Yderst Hemmeligt – adventurespil i udvikling

TRANSMEDIA. Nyt dansk adventurespil med dokumentariske elementer som drivkraft er under udvikling i samarbejde med både New Danish Screen og Spilordningen ved Det Danske Filminstitut. FILMupdate har talt med instruktøren og lederne af de to støtteordninger om projektet.

yderst-hemmeligt1

Karakter koncept (tv.) og screenshot fra prototypeudviklingen. Character design: Trine Laier. Production design: Sabine Hviid.

"Yderst Hemmeligt" er et tværmedialt, selvbiografisk, animeret dokumentarspil udviklet af Trine Laier som afgangsprojekt fra animationslinjen på Den Danske Filmskole i 2012.

Afgangsprojektet gik ud på at bruge sin mobiltelefon som fjernbetjening til at styre en fragmenteret historie på computeren. Formgrebet er nu ændret og redefineret som et adventurespil, og projektet videreudvikles med fokus på at styrke dramaturgien i fortællingen, forfine det visuelle udtryk og samle oplevelsen på en tablet.

Spil og format

Omdrejningspunktet i spillet er er karakteren "T", som søger sandheden om sine forældre, der begge var hemmelige agenter i den danske efteretningstjeneste under Den Kolde Krig. Historien bygger på instruktøren Trine Laiers egen opvækst, og en del af materialet er dokumentarisk.

Den visuelle stil er udviklet som collage, hvor man afsøger lokationer for spor og fragmenter af en større fortælling, og nye informationer bruges som en nøgle, der åbner op for videre dele af spillet.

Projektet udvikles som er en interaktiv fortælling med spilelementer til tablets med ledsagende materiale i form af apps og Facebook-community.

Instruktøren Trine Laier

"Hvad var det lige, min far arbejdede med for Efterretningstjenesten under Den Kolde Krig?". Instruktør Trine Laier har hele tiden vidst, at det var den historie, hun skulle fortælle, og at det skulle gøres ved hjælp af spilmekanik. Med afsæt i afgangsprojektet videreudvikler hun nu konceptet med producer Lise Saxtrup.

"Mit afgangsprojekt fra Filmskolen må både tematisk og teknisk siges at være en skitse til et større projekt. Nu arbejder vi videre på det, der virker, med det personligt dokumentariske som motor. Hvad har Den Kolde Krig betydet for mig? Og kan man tale om, at den har betydet noget særligt for vores generation?" forklarer Trine Laier.

Spillet simulerer et orienteringsløb, hvor man skal krydse ukendt terræn med kort og kompas. Siden barndommen har instruktøren været med sin far på feltsportskursus i forsvaret, så hun finder det naturligt at befinde sig på militært område. Men projektet er også en personlig søgen efter svar, fortæller instruktøren:

"Min far og jeg har meget tilfælles, men alligevel er jeg et helt andet menneske, og mine værdier er blevet anderledes. Har jeg overhovedet lært noget af ham? Er der noget, jeg ikke forstår? Og som jeg har et ansvar for at få opklaret, så jeg kan give de erfaringer – gode som dårlige – videre til mine børn?"

Holdet bag projektet arbejder på en prototype på spillet, som udvikles med støtte fra Det Danske Filminstitut.

"New Danish Screen har været modige og støttet udviklingen af manuskript og stil og med idéudviklingsstøtte fra Spilordningen udvikler vi nu en prototype, der afprøver det tekniske set-up, og hvordan historien skal opleves," fortæller instruktør Trine Laier.

New Danish Screen og Spilordningen

Jakob Høgel er kunstnerisk leder på talentstøtteordningen hos New Danish Screen, der har givet manuskriptudviklingsstøtte til projektet, og han finder hybriden mellem dokumentarisk materiale og spilmekanismer særlig interessant:

"'Yderst Hemmeligt' er yderst interessant, i og med at det kombinerer egentligt gameplay med personlig dokumentarisme. Udover at det kan blive en stor oplevelse i sig selv, har det også potentiale til at skubbe interessante udviklinger i gang både inden for digitale spil og inden for dokumentarismen. Projektet udforsker de 'julelege' og spilagtige udvekslinger der er, når familier har hemmeligheder. Og samtidig giver det en stærk oplevelse af efterretningsvæsen og Den Kolde Krig."

Projektet har desuden modtaget idéudviklingsstøtte fra Spilordningen. "Det er sjældent at se, at en dokumentarisk fortælling indeholder oplagte spilelementer," siger spilredaktør Simon Løvind. "I Trine Laiers afgangsprojekt var fortælling og spilelementer mere adskilt. Som altid er spiludvikling en iterativ proces, og nu, hvor spillet er under redesign som adventurespil, ser det ud til, at fortidens hemmeligheder og spillerens egen opdagelsesrejse på fineste vis kommer til at gå hånd i hånd."

Produktion

"Yderst Hemmeligt" udvikles til tablets, og spillets prototype bliver produceret i Unity 3D game engine i samarbejde med spilproduktionsselskabet GearWorks, der er produktionspartner i projektet.

Dokumentarspillet rettes mod indie-spilscenen, arthouse filmfestivaler og transmedia-markedet og er udtaget til Cross Video Days i Paris den 18.-19. juni. Projektet deltager desuden i SWIM Transmedia Lab og har netop modtaget demostøtte fra Nordic Game-programmet. Det er planen, at den nye demo skal skaffe finansiering, så projektet kan lanceres til efteråret 2014.

"Yderst hemmeligt" er instrueret af Trine Laier og produceret af Lise Saxtrup for Klassefilm med manuskriptudviklingsstøtte fra New Danish Screen og idéudviklingsstøtte fra Spilordningen ved Det Danske Filminstitut.

Se mere på ydersthemmeligt.dk.

Læs interviewet med instruktøren "Var far spion?".

Læs om Ny dansk transmedia.

Fakta

New Danish Screen

New Danish Screen støtter og inspirerer udviklingen af filmens formsprog og fortælling, så dansk film bevarer og styrker sin dynamik og diversitet. Støtteordningen skal udnytte talenternes energi og retning frem for at styre talenterne i bestemte retninger.

New Danish Screen baserer sig på et samarbejde mellem DR, TV 2 og Filminstituttet jf. filmforliget 2011-2014. Der er til puljen afsat godt 112 mio. kr. over forligsperioden.

New Danish Screen er både målrettet de nye talenter på professionelt niveau og mere erfarne. Det afgørende er, at manifesterede talenter kan få mulighed for at udvikle sig, afprøve nye idéer eller skifte spor i forhold til tidligere produktion.

Spilordningen

Spilordningen har til formål at støtte udviklingen af digitale spil til børn og unge.

Ifølge "Filmaftalen 2011-2014" videreføres Filminstituttets støtteordning til digitale spil til børn og unge. Spilordningen kan yde støtte til ideudvikling og projektudvikling til spil, og råder over i alt 20 millioner kroner i aftaleperioden.

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412