Amerikansk avantgarde: Collage, form, struktur

Diverse,

INSTRUKTØRERNE OG DE VISTE FILM:

Stan VanDerBeek (1927-84):

Efter blandt andet at have studeret fotografi på den eksperimentelle kunstskole Black Mountain College i North Carolina begyndte VanDerBeek at arbejde med en egenartet form for collageprægede animationsfilm. I de første år lænede han sig især op ad et surrealistisk billedsprog, samtidig med at man også kunne spore en påvirkning fra 50’ernes beatlitteratur i hans sensibilitet. Og fra tiden omkring 1960 lod han sig tillige inspirere af den nye popkunst. Vi viser to film. Den ene er ’Science Friction’ (1959, 10 min.), en animeret collage med afsæt i periodens koldkrigsangst, som stilistisk både peger bagud i tiden til klassisk subversiv fotomontage à la John Heartfield og fremad mod Terry Gilliam, skaberen af animationssekvenserne i den britiske Monty Python-serie. Og den anden er ’Breathdeath’ (1963, 15 min.), en surrealistisk fantasi, hvor træsnit fra det 15. århundrede blandes med cut-ups af alskens former for fundne fotografier og celluloidstrimler (filmen er dedikeret til stumfilmspionererne Charlie Chaplin og Buster Keaton).

Harry Smith (1923-91):

Filmmageren, antropologen, redaktøren, produceren, samleren og excentrikeren Harry Smith er en gammel kending i Amerikansk Avantgardefilm-sammenhæng. I tidligere sæsoner har vi både vist nogle af Smiths første animationsfilm tilbage fra sidste halvdel af 40’erne og hans mesterværk ’Heaven and Earth Magic’, der blev til i perioden 1957-62. I denne omgang gælder det ’Film #11: Mirror Animations’ (1962, 10 min.), hvor en leg med religiøse symboler og elementer fra mystiske og alkymistiske sfærer munder ud i et fascinerende univers, præget af denne virtuose billedmagikers helt egenartede æstetik.

Storm De Hirsch (1912-2000):

Vi skal være de første til at beklage, at digteren og filmmageren Storm De Hirsch er den eneste kvinde i dette selskab, et faktum, som desværre afspejler den ekstremt skæve kønsfordeling på New Yorks undergrundsfilmscene i 60’erne. Til gengæld står De Hirsch meget stærkt med sine originale værker, hvor diverse strategier og æstetikker – collage, animation, live-action m.m. – blandes på suveræn, musikalsk vis. Den titel, vi har valgt, den præ-psykedeliske ’Peyote Queen’ (1965, 9 min.), er en del af trilogien ’The Color of Ritual, the Color of Thought’. Filmen demonstrerer forskellige greb, heriblandt split-screen og brugen af en kalejdoskopisk kameralinse, men også den yderst tidskrævende teknik med at manipulere direkte med celluloidstrimlen ved at male på den, ridse i den eller lignende. Altså filmproduktion uden brug af kamera!

Paul Sharits (1943-93):

Med filmen T,O,U,C,H,I,N,G (1968, 12 min.) bevæger vi os ind i en ny fase i den amerikanske avantgardefilm i 60’erne, nemlig den såkaldte strukturalistiske film, hvor nogle af hovedpersonerne – foruden Paul Sharits – var Tony Conrad og Michael Snow (sidstnævnte ligeledes aktuel i nærværende serie). Sharits dukkede i midten af 60’erne op i en samling Fluxus-relaterede film samlet af kuratoren George Maciunas under titlen ’Fluxfilm Anthology’, og allerede her demonstrerede han de strukturalistiske træk, som helt dominerer den manisk repetitive ’T,O,U,C,H,I,N,G’. I denne gentages ordet “destroy” på lydsporet, mens billedsidens flicker-flimrende bombardement af ultrakorte klip – nogle af dem motiviske, andre monokrome flader – opleves som et aggressivt angreb på både synsnerver og perceptionsapparat. Advarsel: Filmen benytter en stroboskop-lignende effekt.

