Ny analyse af publikum til kunstfilm

ANALYSE. Der er kommet flere arthousefilm i markedet, mens billetsalget er faldet. Den nye undersøgelse viser også, at der er potentiale til at få flere til at se arthousefilm.

30 % af de adspurgte i en stor undersøgelse foretaget af Det Danske Filminstitut betragter ikke sig selv som arthouse-publikum – men deres adfærd viser, at de faktisk ser smalle kunstneriske film.

”Vi har i vores analyse af arthouse-markedet identificeret tre publikumssegmenter: Et arthouse-kernepublikum, et mainstream-orienteret-publikum og ikke mindst en gruppe på 30 % af de adspurgte som vi har kaldt "Potentielt arthousepublikum". Disse angiver, at de ikke ser arthouse-film, og ser altså ikke sig selv som arthousepublikum. Men præsenteret for et udvalg af 66 arthousefilm havde de rent faktisk set mindst tre af filmene. Analysen giver indsigt i de tre gruppers adfærd, holdninger og medievaner. Ønsket er, at DFI med analysen kan hjælpe fx filmdistributører, biografer og andre i filmbranchen med ny viden om publikum til de smalle fiktionsfilm,” fortæller Martin Kofoed, analysekonsulent på Det Danske Filminstitut. 

Undersøgelsen viser også, at arthouse-publikummet generelt ser flere film og går oftere i biografen end mainstreampublikummet. Der altså ikke tale om en gruppe, der eksklusivt ser smalle film.

Det danske biografmarked har oplevet en stigning af årlige premierer siden 2010. Stigningen skyldes især at antallet af udenlandske arthousefilm er steget 38 % i perioden. I den samme periode er billetsalget til disse film dog faldet med 8 %. 

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1.620 CAWI-interview med 15-79 årige.