Når samarbejde over sundet bare giver god mening

INTERVIEW. Ali Abbasis mytiske kærlighedsdrama 'Gräns' med forlæg af John Ajvide Lindqvist kunne kun være på svensk og foregå ude i en svensk skov, siger filmens danske producer Nina Bisgaard, der var med helt fra starten for fire år siden. Bag den svenske film udtaget til Cannes Festivalen gemmer sig et stort dansk hold.

Den danske producer Nina Bisgaard fra Meta Film har produceret Ali Abbasis anden spillefilm, det svensk-danske drama 'Gräns' (engelsk titel 'Border) – fra første spæde idé til filmens verdenspremiere i Un Certain Regard-programmet i Cannes. Her fortæller hun om forløbet og samarbejdet mellem Danmark og Sverige.

Hvordan startede samarbejdet?

"Det startede for fire år siden. Ali Abbasi ønskede at arbejde med den svenske forfatter John Ajvide Lindqvist ('Lad den rette komme ind') og hans historier og universer, og efter at have dykket grundigt ned i Johns værker faldt valget på novellen 'Gräns'. Jeg kommer blandt andet fra en baggrund i litteraturhistorie, og jeg faldt pladask for den fantastiske kærlighedshistorie, som egentlig er en meget mørk novelle i et meget mørkt univers." 

"Det tog noget tid at få rettighederne, fordi John Ajvide Lindqvist er en mand, der gerne vil have tillid til de folk, som skal adaptere hans historier. Der er en vis lighed mellem ham og nogle af hans karakterer fra historierne: Han bor langt ude i skoven og er meget analog, så vi kunne ikke lige tage en snak på Skype. Ali blev derfor sendt op i skoven til ham, og de to begavede herrer klikkede så heldigvis bare sammen."

Hvordan var processen så derfra?

"Så begyndte de at skrive sammen, men det var en udfordring, at forlægget var en novelle. Noveller har tit en rigtig god første og anden akt, men mangler en tredje akt, så historien for alvor kan udfoldes til en spillefilm. Vi overvejede endda, om det skulle være en kortfilm, men der var så meget godt materiale og potentiale, som det ville være en skam ikke at udfolde mere."

"Mens John og Ali skrev de første to udkast, blev endnu en manuskriptforfatter, Isabella Eklöf, som Ali kender fra Den Danske Filmskole og har arbejdet med tidligere, koblet på. Med Isabellas dygtige hånd kom vi efter endnu et par gennemskrivninger i mål med et manuskript, vi kunne gå i optagelse med." 

Hvordan kan det være, filmen blev en svensk hovedproduktion?

"Ali har boet og gået på arkitektskolen i Stockholm, inden han kom på Den Danske Filmskole, og fordi John og historien også var svensk, var det oplagt at lave den i Sverige. Der er noget ved historien, der gør, at det ville føles forkert, hvis karaktererne talte dansk, eller engelsk for den sags skyld. De kan ligesom kun tale svensk og bo ude i de svenske skove. Så vi besluttede os fra starten for, at det skulle være en svensk film."

"På det tidspunkt havde vi allerede oprettet vores søsterselskab Meta Film Stockholm og var i gang med at udvikle en anden spillefilm deroppe. Da vi skulle koble en svenskboende producer på, faldt valget endeligt på Piodor Gustafsson fra Spark Film & TV og Petra Jönsson fra Kärnfilm. Vi tre er filmens hovedproducere, og samtidig er den koproduceret af danske Meta Film." 

Ali Abbasis svenske drama 'Gräns' handler om toldbetjenten Tina, der tiltrækkes af den mystiske Vore. Filmen er støttet af Filminstituttets minor-ordning for internationale samarbejder. Foto: Meta Film

Hvordan vil du beskrive det store danske hold?

