Collage, form, struktur / Amerikansk avantgarde

I denne avantgarde-extravaganza, der spænder fra avancerede animationer til strukturalistiske hjerneknips, har vi samlet en attraktiv buket bestående af korte hovedværker skabt i den amerikanske undergrundsfilms mest kreative år, 1959-69. I alt vises syv 16mm-film af fem instruktører, og det hele afvikles naturligvis på ægte, knitrende 16mm.
Programmet vil blive introduceret af Lars Movin.

Introduktionen foregår på dansk og varer ca. 20 minutter.

Har man fået mod på mere, kan Lars Movins bog ’Amerikansk Avantgardefilm’ købes i Cinematekets boghandel.

Amerikansk avantgarde: Collage, form, struktur

Instruktør: Diverse

INSTRUKTØRERNE OG DE VISTE FILM:

Stan VanDerBeek (1927-84):

Efter blandt andet at have studeret fotografi på den eksperimentelle kunstskole Black Mountain College i North Carolina begyndte VanDerBeek at arbejde med en egenartet form for collageprægede animationsfilm. I de første år lænede han sig især op ad et surrealistisk billedsprog, samtidig med at man også kunne spore en påvirkning fra 50’ernes beatlitteratur i hans sensibilitet. Og fra tiden omkring 1960 lod han sig tillige inspirere af den nye popkunst. Vi viser to film. Den ene er ’Science Friction’ (1959, 10 min.), en animeret collage med afsæt i periodens koldkrigsangst, som stilistisk både peger bagud i tiden til klassisk subversiv fotomontage à la John Heartfield og fremad mod Terry Gilliam, skaberen af animationssekvenserne i den britiske Monty Python-serie. Og den anden er ’Breathdeath’ (1963, 15 min.), en surrealistisk fantasi, hvor træsnit fra det 15. århundrede blandes med cut-ups af alskens former for fundne fotografier og celluloidstrimler (filmen er dedikeret til stumfilmspionererne Charlie Chaplin og Buster Keaton).

Harry Smith (1923-91):

Filmmageren, antropologen, redaktøren, produceren, samleren og excentrikeren Harry Smith er en gammel kending i Amerikansk Avantgardefilm-sammenhæng. I tidligere sæsoner har vi både vist nogle af Smiths første animationsfilm tilbage fra sidste halvdel af 40’erne og hans mesterværk ’Heaven and Earth Magic’, der blev til i perioden 1957-62. I denne omgang gælder det ’Film #11: Mirror Animations’ (1962, 10 min.), hvor en leg med religiøse symboler og elementer fra mystiske og alkymistiske sfærer munder ud i et fascinerende univers, præget af denne virtuose billedmagikers helt egenartede æstetik.

Storm De Hirsch (1912-2000):

Vi skal være de første til at beklage, at digteren og filmmageren Storm De Hirsch er den eneste kvinde i dette selskab, et faktum, som desværre afspejler den ekstremt skæve kønsfordeling på New Yorks undergrundsfilmscene i 60’erne. Til gengæld står De Hirsch meget stærkt med sine originale værker, hvor diverse strategier og æstetikker – collage, animation, live-action m.m. – blandes på suveræn, musikalsk vis. Den titel, vi har valgt, den præ-psykedeliske ’Peyote Queen’ (1965, 9 min.), er en del af trilogien ’The Color of Ritual, the Color of Thought’. Filmen demonstrerer forskellige greb, heriblandt split-screen og brugen af en kalejdoskopisk kameralinse, men også den yderst tidskrævende teknik med at manipulere direkte med celluloidstrimlen ved at male på den, ridse i den eller lignende. Altså filmproduktion uden brug af kamera!

Paul Sharits (1943-93):

Med filmen T,O,U,C,H,I,N,G (1968, 12 min.) bevæger vi os ind i en ny fase i den amerikanske avantgardefilm i 60’erne, nemlig den såkaldte strukturalistiske film, hvor nogle af hovedpersonerne – foruden Paul Sharits – var Tony Conrad og Michael Snow (sidstnævnte ligeledes aktuel i nærværende serie). Sharits dukkede i midten af 60’erne op i en samling Fluxus-relaterede film samlet af kuratoren George Maciunas under titlen ’Fluxfilm Anthology’, og allerede her demonstrerede han de strukturalistiske træk, som helt dominerer den manisk repetitive ’T,O,U,C,H,I,N,G’. I denne gentages ordet “destroy” på lydsporet, mens billedsidens flicker-flimrende bombardement af ultrakorte klip – nogle af dem motiviske, andre monokrome flader – opleves som et aggressivt angreb på både synsnerver og perceptionsapparat. Advarsel: Filmen benytter en stroboskop-lignende effekt.

