Krag-filmen

Om filmen

En collage af super 8-optagelser af Jens Otto Krag med skæve og utraditionelle vinkler, hurtige panoreringer etc. Filmen leger på denne måde med begrebet portræt. Ledsaget af en lydcollage med interviewbidder, der gentages, og forskellige stykker musik. (fra Anders Leifers bog 'Også i dag oplevede jeg noget ... Samtaler med Jørgen Leth', 1999).

Fire af de udvalgte værker til Sculpting-the-Past / Fortid fortolket er rene medieeksperimenter. ”Den ene er 'Krag-filmen', kollektivgruppen ABCinemas unikke portræt fra 1969 af daværende statsminister Jens Otto Krag med tumultariske sammenklip af hele gruppens 8mm-optagelser til et kvarter fordelt på fire billedskærme, ledsaget af Henning Christiansens ironiserende lydmontage” (Læs mere i De uønskede film - et kunstnerisk opbrud).

Efter to produktioner, der blev instrueret kollektivt af ABCinema-gruppens medlemmer ('Dyrehavefilmen', 1969 og 'Rødovrefilmen', 1969) og som begge fokuserer på en lokalitet, enedes man om i næste projekt at samle sig om ét punkt.

”Filmen planlægges i Galleri 101 og optages i Charlottenborgs skulpturhave i forbindelse med ’Festival 200’, Charlottenborgs 200-års-jubilæumsudstilling. (…) Bjørn Nørgaard har senere fortalt, at man ”diskuterede om det skulle være pølsemanden eller statsministeren.” Da valget falder på den sidste, må man finde den i kredsen, ”der så pænest ud, og det gjorde Jørgen Leth”, så han bliver sendt ”i byen, selv om han ikke var meget for det. Og Jens Otto Krag sagde sgu ja” (H. Krarup og C. Nørrested 1986:73). Spillereglen bag optagelsen er, at ingen af filmfolkene må tale med Krag – hvad han ikke er underrettet om. Derimod er en kvinde udset til at konversere ham, gående eller siddende på en bænk. Statsministeren filmes fra alle vinkler, tæt på og fra lang afstand, i samtale og alene, mens han forsøger at begå sig bedst muligt i den uforudsete situation. (…) ”Ideen i kollektivfilmene er jo, at man både i motivet, i kunstnerrollen og i selve filmens formelle struktur skal undgå hierarkiske aflæsninger. Enhver aflæsning er lige god, og ethvert indfald eller enhver måde at filme på er à priori lige så god som alle andre.” (Tania Ørum i interview med B. Nørgaard 1999). (…)

De kollektive film vistes med samtidige billeder på flere lærreder ved møderne i ABCinema og ved diverse offentlige arrangementer. De nye og anderledes forevisningsrammer skulle henvende sig til et nyt publikum som en del af mere intime og fleksible måder at sprede film på.” (Tania Ørum: 'De eksperimentelle tressere – kunst i en opbrudstid', s. 512 ff. Gyldendal 2009).  

Credits

Instruktion: ABCinema
Manuskript:  ABCinema
Fotografer: ABCinema

Fakta

Kategori
Eksperimentalfilm

Instruktion
ABCinema

Udgivelsesår
1969

Produktionsselskab
ABCinema

Varighed og format
16 min., farve, tone