Filmåret 2019

OVERBLIK. Fire danske film placerer sig blandt de ti mest sete film i biografen. Året har også budt på nye talenter og priser på prominente festivaler som Sundance og Toronto. Læs om tal og tendenser for dansk film i året, der går på hæld. (Opdateret 5. januar 2020)

23 danske spillefilm og fem dokumentarfilm nåede biograflærrederne i 2019. Der er indløst 3,5 mio. billetter til danske film, hvilket giver en markedsandel til dansk film på 26 %.

Året har også budt på nye kræfter. Mere end halvdelen af de danske spillefilm i biografen er lavet af instruktører, der enten debuterer eller præsenterer deres anden spillefilm. Internationalt har dansk film gjort sig bemærket med 41 internationale priser på de vigtige, større festivaler.

Direktør på Filminstituttet Claus Ladegaard siger om filmåret 2019:

Kontakt

Claus Ladegaard
Adm. direktør
Tlf. +45 4032 6212
clausl@dfi.dk

”Vi kan se tilbage på et år med mange stærke og vedkommende film. ‘Dronningen’ blev udråbt til et hovedværk og gav os en masse at tale om. ‘Ternet Ninja’ lokkede med humor og dybde så mange i biografen, at den endte som den mest sete danske film i 34 år. Skarpe film på små budgetter som ‘Onkel’ og ‘Danmarks sønner’ berørte os med deres kompromisløse historier. Og så er der alle de andre film, der har været med til at tegne et år med stor bredde i stemmer og fortællinger. Vi når ikke helt de ambitiøse, konkrete mål fra Filmaftalen, men med en forventet markedsandel på 27 %* tør jeg godt spå, at vi fortsat hører til i toppen af poppen i europæisk film.”

*Da citatet fremkom i december, var forventningen en markedsandel på 27 %.

Danske film i biografen

Årets mest sete film er Anders Matthesen og Thorbjørn Christoffersens ‘Ternet Ninja’. Ikke færre end 946.500 billetter er blevet indløst til filmen siden premieren i december 2018 – heraf 618.000 i 2019. Det gør filmen til den mest sete danske film siden ‘Op på fars hat’ fra 1985.

Fakta

Filminstituttets rammaftale med Kulturministeriet sætter mål for udbredelsen af film.

Danske filmproduktioner skal i gennemsnit have mindst 29 % markedsandel i danske biografer i peroden 2019-2023.

I 2019 blev markedsandelen 26 %.

I alt fire danske film ligger på topti over de mest sete biograffilm. Efter højdespringeren ‘Ternet Ninja’ kommer ‘Jagtsæson’ og ‘Ser du månen, Daniel’, der hver er set af mere end 470.000 publikummere. Hermed lander de på henholdsvis 5. og 6. plads, mens ‘Dronningen’ befinder sig på en 10. plads.

Det samlede billetsalg til danske film i 2019 udgør 3,5 mio. billetter. Gennemsnittet for de foregående ti år er 3,3 mio. billetter. Det samlede biografmarked for alle film vil sandsynligvis lande i nærheden af 12,7 mio. billetter, hvilket svarer til en samlet markedsandel til dansk film på 26 %. Gennemsnittet for de foregående ti år er 25 %.

Top-10 (pr. 5. januar 2020)
 

Mere end halvdelen er nye talenter

Marie Grahtøs debutfilm ‘Psykosia’ bliver den sidste danske spillefilm i biografen i 2019 med premiere den 19. december. Grahtø er en af årets mange nye navne – over halvdelen af årets 23 danske spillefilmpremierer er skabt af nye talenter, heraf 6 debutanter og 6 andengangsinstruktører.

En del af baggrunden for de mange nye talenter kan findes i Filminstituttets fokus på lavbudgetfilm samt talentordningen New Danish Screen, som giver instruktørerne mulighed for at få erfaring med spillefilmformatet tidligt i karrieren.

Debutanter og andengangsinstruktører
 

Filmaftalen 2019-23 giver Filminstituttet mulighed for at variere støttebudgetterne endnu mere end tidligere. Det betyder, at et antal nye talenter fortsat kan debutere på begrænsede budgetter, mens det nu også er muligt hvert år at støtte op til tre film med produktionsbudgetter på over 40 mio. kr. I 2019 har Filminstituttet bevilget ekstraordinært stor støtte til to af denne slags film: Ole Bornedals ‘Skyggen i mit øje’ og Charlotte Sielings ‘Margrete den Første’.