Hollis Frampton (1936-84):

Hen imod slutningen af 60’erne var den amerikanske avantgardefilm domineret af strukturalismen. Da Jonas Mekas i maj 1969 tegnede et portræt af den aktuelle scene i sin klumme i ’The Village Voice’, konstaterede han om bevægelsens primære repræsentanter: “Bevægelse og lys er simpelthen det centrale anliggende i deres film.” En af de filmmagere, Mekas sigtede til, var den uhyre produktive Hollis Frampton, som står bag de to sidste film i programmet. Den ene er ’Surface Tension’ (1968, 10 min.), en formel undersøgelse af filmsproget i tre afsnit. Og den anden er den minimalistiske ’Lemon’ (1969, 7 min.), der består af et fast nærbillede af en hårdt belyst citron, som i kraft af langsomme forandringer i lyssætningen efterhånden skifter karakter fra et tredimensionelt (skulpturelt) objekt til et grafisk billede uden dybde. Et filmisk stilleben, der alligevel ikke er helt stille!



USA
Kendes ikke, 84 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år

Datoer

Film i serien – Amerikansk avantgarde

Aktuelle film i Cinemateket

dfi_cinemateket_grid

Den tredje mand

20. apr

The Marriage Project

20. apr

Blackbird Blackbird Blackberry

20. apr, 21. apr, 22. apr, 23. apr, 24. apr

Human Forever

20. apr

The Square

20. apr

Agerndrengen

21. apr, 26. apr, 28. apr

Min oldefars historier - Hulen

21. apr, 26. apr, 28. apr

Som hund og kat

21. apr, 26. apr, 28. apr

Rita og Krokodille - Halloween

21. apr, 26. apr, 28. apr

Robotten og hvalen

21. apr, 26. apr, 28. apr

Pipfugle

21. apr, 26. apr, 28. apr

Bennys badekar

21. apr, 27. apr, 28. apr

Ztriwer

21. apr, 27. apr, 28. apr

Prinsen af Egypten

21. apr

Hatchery

21. apr, 30. apr

Below the Belt

21. apr

Natten uden naade

21. apr, 30. apr

In the City

21. apr

Ekskonernes klub

22. apr

Thelma & Louise

22. apr

Time Bomb Y2K

22. apr

Snowpiercer

23. apr

Wiener-Dog

23. apr

The Territory

23. apr

Julien Donkey-Boy

23. apr, 27. apr

Pipungerne - Mus på stribe

24. apr, 25. apr, 27. apr

Elsa siger godnat

24. apr, 25. apr, 27. apr

De små vilde - Forår

24. apr, 25. apr, 27. apr, 05. jun, 06. jun, 08. jun, 12. jun, 13. jun, 14. jun, 19. jun, 20. jun, 22. jun, 26. jun, 27. jun, 28. jun

Lili får besøg

24. apr, 25. apr, 27. apr

Min lille hund Mester - Mesters hvalpe

24. apr, 25. apr, 27. apr

Lillefinger - Myrens fly

24. apr, 25. apr, 27. apr

Hvem er sød?

24. apr, 25. apr, 26. apr

Mis med de blå øjne

24. apr, 25. apr, 26. apr

Det gavmilde lille pindsvin

24. apr, 25. apr, 26. apr

Mægtige maskiner – Betonkanon

24. apr, 25. apr, 26. apr

Flagermusen

24. apr, 25. apr, 26. apr

Hunden Ib - Ib hjælper en træt knopsvane

24. apr, 25. apr, 26. apr

Hunden Ib - Ib spejler sig

24. apr, 25. apr, 26. apr

Bajarí: Gypsy Barcelona

24. apr

Hilary og Jackie

24. apr

Shrek 2

24. apr

One Shot

24. apr

Nattog til München

25. apr

I Spit on Your Grave

25. apr

Thriller

25. apr

Have You Got It Yet? The Story of Syd Barrett and Pink Floyd

25. apr

Apolonia, Apolonia

25. apr

The Peasants

26. apr

1917

26. apr

Orkidé-tyven

26. apr

Peddersen og Findus - Glemligheder

27. apr

3
<div id="item-wrapper">
</div>