Simon Wilmont om Olegs krig

INTERVIEW. Instruktør Simon Lereng Wilmont fortæller her om tilblivelsen af dokumentarfilmen 'Olegs krig' om den ukrainske dreng Oleg, der med sin bedstemor bor tæt på frontlinjen af krigen mellem Ukraine og Rusland. Filmen danner udgangspunkt for et nyt undervisningsmateriale om børns rettigheder og FN's verdensmål.

Simon Lereng Wilmont har instrueret dokumentarfilmen 'Olegs krig – en barndom i krigens skygge' (2017). Filmen har vundet flere internationale priser, blandt andet på IDFA i Amsterdam i 2017 og senest en Peabody Award i 2020. Den stærke skildring af tiårige Oleg og hans bedstemor, der lever i krigen mellem Ukraine og Rusland, bliver ved med at berøre publikum. Ikke bare som en fortælling om ulighed og børn i krig, men som en universel historie om barndom, medmenneskelighed og mod midt i krigens kaos. Simon Wilmont fortæller selv:

Om undervisningsmaterialet

Undervisningsmaterialet 'Krig, konflikt og kammerater' har fokus på børns rettigheder og FN's verdensmål og tager udgangspunkt i dokumentarfilmen 'Olegs krig'. Materialet er målrettet 6.-9. klasse i fagene dansk, samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Materialet er frit tilgængeligt. Man skal bruge Unilogin for at se filmen.

"En af de ting, der blev vigtigst for mig at fange med mit kamera, var, at Oleg og hans venners liv er fyldt med eventyr. Men en gang imellem, uden for deres kontrol, bliver deres verden revet fuldstændig væk under fødderne på dem. De lever i en utrolig skrøbelig boble, som vi som mennesker har en naturlig tendens til at opbygge, selv de mest forfærdelige steder. Men så er der denne her krig, som punkterer boblen fra tid til anden."

Vi mødte instruktøren til en snak om hans film, der danner grundlag for undervisningsmaterialet ’Krig, konflikt og kammerater’, et materiale om børns rettigheder og FN's verdensmål, udgivet af Filminstituttet. Se undervisningsmaterialet 'Krig, konflikt og kammerater' på Filmcentralen.

'Olegs krig – en barndom i krigens skygge' er produceret af Monica Hellström for Final Cut for Real med støtte fra Filminstituttet.