Priser på Sundance og Toronto

Filmåret 2019 blev også tegnet af en bred repræsentation på betydelige festivaler verden over.

Dansk spillefilm var udvalgt til samtlige topfem festivaler i verden: ‘Dronningen’ i Sundance, ‘The Kindness of Strangers’ i Berlin, ‘Børnehjemmet’ i Cannes, ‘Psykosia’ i Venedig og ‘Harpiks’ i Toronto.

Fakta

Filminstituttets rammaftale med Kulturministeriet sætter mål for festivaldeltagelse.

Hvert år skal 8-10 danske spillefilm og 10-12 dokumentarfilm deltage på de førende internationale filmfestivaler.

Med førende internationale festivaler menes Cannes, Venedig, San Sebastian, Berlin, Toronto, Sundance, Oscar, IDFA Amsterdam og Toronto Hot Docs.

I 2019 var seks danske spillefilm og 17 danske dokumentarfilm udtaget på festivalerne.

May el-Toukhys ‘Dronningen’ lagde stærkt ud med at vinde publikumsprisen på Sundance og har siden høstet priser til blandt andet Trine Dyrholm og Gustav Lindh. Filmen vandt desuden Nordisk Råds Filmpris og er indstillet som dansk Oscarkandidat.

På Sundance vandt også Mads Brüggers ‘Cold Case Hammarskjöld’, der i årets løb har føjet flere, især amerikanske, priser til listen.

Lone Scherfigs ‘The Kindness of Strangers’ var åbningsfilm på Berlin Filmfestivalen, mens Cannes bød på verdenspremieren på Shahrbanoo Sadats ‘Børnehjemmet’, der er den afghanske instruktørs anden spillefilm.

Feras Fayyads ‘The Cave’ hører til blandt årets topscorere. Dokumentaren vandt en eftertragtet publikumspris på Toronto Filmfestivalen og har siden haft et travlt festivalliv. Toronto var desuden rammen om verdenspremieren på Eva Mulvads ‘Love Child’, der siden modtog en hovedpris i Chicago. Begge film var udtaget til IDFA i november.

Netop på den store dokumentarfestival i Amsterdam deltog et stort antal danske titler, ti i alt, og blandt dem fire i konkurrence: Jørgen Leths filmiske testamente ‘I Walk’, Eva Marie Rødbros debutfilm ‘I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die’, Simon Lereng Wilmonts kortfilm ‘Fugledrengen’ og Makropols installation ‘Reflector’. Leth modtog desuden en ærespris på IDFA for sit livsværk.

Dansk films internationale festivalliv i 2019 er også tegnet af en håndfuld kunstneriske film af nye talenter. Året talte prominente priser til Ulaa Salims ‘Danmarks sønner’, Rasmus Kloster Bros ‘Cutterhead’ og Frelle Petersens ‘Onkel’, mens Marie Grahtøs ‘Psykosia’ kunne fejre sin verdenspremiere i Venedig.

Til næste års Sundance Festival, der begynder 23. januar, skal den herboende australske instruktør Emma Sullivans ‘Into the Deep’ dyste i konkurrencen for internationale dokumentarfilm, mens Kristian Håskjold og Johan Wangs serie ‘Kemohjerne’ er udtaget til et program for nyskabende serieformater.

Et kig frem

Biografåret 2020 begynder for dansk films vedkommende den 9. januar med Anders Refns familiedrama ‘De forbandede år’, som fokuserer på begyndelse af besættelsen under anden verdenskrig, og Feras Feyyads dokumentarfilm 'The Cave', der skildrer den daglige kamp i underjordisk hospital i Syrien for at genskabe håbet for de tusindvis af sårede børn og voksne. Den 30. januar er der premiere på Mikkel Nørgaards ‘Klovn the Final’, der afslutter trilogien af film med Frank og Caspers pinligheder. Årets tredje danske film bliver Kim Hagen Jensens fantasifulde og ambitiøse animationsfilm ‘Drømmebyggerne’, der allerede er solgt til biografdistribution i 24 lande i Europa alene.

”Vi kan se frem til et nyt filmår med fortællinger, der appellerer til publikum med underholdningsværdi, filmisk kvalitet og stof til eftertanke. Vi har i 2019 arbejdet med at undersøge og sætte ord på, hvordan vi kan forstå den kulturelle betydning af dansk film. I begyndelsen af 2020 fremlægger vi den første undersøgelse af den betydning, som er vanskelig at måle og veje, men som berører de dybere spor, filmene sætter hos publikum,” siger Claus Ladegaard.