Hollis Frampton (1936-84):

Hen imod slutningen af 60’erne var den amerikanske avantgardefilm domineret af strukturalismen. Da Jonas Mekas i maj 1969 tegnede et portræt af den aktuelle scene i sin klumme i ’The Village Voice’, konstaterede han om bevægelsens primære repræsentanter: “Bevægelse og lys er simpelthen det centrale anliggende i deres film.” En af de filmmagere, Mekas sigtede til, var den uhyre produktive Hollis Frampton, som står bag de to sidste film i programmet. Den ene er ’Surface Tension’ (1968, 10 min.), en formel undersøgelse af filmsproget i tre afsnit. Og den anden er den minimalistiske ’Lemon’ (1969, 7 min.), der består af et fast nærbillede af en hårdt belyst citron, som i kraft af langsomme forandringer i lyssætningen efterhånden skifter karakter fra et tredimensionelt (skulpturelt) objekt til et grafisk billede uden dybde. Et filmisk stilleben, der alligevel ikke er helt stille!



Instruktør: Diverse
USA,
Kendes ikke, 84 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år

Datoer

Film i serien – Amerikansk avantgarde

Aktuelle film i Cinemateket

dfi_cinemateket_grid

Manden, der var akrobat

09. maj, 11. maj, 15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Drengen og fisken

09. maj, 11. maj, 15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Dråberne

09. maj, 11. maj, 15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Rita og Krokodille - Nat

09. maj, 11. maj, 15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Min lille hund Mester - Mester er forelsket

09. maj, 11. maj, 15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Hænderne op!

09. maj, 11. maj, 16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Odd er et æg

09. maj, 11. maj, 16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Vitello får en klam kæreste

09. maj, 11. maj, 16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Alma flytter på landet - Min ven fra byen

09. maj, 11. maj, 16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Robot Dreams

09. maj

Rimini

09. maj

Mulholland Drive

09. maj

Aflytningen

09. maj

Disco Boy

09. maj

The Royal Tenenbaums

09. maj

Russian Pizza Blues

09. maj

Ernst i svømmehallen

10. maj, 15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Cirkeline - På ferie

10. maj, 15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Peter Pix - Kagen

10. maj, 15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Som hund og kat

10. maj, 15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Palle alene i Verden

10. maj, 24. maj, 31. maj

Vuf - En ny ven

10. maj, 24. maj, 31. maj

Gnisten

10. maj, 24. maj, 31. maj

– kalder Katrine!

10. maj, 24. maj, 31. maj

David Lynch - The Art Life

10. maj

exergue – on documenta 14 (del 1-7)

10. maj

Gooseboy

10. maj, 05. jun

Bjergkøbing Grand Prix

10. maj, 29. maj

Orlando

10. maj, 10. maj

Pianisten

10. maj, 18. maj

Mean Girls

10. maj, 20. jun

Inland Empire

10. maj

De bedste år

10. maj, 18. maj

Plan 9 from Outer Space

10. maj, 06. jun

exergue – on documenta 14 (del 8-14)

11. maj

Livsfare - Miner

11. maj

Under sandet

11. maj

En Herre i Kjole og Hvidt

11. maj

Det levende slot

11. maj, 08. jun

Velkommen til frontlinjen afsnit 5+6

11. maj, 07. jun

Rom - åben by

11. maj, 24. maj

The Big Blue

11. maj, 17. maj, 05. jun, 01. jul, 05. jul

I lyst og død

11. maj, 20. maj

Chok

11. maj

George

13. maj

Pigen med paraplyerne

13. maj, 28. jun

Lost Highway

13. maj, 24. maj

Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival

13. maj, 17. maj, 18. maj

Macbeth

13. maj, 17. jun

De fem år

14. maj

Amfi

14. maj

Dancer in the Dark

14. maj

Tess

14. maj, 31. maj

Betty Blue - 37,2 om morgenen

14. maj, 29. maj, 20. jun

Aske og diamanter

15. maj

Tove i stykker

15. maj

Den fabelagtige Amélie fra Montmartre

15. maj, 23. maj, 08. jun, 29. jun

Den nye lejer

15. maj, 28. maj

Vilde hjerter

15. maj, 30. maj

Twin Peaks - Laura Palmers sidste dage

15. maj

Never Rarely Sometimes Always

15. maj

3
<div id="item-wrapper">
</div>