Inden du ansøger
Det er en rigtig god idé at kontakte os inden du begynder på en ansøgning, da vi hurtigt kan finde ud af om dit selskab over hovedet er ansøgningsberettiget, og om projektet er egnet til MEDIA-støtte.
Vi står til rådighed for alle interesserede ansøgere, og vi fungerer også gerne som sparringspartner ved at læse ansøgningen igennem og give feedback. Dette er en del af vores job og koster ikke noget. Dog vil vi gerne kontaktes tidligt i processen og modtage materiale til gennemlæsning i god tid, da vi ofte hjælper mange på samme tid med deres ansøgninger.
Vent derfor ikke til få dage før deadline med at kontakte os, da vi så ikke kan garantere at vi har nok tid til gennemlæsning og til at give den optimale feedback.
Generelt
Hvem kan ansøge?
Der er forskellige støtteberettigelseskrav til hvert enkelt Creative Europe-call, men de er altid tydeligt defineret i de respektive Call Documents (støttevilkår).
MEDIA-delprogrammet er henvendt til virksomheder og organisationer inden for den audiovisuelle sektor.
MEDIA-callsene er ikke henvendt til privatpersoner, men man kan som privatperson, som er professionel inden for den audiovisuelle branche, deltage i MEDIA-støttede internationale kurser. Læs mere om training for professionelle her.
Hvilke lande deltager i Creative Europe?
Udover de 27 EU-medlemslande deltager en række andre lande i Creative Europe-programmet:
Liste over ikke-EU-medlemslande, der deltager i Creative Europe.
Hvad er Low Capacity Countries (LCC)?
Inden for Creative Europe MEDIA taler man om Low Capacity Countries (LCC) ift. audiovisuel produktion.
De følgende lande er kategoriseret som LCC:
LCC gruppe A: Estland, Grækenland, Kroatien, Polen, Portugal, Rumænien, Tjekkiet.
LCC gruppe B: Albanien, Bulgarien, Bosnien & Herzegovina, Cypern, Island, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Ungarn.
Skal Creative Europe-støtte tilbagebetales?
Creative Europe-støtte er et tilskud og ikke et tilbagebetalingspligtigt lån - såfremt støtten bruges i overensstemmelse med vilkårene og Grant Agreement.
Hvordan ansøger jeg?
EU-login
Opret først et EU-login (til det skal du blot bruge din email-adresse).
Følg evt. denne guide.
Funding & Tenders Opportunities Portal (FTOP)
Alle EACEA's støttemuligheder, herunder Creative Europe, fremgår af FTOP.
Vi har samlet nogle guides til at komme i gang med FTOP.
Al kommunikation med EACEA vedr. ansøgningen, støtte/afslag, ændringer etc. foregår via FTOP.
PIC kode (Participant Identification Code)
Alle ansøgende organisationer skal have en 9-cifret PIC kode.
Du kan tjekke, om din organisation allerede har en PIC kode eller registrere din organisation her.
LEAR
Hver organisation skal udpege en person til "LEAR" (Legal Entity Appointed Representative). Det er den eneste person, der har adgang til at gå ind og ændre virksomhedens data og oplysninger efter teamet i Bruxelles har valideret det.
Se vejledningen om udpegelse og oprettelse af LEAR i den grå menu.
eForm og bilag
Ansøgere skal udfylde ansøgningsskemaet online i portalen FTOP.
Det er muligt at vedhæfte bilag så som treatment, mood boards m.m.
Hvor der findes templates i FTOP, skal disse anvendes (fx til budget og finansieringsplan).
Du kan se eksempler på application forms her.
Ansøgningen skal være indsendt senest kl. 17.00 på datoen for deadline.
Find link til alle aktuelle MEDIA-deadlines i den blå menu.
Hvordan får jeg hjælp?
