”Hun var Madonna før Madonna, Prince før Prince.” Cirka sådan karakteriserede eks-husbonden Miles Davis funk- og Black Power-dronningen Betty Davis med den hårdtpumpede sexappeal og de møgbeskidte sangtekster – et udtryk der i begyndelsen af 70’erne var lidt af en mundfuld for et Amerika, der efter et årti med heftige raceopgør og borgerrettighedskampe stadig var lige opdelt og bornert. Betty Davis var på alle måder cutting edge. Hun tog glimmer og plateausko til et nyt niveau, var bedstevenner med Jimi Hendrix og Sly Stone, skrev hitsange til The Chambers Brothers, giftede sig med Miles – og guidede ham fra stilfuld jazz til ’Bitches Brew’. Betty producerede som den første sorte kvinde al sin musik selv, indtil hun som dug for solen forsvandt fra musikscenen. 35 år senere opsporer instruktør Phil Cox hende. Sådan da.
Vært på DR P8 Jazz Naya Buric introducerer.
Director: Phil Cox
”Hun var Madonna før Madonna, Prince før Prince.” Cirka sådan karakteriserede eks-husbonden Miles Davis funk- og Black Power-dronningen Betty Davis med den hårdtpumpede sexappeal og de møgbeskidte sangtekster – et udtryk der i begyndelsen af 70’erne var lidt af en mundfuld for et Amerika, der efter et årti med heftige raceopgør og borgerrettighedskampe stadig var lige opdelt og bornert. Betty Davis var på alle måder cutting edge. Hun tog glimmer og plateausko til et nyt niveau, var bedstevenner med Jimi Hendrix og Sly Stone, skrev hitsange til The Chambers Brothers, giftede sig med Miles – og guidede ham fra stilfuld jazz til ’Bitches Brew’. Betty producerede som den første sorte kvinde al sin musik selv, indtil hun som dug for solen forsvandt fra musikscenen. 35 år senere opsporer instruktør Phil Cox hende. Sådan da.
Appearances: Betty Davis, Greg Errico, Connie Portis, Fred Mills, Desmond Nakano
Storbritannien, Frankrig, 2018
ProRes File, 54 min.
Engelsk tale
Tilladt for alle