Mor-datter-drama i virtual reality

Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo deltager i Cannes' NEXT-program med virtual reality-filmen "Ewa", der følger en piges liv fra fødsel til voksenliv og giver en filmisk oplevelse af at være et andet menneske.

Ewa

Danica Curcic spiller den strenge mor i "Ewa". Foto: Makropol

Du åbner køleskabet. Du ser en umådelig fristende fødselsdagskage og rækker hånden ud for at tage bare en lille bid af den forbudte kage. Men din mor er også til stede…

"Filmen bliver her ikke længere noget, der hænger på en væg, men en verden, man iklæder sig. Man får en anden fysik, man får en anden måde at bevæge sig på."

For tredje år i træk har Cannes Festivalens marked inviteret en række innovative selskaber til at præsentere eksempler på, hvad fremtidens film byder på. En af de 15 producenter, der deltager i programmet NEXT er filmmakkerparret Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo, der de seneste år har inviteret både dansk og internationalt publikum på virtual reality-middagsoplevelsen "Skammekrogen".

På dette års filmfestival har de tos produktionsselskab Makropol verdenspremiere på en forsmag til VR-spillefilmen "Ewa", som er i udviklingsfasen. De viser et kapitel på otte minutter med titlen "Ewa: Out of Body".

Kapitlet foregår som i "Skammekrogen" i et imaginært rum, hvor man, iklædt et par virtual reality-briller af typen Oculus Rift, får verden ind gennem Ewas øjne. Man kan se til siderne og ned af sig selv – og føler sig som i Ewas krop og bevæger sig rundt som hende.

I den planlagte spillefilm vil man følge Ewa fra fødsel, igennem barndommen og op til voksenlivet, hvor hun i sin søgen efter at blive en fri kvinde må konfrontere sin værste fjende – moren, der spilles af Danica Curcic.

"Det er en familiegyser," uddyber instruktør Johan Knattrup Jensen. "Med 'Ewa' vil vi skabe en filmisk oplevelse af at være et andet menneske. Ewa er en kvinde med en stærk vilje, og gennem hende oplever man en historie om at gøre sig selv fri som menneske, uanset prisen. Hun er et komplekst menneske, og dybt inde i hende skjuler sig nogle dæmoner, som hun må finde modet til at se i øjnene."

"Filmen bliver her ikke længere noget, der hænger på en væg, men en verden, man iklæder sig. Man får en anden fysik, man får en anden måde at bevæge sig på. Måske begynder man også at tænke på en anden måde. Oplevelsen er stærk, og man glemmer sig selv, fuldstændigt. Som i et intenst kærlighedsforhold, en heftig meditation eller en vild rus."

VR skal afprøves i spillefilmformat

Med blandt andet "Skammekrogen" og kapitlet "Ewa: Out of Body" har makkerparret undersøgt mulighederne med VR i de korte formater, og de føler sig nu parat til at forsøge sig med spillefilmformatet.

"'Skammekrogen, varer 18 minutter gange 5 karakterer, hvilket jo er 90 minutter sammenlagt. Reaktionerne har været stærke, men vi vil gerne skabe uafrystelige oplevelser. Vi ønsker, at publikum ikke bare skal føle sig som gæst i et andet menneske, men blive det andet menneske. Det kræver længere forløb. Det er vigtigt, at publikum får følelsen af Ewa, at de lærer hende at kende, som de kender sig selv."

"Historien om 'Ewa' handler om at være vidne til sit eget liv, at føle, at man er en tilskuer, der oplever sit liv, men egentlig ikke har kontrol over det. Her giver det mening at arbejde med virtual reality. POV-grebet kan noget magisk, specielt når man kommer så tæt på, at det føles, som om man virkelig ser ud af øjnene på karakteren. Man føler sig styret. At man er fanget i sig selv. Sådan har Ewa det. Man er passager, vidne. Det kan på den ene side være en befriende følelse ikke at have ansvar for sit liv, og på den anden side kan det også være en klaustrofobisk følelse. Man ønsker, at komme ud, at blive fri."

Udvikling af filmsproget

For Makropol er VR ikke en teknologisk kuriositet eller blot noget for dem, der spiller computerspil. Knattrup Jensen ser det som en udvikling af filmsproget.

"Film har siden begyndelsen været et makkerskab mellem teknik og æstetik, og nu er vi kommet til næste skridt. Mads og jeg udvikler i samarbejde med vores partnere de kameraer, vi har behov for til at kunne lave den film, vi ønsker. De specialfremstillede kameraer og VR-brillerne giver os muligheden for at teletransportere publikum på en måde, der ikke før har været muligt. Det er en speciel teknik til en speciel film. Andre film skal bruge andre teknikker."

"Eftersom VR er helt nyt, og kun få filmskabere har forsøgt sig med det, skal alt redefineres: kamerabevægelser, klip, skuespil, fortællergreb. Selv måden at tale om film på, må ændres. Det smukke er selvfølgelig så, at vi kan byde ind og komme med vores idéer om, hvordan det skal defineres. Det er jo en stor barnedrøm, at få lov til at være med til at udvikle et helt nyt filmsprog."

Knattrup Jensen fortæller, at de med "Skammekrogen" gjorde nogle erfaringer, der er med til at bestemme det særlige filmsprog.

"Det at tage briller på kan virke som en ego-oplevelse, men når man oplever noget stærkt, har man lyst til at dele det med andre, og gerne med nogen, som har oplevet det samme. I virkeligheden skal vi bare sørge for ikke at gå i vejen for den lyst. Vi skal sørge for at rummet til at dele oplevelserne er til stede, og at det bliver respekteret."

