enda

George Schnéevoigt

(1893 – 1961)

Instruktør, fotograf. Født 23/12 1893 (Fritz Ernst George Fischer), død 5/2 1961 - 67 år gammel. Tog omkring 14-års alderen sin mor Siri Schnéevoigts efternavn. Gift 1º i 1915 med danserinde Henriette Mathilde (Tilly) Kaulbach (født Frederiksen, 1874-1966) - ægteskabet opløst, 2º med Elisabeth Schnéevoigt (kaldet Lis). Far til fotografen Alf Schnéevoigt.

Flyttede som 14-årig til Berlin med sin finskfødte mor, som var kunstfotograf og havde eget atelier. Her blev han efter endt skolegang uddannet som fotograf og læste også til skuespiller, og et par sæsoner optrådte han på Neues Schauspielhaus. I Berlin mødte han sin kommende hustru, og de rejste sammen tilbage til Danmark og startede i 1913 filmselskabet Kaulbachs Kunstfilm, der kun fik en kort levetid. Der findes ingen kilder til dette selskabs produktion, men Schnéevoigt nævner selv i et interview en enkelt titel, "Stærkere end Dynamit". Som 21-årig i 1915 debuterede han som filminstruktør hos Nordisk Film. Det blev dog i første omgang kun til en lille håndfuld iscensættelser - på baggrund af egne manuskripter - hvorimod opgaverne som filmfotograf blev mere markante op gennem 20'erne. Ikke mindst fordi Carl Th. Dreyer brugte ham på fire af sine tidligste film: instruktørdebuten "Blade af Satans Bog" (1921), som blev produceret af Nordisk i 1919, den svenske "Prästänkan" (1921), "Der var engang" (1922) efter Drachmanns skuespil og "Du skal ære din Hustru" (1925).

Fra 1929 kom Schnéevoigt med den norskproducerede "Laila", som blev optaget i Lapland, for alvor i gang med at instruere. Den blev hans sidste stumfilm og blev en stor succes. Hans næste film skulle blive den første tonefilm produceret i Danmark. "Eskimo" har status som norsk film, men Nordisk Tonefilm stillede atelier, apparatur og personale til rådighed og realiseringen indbefattede en rejse til Grønland, hvor en trediedel af filmen blev optaget. Den blev indspillet i fire versioner: en skandinavisk med norsk tale, en tysk, en fransk og en stum.
Schnéevoigt hører til blandt de få filmfolk, der straks magtede tonefilmens udfordringer, hvilket betød, at han kom til at instruere de 10 første tonefilm hos Nordisk. Hans talent lå især for det seriøse drama, og "Præsten i Vejlby" (1931), der regnes for den første danske tonefilm, blev en store succes. Ligeledes demonstrerer hans tonefilm-remake af "Laila" fra 1937 endnu engang hans evne for at skildre naturen i smukke og poetiske billeder. Lystspil blev det også til, men genren lå ikke helt så godt til ham, selv om han slap fornemt fra f.eks. "Odds 777" med Liva Weel.

Schnéevoigt lavede sin sidste film "Alle Mand paa Dæk" i 1942 og blev derefter - meget mod sin vilje - tvunget ud i lediggang. De sidste knap 20 år af sit liv var han helt uden beskæftigelse indenfor filmen og brugte overvejende sit alsidige kunstneriske talent på at male. Der er ikke entydige grunde til, at han fik den skæbne, han fik. Men der er måske et sammenfald med, at Carl Bauder, der var hans stærkeste støtte på Nordisk, døde i 1944, og at Schnéevoigt under retsopgøret efter besættelsen oplevede en stor personlig sorg, der kan have stigmatiseret hans navn.

Svend Kragh-Jacobsen karakteriserer ham i sin nekrolog, som en af de mest produktive instruktører i sin tid og dominerende i talefilmens første årti. "Her viste Schnéevoigt ikke blot en meget alsidig kunnen, men i sine bedste værker en smag og en kunstnerisk fornemmelse, som skabte film, der endnu kan ses med glæde. Fra hans hånd fik de et stemningspræg i rytme og fotografering, der klart signerede dem som værker af en kunstner med udpræget fornemmelse for og greb på filmen" (Berlingske Tidende 7/2 1961).

Litteratur: Bjørn Rasmussen: George Schnéevoigt - in "50 aar i dansk film", udgivet i 1956 i forbindelse med Nordisk Films Kompagnis 50 aars jubilæum (red. Balling, Kragh-Jacobsen og Sevel).

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Alle Mand paa Dæk 1942 Instruktion DK/Spillefilm
Tordenskjold gaar i Land 1942 Instruktion DK/Spillefilm
Jeg har elsket og levet 1940 Instruktion DK/Spillefilm
Cirkus 1939 Instruktion U/Spillefilm
Champagnegaloppen 1938 Instruktion DK/Spillefilm
Lajla 1937 Instruktion U/Spillefilm
Snehvide og de syv dværge 1937 Instruktør (dansk version - 1938) U/Spillefilm
6. Trækning 1936 Instruktion DK/Spillefilm
Rasmines Bryllup 1935 Instruktion DK/Spillefilm
Fredløs 1935 Instruktion, Manus U/Spillefilm
Lynet 1934 Instruktion DK/Spillefilm
Nøddebo Præstegaard 1934 Instruktion DK/Spillefilm
De blå drenge 1933 Instruktion DK/Spillefilm
Nyhavn 17 1933 Instruktion DK/Spillefilm
Tango 1933 Instruktion DK/Spillefilm
Kobberbryllup 1933 Instruktion DK/Spillefilm
Kirke og Orgel 1932 Instruktion DK/Spillefilm
Odds 777 1932 Instruktion DK/Spillefilm
Skal vi vædde en Million? 1932 Instruktion DK/Spillefilm
Tretten Aar 1932 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Hesten 1931 Instruktion DK/Kort fiktion
Hotel Paradis 1931 Instruktion DK/Spillefilm
Præsten i Vejlby 1931 Instruktion DK/Spillefilm
Hotel Paradis 1931 Instruktion DK/Spillefilm
Eskimo 1930 Instruktion, Klip U/Spillefilm
Ve den, der lyver 1930 Instruktion DK/Kort fiktion
Rosen 1930 Instruktion DK/Kort fiktion
Laila 1929 Instruktion, Manus U/Spillefilm
Grænsefolket 1927 Foto DK/Spillefilm
Du skal ære din Hustru 1925 Foto DK/Spillefilm
Livets Karneval 1923 Foto DK/Spillefilm
Der var engang 1922 Foto DK/Spillefilm
Blade af Satans Bog 1921 Foto DK/Spillefilm
Præsteenken 1921 Foto U/Spillefilm
Markens grøde 1921 Foto U/Spillefilm
Dykkerklokkens Hemmelighed 1918 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Den grønne Bille 1918 Foto DK/Spillefilm
En Kunstners Kærlighed 1918 Foto DK/Spillefilm
De mystiske Z-Straaler 1916 Instruktion, Manus, Foto DK/Spillefilm
Grubeejerens Død 1916 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Fyrstindens Skæbne 1916 Instruktion, Manus, Foto DK/Spillefilm
Kærlighedslængsel 1916 Foto DK/Spillefilm
Selskabsdamen 1916 Foto DK/Spillefilm
Under Galgen 1915 Foto DK/Spillefilm
Dødsklokken 1914 Adjudant Bertram, spion DK/Spillefilm
Mysteriet paa Duncan Slot Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.