"Ali ville gerne have mange af de folk med, som var på hans første spillefilm 'Shelley'. Da Ali jo har gået på Filmskolen i Danmark, er det naturligt, at man skaber et netværk dér, hvor man er og udvikler sit filmsprog. Det er en styrke i pressede situationer på settet at stå med et hold omkring sig, som man ved hvordan arbejder, og som man har tillid til." 

"Den første, han bad om at få med på holdet, var VFX-superviser Peter Hjorth, fordi Ali vidste, at vi havde brug for hans erfaring og ekspertise i mange af vores scener. Og så var der Nadim Carlsen som fotograf, Olivia Neergaard-Holm som klipper samt Anders Skov som endnu en klipper, Rune Sand som sounddesigner, Martin Dirkov som komponist, Molly Malene Stensgaard som klippekonsulent, Hans-Erik Philip som konsulent i mix og Mikael Windelin som VFX- og postproducer." 

Der skal være flere skidegode kvindehistorier med fascinerende kvinder. Vores hovedkarakter er tilmed i slut-30'erne, og hun er ikke umiddelbart nogen skønjomfru at se på … og tænk dig, så er der alligevel noget særligt ved hende, når du lærer hende at kende.

- Producer Nina Bisgaard

"Det har været godt at have vores danske kolleger med, og forhåbentlig betyder det også, at de etablerer et større svensk netværk, som inviterer til samarbejde igen en anden gang. Og omvendt får svenskerne en forbindelse til danske produktioner." 

Hvad er styrken i det dansk-svenske samarbejde?

"Selvfølgelig betyder vores tætte samarbejde meget for finansieringen. Med et projekt så ambitiøst som det her er man nødt til at lave en koproduktion. Der er et loft for, hvor meget finansiering, man kan hente ud af ét land, i det her tilfælde Sverige, og koproduktionerne giver os mulighed for at hente den ekstra finansiering." 

Om Gräns

'Gräns' er Ali Abbasis anden spillefilm efter debutfilmen 'Shelley' fra 2016. Meta Film Stockholm producerer sammen med svenske Spark Film & TV og Kärnfilm, og filmen er samproduceret med Meta Film i Danmark.

Det Danske Filminstitut har støttet via Minor-ordningen, der skal fremme danske produceres arbejde på udenlandske projekter.

Filmen er udtaget til Un certain regard, Cannes Festivalens sektion for originale stemmer.

'Gräns' forventes at få premiere i Sverige i efteråret 2018, mens den danske premiere endnu ikke er fastlagt.

"Det, at Ali har et ben i begge lande, har gjort samarbejdet naturligt. Resultatet er, at det ikke bare er en finansiel koproduktion, men et ægte, stærkt kreativt samarbejde mellem Sverige og Danmark." 

"I forhold til lancering betyder det også, at filmen får særlig opmærksomhed i koproduktionslandet – og forhåbentlig dermed et godt biografliv i Danmark også."

Hvorfor synes du, det er en vigtig historie at fortælle?

"Ud over at det er en særlig historie, der bare kalder på at blive filmatiseret af en skæv, sjov, vild, anderledes og fantastisk begavet iransk-svensk-dansk instruktør, synes jeg, at vi ser rigtig mange film, hvor mænd spiller hovedrollen, og kvinden sidder ved siden af og aer manden på skulderen." 

"Der er mange skidegode mandehistorier, og det skal der også blive ved med at være. Men der skal også være flere skidegode kvindehistorier med fascinerende kvinder, der ikke bare er nogens kæreste, kone, affære eller døde lig i strandkanten. Vores hovedkarakter er tilmed i slut-30'erne, og hun er ikke umiddelbart nogen skønjomfru at se på … og tænk dig, så er der alligevel noget særligt ved hende, når du lærer hende at kende."

STØTTE TIL MINOR KOPRODUKTIONER

Det Danske Filminstitut støtter internationale koproduktioner for at styrke samarbejdet på tværs af grænser og dermed inspirere til kompetenceudvikling i den danske filmbranche.