Creative Europe MEDIA Desk
MEDIA Desken på Det Danske Filminstitut kan
- svare på spørgsmål om MEDIA-delprogrammet og de enkelte calls
- hjælpe jer med at afklare om jeres virksomhed og projekt er støtteberettiget
- svare på praktiske spørgsmål i forbindelse med ansøgningsprocessen (fx FTOP og ansøgningsskema)
- læse ansøgningen igennem og give feedback (kræver at I kontakter os i god tid)
Online manualen
På FTOP'en findes en online manual, der kan guide jer igennem
- Ansøgningsprocessen (fx at registrere sin virksomhed, oprettelse af LEAR)
- Evalueringsprocessen og underskrivelse af Grant Agreement
- Grant management
Der er også en manual til de, der er ekspertlæsere for EACEA.
IT Helpdesk
Hvis du oplever tekniske problemer i forbindelse med ansøgningsprocessen, skal du kontakte IT Helpdesken i Bruxelles - dette skal ske inden kl.17:00 på dagen for ansøgningsfristen!
IT Helpdesk kontaktformular
Se også IT Helpdeskens FAQ.
Central Validation Service (REA)
Central Validation Service (REA) kan hjælpe ved administrative spørgsmål i forbindelse med validering af ens organisation.
Man henvender sig til dem via
- mail til EC-FUNDING-TENDER-SERVICE-DESK@ec.europa.eu
- tlf. 0032 229 92222 (man-fre 8-20)
Når ansøgningen er indsendt
Hvem vurderer ansøgningen?
EACEA har en database med ekspertlæsere, som har en høj grad af ekspertise inden for de forskellige støtteprogrammer.
Eksperterne vurderer ansøgninger inden for deres respektive ekspertiseområde og ud fra de i Call Document (støttevilkårene) oplistede pointsystemer (Award Criteria).
Eksperter gennemgår normalt kun ansøgninger fra andre lande end deres hjemland for at sikre, at der ikke er nogen interessekonflikt.
Man kan ikke være ekspert på et call i en ansøgningsrunde, hvor man også selv er ansøger.
Alle ansøgninger vurderes af to uafhængige eksperter.
Hvordan bliver jeg ekspertlæser?
EACEA søger løbende ekspertlæsere og tilmeldingen er åben i hele programperioden 2021-2027.
Hvornår kan man forvente at få svar på ansøgningen?
Ansøgere modtager en bekræftelse i FTOP, når ansøgningen er registreret.
Svar på ansøgningen kommer ca. 4-5 måneder efter ansøgningsfristen. Svarene (notification letters) uploades i FTOP'en.
Typisk vil ansøger få svar før Creative Europe Desken, hvorfor vi altid gerne vil høre direkte fra ansøgere om invitation til Grant Agreement Preparation-phase (GAP-fase), såvel som afslag.
Hvordan bliver resultaterne publiceret?
Når alle Grant Agreements for en støtterunde er underskrevet, offentliggøres resultaterne på EU Kommissionens resultat-hjemmeside, hvorefter vi publicerer de danske MEDIA-resultater på vores site.
Hvor stor er chancen for at få støtte?
Godkendte ansøgninger bliver evalueret baseret på et pointsystem (Award Criteria) og ansøgningerne bliver rangeret efter det samlede pointtal. Ansøgerne med de højeste antal point modtager støtte inden for budgetrammerne.
Pointsystemet er beskrevet i de enkelte calls.
Selvom man har været i kontakt med MEDIA Desken, og vi har givet feedback på ansøgningen, er det selvfølgelig ikke ensbetydende med, at man er sikret støtte. Det hele afhænger af ansøgerfeltet. Vi vil dog gøre vores bedste for at hjælpe jer til at fremhæve de unique selling points, der kan give ansøgningen høje pointtal.
Hvad hvis jeg får afslag?
Man må aldrig lade sig slå ud af et afslag! Mange oplever at de først får støtte anden eller tredje gang, de ansøger.
Hvis ansøger og projekt er ansøgningsberettiget, men ikke opnår nok point til at få støtte, sender EU-Kommissionen en skriftlig evaluering, som man bør læse grundigt og tage med i sine overvejelser og strategier næste gang man ansøger.
Vi tager gerne et møde med jer og snakker om den evaluering, I har fået ved et eventuelt afslag.