Weekenden i biografen

UGE 46. Familien Jul skød julen i gang, og Bond rundede den historiske milepæl på 1 mio. billetter.

Om Weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.

I weekenden blev juletiden officielt skudt i gang i biograferne med premiere på sæsonens første julefilm, danske ’Familien Jul og Nissehotellet’. Filmen blev i weekenden set af 10.400, hvilket er nogenlunde på niveau med den forrige film i serien, ’Familien Jul - i nissernes land’. Den første ’Familien Jul’-film havde premiere i 2014 og solgte 161.000 billetter, mens anden film i serien solgte knap 173.000. Der er fortsat længe til jul, så mon ikke tredje film også når at vække juleglæden hos en masse familier derude.

’Skyggen i mit øje’ var weekendens mest sete og er nu er tæt på at runde 150.000 billetter efter sin tredje weekend. Men også ’No time to die’ med den navnkundige 007 fik publikum i biografen. At Bond har haft en fænomenal tilslutning fra publikum er ikke en hemmelighed, og derfor har mange spekuleret i, hvor langt det kunne række. I denne weekend tog næsten 22.000 danskere i biografen for at se Bond, og det sendte ’No time to die’ ind i topfeltet blandt de mest sete film i biograferne. Med de 22.000 rundede den nemlig den magiske milepæl på 1. mio. billetter. Det er uhyre sjældent, at en film indspiller 1 mio. billetter i biografen. Faktisk har kun 12 film formået det siden 1976 – senest amerikanske ’Avatar’ (2009), som der i øvrigt er flere efterfølgere på vej af i de kommende år. Meget er sket siden ’Avatar’ – ikke mindst i forhold til, hvordan publikum forbruger film og serier. Hvor man dengang, ud over i biografen, primært kun kunne tilgå film på tv, fysiske dvd-skiver eller gamle VHS bånd, rykkede forbruget over på digitale streamingformater, kickstartet af den nu mastodontstore Netflix, som gik ind på det danske marked i 2012. Mange flere er kommet til i årenes løb, og udbuddet af film og serier er eksploderet så meget, at man nu snakker om publikums ”tid”, som den væsentligste valuta. I den kontekst er det så meget mere imponerende, at den 25. film i rækken af Bond film har opnået så stor succes – ovenikøbet med en pandemi på sidelinjen. Stort tillykke herfra!

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Samlet set blev der solgt 105.000 billetter i weekenden, svarende til ca. 14% flere end samme weekend sidste år. Det betyder, at markedet nu har ligget højere end sidste år samtlige uger siden starten af august. Da biograferne som bekendt var helt lukkede i årets første fire måneder, er billetsalget som et hele dog fortsat noget bagefter og det bliver langt fra noget jubelår i biograferne. Men de pæne tal viser med al tydelighed, at danskerne bestemt ikke har vendt biograferne ryggen. Der er fortsat mange store filmoplevelser i vente, inden året ifølge premiereplanen er omme. Så herfra holdes alle fingre krydsede for at smittetallene falder snart igen.