Villads fra Valby finder sit publikum

LANCERING. "Villads fra Valby" spiller på den fornemme børnefilmfestival Cinekid i Amsterdam, der løber i skolernes efterårsferie. Til den danske lancering satsede filmens producent Regner Grasten på de digitale platforme efter biografen. Det viste sig at være en god beslutning.

Frederik Meldal Nørgaards debutspillefilm "Villads fra Valby", der havde dansk premiere første juledag sidste år, deltager netop nu i konkurrenceprogrammet for bedste børnefilm på Cinekid-festivalen i Amsterdam. Festivalen, der er en af Europas vigtigste for børnefilm, løber fra 15. til 21. oktober.

"Villads er blevet en lille festival-darling," fortæller filmens producer Regner Grasten. "Der er blevet taget rigtigt godt imod filmen på de store børnefilmfestivaler i Zlin i Tjekkiet og Seoul i Sydkorea, og nu er turen kommet til Amsterdam."

Direkte til streaming herhjemme

Filmen blev herhjemme set af 87.500 biografgæster, hvilket ifølge Grasten er tilfredsstillende for en debutfilm, der er lavet for lidt under 6 mio. kr. 

"Jeg tror ikke, der er mange, der havde forudset, at filmen ville klare sig så godt i biografen, på festivaler eller som home entertainment." 

I stedet for at lancere filmen på både dvd og digitale platforme, som man normalt gør, når en film har spillet sig færdig på det store lærred, valgte Grasten at skippe de fysiske skiver, hvilket viste sig at være en god beslutning.

"Ved alene at give forældre mulighed for at købe filmen online har vi kunnet koncentrere salget på få kanaler og derfor ligge højt på streamingtjenesternes hitlister. Når først man er dér, har det en selvforstærkende effekt. Filmen har ligget højt på både iTunes og Blockbuster siden april, og især efter weekenderne kan vi se, at den har solgt godt. Omkostningerne ved dvd-lancering står ikke længere mål med det, vi kan tjene ad den vej," fortæller Regner Grasten.

"Villads fra Valby" er solgt til blandt andet Kina og Rusland og er udtaget til en række filmfestivaler over de kommende måneder. 

Trailer