Knattrup Jensen mener, at teknologien er så udviklet nu, og længe har været det, at det mere handler om fantasi og mod til at investere i indhold til VR:

"Indholdsmæssigt står vi stadig langt tilbage. Jeg ser det som vores fineste opgave, at tage VR fra den første fascination til egentlig fortælling. Hvis jeg kan skabe en oplevelse for publikum, der udvider deres verden, som sætter sig i dem som et fysisk minde, så skal publikum nok komme."

"Ewa: Out of Body" er skrevet og instrueret af Johan Knattrup Jensen og produceret af Mads Damsbo for Makropol. Udviklingen er indtil videre sket for makkerparrets egne penge. Deres tidligere projekt "Skammekrogen", der også deltager i NEXT, er støttet af New Danish Screen. Visningerne af de 15 projekter i NEXT foregår mandag-tirsdag den 16.-17. maj.

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2016

Dansk premiere på The Neon Demon

Dansk premiere på The Neon Demon

9. juni 2016 | Af Redaktionen PREMIERE. "The Neon Demon" har allerede imponeret med sin visuelle stil og affødt stærke holdninger. Fra torsdag den 9. juni får det danske publikum lov til selv at se...
Salg i Cannes

Salg i Cannes

25. maj 2016 | Af Freja Dam CANNES. Lars von Triers "The House That Jack Built , Ole Bornedals "Dræberne fra Nibe" og Andreas Johnsens "BUGS" var blandt de danske sællerter på Cannes festivalens ma...
The Neon Demon deler vandene

The Neon Demon deler vandene

20. maj 2016 CANNES. Skal man hyle eller juble? De danske og internationale anmeldere er enige om, at overfladen i "The Neon Demon" er betagende, men ikke helt om, hvad der gemmer sig under. Der bl...
Wolf and Sheep vinder i Cannes

Wolf and Sheep vinder i Cannes

20. maj 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Shahrbanoo Sadats danskproducerede "Wolf and Sheep" har her til aften vundet hovedprisen i programmet Quinzaine des Realisateurs / Directors' Fortnight i Cannes...
Skubber grænserne med Refn

Skubber grænserne med Refn

18. maj 2016 | Af Redaktionen INTERVIEW. "Jeg er nødt til at føle, at vi udforsker grænserne for, hvad der er gjort før," siger producer Lene Børglum om sit kreative partnerskab med Nicolas Winding...
En outsiders observationer

En outsiders observationer

13. maj 2016 | Af Freja Dam INTERVIEW. Den afghanske instruktør Shahrbanoo Sadat ønskede med sin danskproducerede debutspillefilm "Wolf and Sheep" at fortælle en historie, der ikke handler om krig...
Besættelsen af skønhed

Besættelsen af skønhed

12. maj 2016 | Af Redaktionen INTERVIEW. "Skønhed er ikke alt. Det er det eneste," siger en karakter i Nicolas Winding Refns "The Neon Demon", som følger en ung modelspires barske møde med modebran...
At gå over grænsen giver gode resultater

At gå over grænsen giver gode resultater

12. maj 2016 | Af Jonas Varsted Kirkegaard Mikkel Jersin er på vej til Cannes som Producer on the Move. Her fortæller han, hvorfor der ligger store gaver gemt i en "grænseoverskridende" tilgang til...
Mor-datter-drama i virtual reality

Mor-datter-drama i virtual reality

12. maj 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo deltager i Cannes' NEXT-program med virtual reality-filmen "Ewa", der følger en piges liv fra fødsel til voksenliv og giver e...
Benarbejde på de røde løbere

Benarbejde på de røde løbere

11. maj 2016 | Af Henrik Bo Nielsen KLUMME. Endnu engang er en stor del af verdens filmkunstnere, filmkøbmænd, journalister og andet godtfolk på vej til den franske riviera for at deltage i den 69...
Dansk film med internationalt look

Dansk film med internationalt look

10. maj 2016 | Af Jonas Varsted Kirkegaard CANNES 2016. Nicolas Winding Refns "The Neon Demon" er optaget i Los Angeles, men præ og post-produktion er i høj grad foregået i Danmark med en blanding...
Cannes 2016 overblik

Cannes 2016 overblik

26. april 2016 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES. Programmer og juryer på dette års Cannes Festival er nu udmeldt. Der er seks gange dansk deltagelse i festivalens program. Shahrbanoo Sadats danskproduc...
Mikkel Jersin er Producer on the Move

Mikkel Jersin er Producer on the Move

21. april 2016 | Af Freja Dam CANNES. Mikkel Jersin er i år Danmarks deltager ved Producers on the Move, som afholdes under Cannes Festivalen. Producer Mikkel Jersin er årets danske deltager i Prod...
Wolf and Sheep til Cannes

Wolf and Sheep til Cannes

19. april 2016 | Af Anders Budtz-Jørgensen CANNES. Shahrbanoo Sadats danskproducerede "Wolf and Sheep" er udtaget til Cannes i serien Quinzaine des Realisateurs/Director's Fortnight. Nicolas Windin...
The Neon Demon til Cannes

The Neon Demon til Cannes

14. april 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Med sit danskproducerede og Los Angeles-sitrende gys, "The Neon Demon", er Nicolas Winding Refn med i hovedkonkurrencen i år i Cannes. Foto: Gunther Campine/The...

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412