Begejstring over svensk-dansk Cannes-vinder

CANNES 2018. Et intelligent og vildt genremiks, lyder det blandt andet fra flere af de internationale anmeldere om Ali Abbasis svenske drama 'Gräns', der vandt hovedprisen i Cannes Festivalens sideprogram Un certain regard. Filmen, der har et kraftigt dansk fingeraftryk, fik desuden en varm modtagelse fra anmeldere og filmkøbere.

Ali Abbasis svensk-danske 'Gräns' (på engelsk 'Border') blev fredag under Cannes Festivalen udråbt som vinder af hovedprisen i Un certain regard, festivalens prestigefyldte sideprogram for nye talenter og grænsebrydende film. 'Gräns' vandt desuden tidligere på dagen en pris for bedste lyd uddelt af en uafhængig organisation.

Dansk medvirken bag kameraet

Danske filmfolk ses i en lang række funktioner på 'Gräns', blandt andet fotograf Nadim Carlsen, klipperne Olivia Neergaard-Holm og Anders Skov, VFX-supervisor Peter Hjorth, tonemester Rune Sand, komponist Martin Dirkov, makeup-effekter af Morten Jacobsen, klippekonsulent Molly Malene Stensgaard og postproducer Mikael Windelin.
 

Men allerede inden jurypræsidenten for Un certain regard, skuespilleren Benicio Del Toro, overrakte fredagens pris, havde både kritikerne og filmkøberne haft et godt øje til Abbasis mytologiske kærlighedsdrama. 'Gräns', der er den iransk-svenske instruktørs anden spillefilm efter debuten 'Shelley', er produceret af Meta Films søsterselskab i Sverige med den danske producer Nina Bisgaard i spidsen.

'Gräns' bygger på en novelle af John Ajvide Lindqvist, der også skrev forlægget til vampyrfablen 'Lad den rette komme ind' fra 2008. Handlingen kredser om toldbetjenten Tina, som har en sjette sans, når det drejer sig om at udpege smuglere. Det er næsten, som om hun kan lugte sig til, når nogen forsøger at skjule noget. Men da hun møder den mystiske Vore, tvivler hun for første gang på sine fornemmelser.  

Mørkt og vildt eventyr

I dagene efter premieren i Cannes den 10. maj kunne filmens salgsagent snart berette om stor interesse fra distributører verden over og aftaler, der blev underskrevet med USA og flere lande i Europa. Også publikum i blandt andet Rusland, Kina, Japan, Canada og Latinamerika vil i nærmeste fremtid kunne finde filmen på plakaten. Herhjemme er 'Gräns' købt af Camera Film, som dog endnu ikke har fastlagt en premieredato.

Vind i sejlene havde filmen også blandt de internationale anmeldere. Her var der ros til dens evne til at blande overnaturlige elementer med en nutidsrealisme, og paralleller til 'Lad den rette komme ind' blev i den forbindelse fremhævet hos flere af branchebladenes anmeldere. 

Screen kalder filmen en "forfriskende original blanding af skævt eventyr, folklore, politiefterforskning, tragisk romance og eksistentielt drama". "En kultklassiker," forudser Variety og bemærker, at "ligesom 'Lad den rette komme ind' kom med nogle unikke bidrag til vampyrmytologien, blotlægger 'Gräns' omridset af helt særlige væsner udsprunget fra nordisk mytologi og folkesagn".

Her tilføjer The Hollywood Reporter, at filmen "blander overnaturlig folkekultur med nutidig socialrealisme for at skabe en universel lignelse om stammesamfund, racisme og frygten for det fremmede", mens Indiewire beskriver filmen som en "vild version af historien om den grimme ælling".

Om Gräns

Ali Abbasi, der dimitterede fra Den Danske Filmskole i 2011, har skrevet manuskriptet sammen med Isabella Eklöf og John Ajvide Lindqvist baseret på Lindqvists novelle. 

Meta Film Stockholm står bag filmen sammen med svenske Spark Film & TV og Kärnfilm med de tre producere Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson og Petra Jönsson i spidsen. Den er samproduceret med Meta Film i Danmark. 

Det Danske Filminstitut har støttet via Minor-ordningen, der skal fremme danske produceres arbejde på udenlandske projekter.