Dansk VR-film skal konkurrere i Venedig

FESTIVAL. David Adlers VR-film 'Nattens ende' deltager i konkurrencen for virtual reality ved Venedig Filmfestival, der løber af stablen 1.-11. september. Også repræsenteret på festivalen er den libanesisk-danske 'Costa Brava', koproduceret af danske Snowglobe.

Dansk virtual reality har kronede dage på filmfestivalen i Venedig, der har en af de mest markante VR-sektioner blandt de store internationale festivaler. 

Sidste år modtog kunstnerparret Michelle og Uri Kranot Guldløven for VR for deres danske værk The Hangman at Home, og i år er Danmark repræsenteret ved David Adlers VR-film 'Nattens ende', som også konkurrerer om hovedprisen.

'Nattens ende' placerer tilskueren midt i en robåd, hvor den jødiske mand Josef fører beskueren gennem sine smertefulde minder om den skæbnesvangre nat i 1943, hvor han flygtede fra nazibesatte Danmark mod sikkerhed i Sverige. Mens han fortæller om, hvordan han med nød og næppe undslap de tyske soldater, og hvordan han kæmpede for at få sin familie med sig, sejler man som tilskuer gennem hans minder. 

OM VENEDIG VR

Venedig Filmfestival var en af de første store festivaler til at omfavne virtual reality i 2016. Siden har VR-delen af festivalen vokset sig til en af verdens største. I år vises 24 VR-værker i konkurrence, når festivalen løber af stablen fra 1.-11. september.

Tidligere danske VR-produktioner på festivalen tæller to værker af Michelle og Uri Kranot, 'Nothing Happens' (2017) og Guldløve-vinderen 'The Hangman at Home' (2020), samt 'Smagen af sult' (2020) af David Adler og Christoffer Boe og 'Havfolket kalder mørknet vand' (2020) af Vibeke Bryld.

VR-filmen sigter efter at give en førstehåndsoplevelse af at være på flugt – og den skyld flere flygtninge føler over at have overlevet uden at have fået hele sin familie med sig.

Stilen er baseret på et komplekst mix af mange forskellige animationsstilarter, der skaber et collagelignende 3D-univers. Værket, der er baseret på virkelige beretninger fra besættelsen, er realistisk i sin skildring af krigshærgede København, men rummer også flakkende fragmenter, der konstant opløses og samles i ekspressionistiske formationer.

David Adler deltog også ved festivalen i Venedig sidste år, hvor han var udtaget til konkurrence med VR-projektet 'Smagen af sult', et selvstændigt sidestykke til Christoffer Boes spillefilm af samme navn. 

Adler er uddannet animationsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2014. Hans afgangsfilm 'Sort' vandt animationsprisen ved Odense Filmfestival. Også her udforskede instruktøren historiske begivenheder med fortællingen om en ung soldats oplevelser i skyttegraven under Første Verdenskrig.

'Nattens ende' er produceret af Mikkel Skov for Makropol med støtte fra New Danish Screen. Der er forventet dansk premiere i efteråret 2021.

'Costa Brava'. Foto: Snowglobe Film

Dansk koproduktion i Venedig

Snowglobe Film, der havde hele tre koproduktioner og to kortfilm på årets Cannes Festival, deltager også i Venedig med koproduktionen 'Costa Brava'. 

Den libanesisk-danske spillefilm har premiere i Orrizonti Extra-sektionen, hvor den konkurrerer om den nyindstiftede publikumspris. Filmens omdrejningspunkt er en frisindet familie, der søger tilflugt fra forureningen i Beirut og rejser mod et utopisk hjem, de har bygget i bjergene. Men da en losseplads bliver opført uden for deres matrikel, truer det med at sprænge idyllen til atomer.

Filmen, der også vises på Toronto Filmfestivalen, er instrueret af Mounia Akl. Katrin Pors har koproduceret for Snowglobe med støtte fra Filminstituttets ordning for minor koproduktioner.