Tips til ansøgningen: Slate 2026

Ansøgningsfristen på Slate Development 2026 er på trpperne, og for at hjælpe især nye ansøgere på vej, har vi samlet nogle tips til udfyldning af ansøgningsskemaet.

Den 3. december 2025 kl. 17:00 er der deadline på MEDIA-call'et European Slate Development 2026

Længere nede på denne side kan du downloade en skabelon med tips til udfyldning af ansøgningen.

Ordningen kan yde udviklingsstøtte til en slate bestående af 3-5 europæiske film, serier eller VR-projekter (fiktion/animation/dokumentar) samt en kortfilm. 

Vigtige datoer

Deadline: 3. december 2025 kl. 17:00
EACEA anbefaler at man senest indsender ansøgningen 48 timer inden deadline, for at undgå tekniske problemer. Ansøgningen kan rettes og indsendes igen og igen indtil deadline - det er den senest indsendte version, der tæller.

Svar til ansøgere: maj 2026

Underskrivning af Grant Agreement: august 2026

MEDIA Desken står altid til rådighed til at svare på enkeltstående/opklarende spørgsmål frem til deadline. 

Sidste frist for at sende ansøgning til gennemlæsning hos MEDIA Desken: 19. november 2025.

Formålet med ordningen er at fremme konkurrenceevnen hos uafhængige europæiske produktionsselskaber og styrke deres position på markedet. 

Målet er også at øge producenternes muligheder for udvikle projekter med potentiale til at blive distribueret på tværs af Europa (og uden for Europas grænser), samt at fremme europæiske og internationale co-produktioner. 

Ordningen giver også nye talenter en indgang til branchen, ved at give dem mulighed for at instruere en kortfilm hos erfarne producere. 

Krav til ansøger

Ansøger skal være et uafhængigt europæisk produktionsselskab, som kan dokumentere 2 referenceprojekter produceret efter 1/1-2019, der har haft kommerciel premiere i mindst 3 andre lande end hjemlandet før ansøgningsfristen.

Ansøger må ikke have opnået Slate-støtte inden for de seneste 12 måneder. 

Ansøger må kun være Coordinator (ansøgerselskab) på ét af følgende calls inden for samme budgetår:

  • Co-Development
  • Slate Development
  • Mini-Slate Development
  • Video Games & Immersive Content Development.

Ansøger kan dog godt være Partner (medansøger) på flere Co-Development- eller Video Games & Immersive Content Development-ansøgninger inden for samme budgetår. 

Varighed og produktionsstart

Udvikling af projekterne kan vare op til 36 måneder fra ansøgningsdatoen, men der er mulighed for forlængelse.

Principal photography eller animation må tidligst starte 10 måneder fra ansøgningsdatoen.

Krav til projekternes formater

Til biografdistribution:
Fiktions-, animations- eller dokumentarprojekter med en minimumvarighed på 60 minutter.

Til tv eller online distribution:
Fiktion (enkeltstående eller serier) med en samlet varighed på minimum 90 minutter.

Animation (enkeltstående eller serier) med en samlet varighed på minimum 24 minutter.

Dokumentar (enkeltstående eller serier) med en samlet varighed på minimum 50 minutter. 

XR:
Interaktive, immersive fiktions-, animations- eller dokumentarprojekter (f.eks. narrative virtual reality-projekter) af enhver varighed. 

Kortfilm:
Fiktion, animation eller dokumentar (enkeltstående eller serier) med en samlet varighed på maksimum 20 minutter. 

Se også call document side 12-14. 

Budget

Det samlede budget for European Slate Development 2026 er 21 mio €.

Støttebeløb

Der kan ansøges om mellem 90.000 € og 510.000 € afhængigt af genre og format. 

Den tildelte støtte kan være lavere end det ansøgte beløb. 

Støtten er ikke tilknyttet budgetomkostningerne, men er forudbestemt som følgende: 

Animation on-off: 55.000 €
Animation series: 60.000 €

Documentary one-off: 30.000 €
Documentary series: 35.000 €

Fiction one-off med produktionsbudget </= 5M: 45.000 €
Fiction one-off med produktionsbudget > 5M: 60.000 €
Fiction series med produktionsbudget </= 5M: 55.000 €
Fiction series med produktionsbudget < 5M og </= 20M: 75.000 €
Fiction series med produktionsbudget > 20M: 100.000 €

Se også call document side 20-21. 

Ansøgningens forskellige dele

Der kan kun ansøges gennem portalen Funding and Tenders Opportunities Portal (FTOP).

Ansøgningen består af en Part A, Part B og en Part C samt en MEDIA Database.

Part A

Part A (knappen 'Edit forms') er den administrative del af ansøgningen.

Her udfylder man generel information om ansøgningen (fx sprog og varighed samt budget), og her kan man også rette ansøgningens akronym og abstract (begge bliver offentliggjort, hvis man får støtte).

Part B

Part B er selve ansøgningsskemaet og alle obligatoriske bilag (se call document side 8-9).

Skabelonerne downloades i FTOP'ens venstre menu og vi anbefaler at man med det samme gemmer ansøgningsskemaet (som er et rich text format) som almindeligt Word-dokument (.docx) på sin computer, da formateringen dermed bevares.

Nedenfor kan du downloade en ansøgningsskabelon, hvor vi giver tips til, hvordan skemaet skal udfyldes.

Ansøgningsskemaet er det samme for alle MEDIA-calls og det må højest fylde 70 sider. Eventuelt overskydende sider bliver ikke taget i betragtning ved evalueringen. Øvrige bilag kan højest fylde 10 MB.

Award criteria

Ved udfyldning af ansøgningsskeamet er det virkelig vigtigt at man har gjort sig bekendt med award criteria, som de er beskrevet i call document side 17 ff. Det er her, projektet og ansøger bliver evalueret på kvalitet, relevans og innovation, og konkurrencen er ret hård, så det gælder om at score høje point.

Man skal kunne demonstrere og argumentere for, at man lever op til kriterierne, så ikke noget med postulater! Kom med konkrete eksempler, navne, benchmark-titler og detaljerede strategier, der overbeviser læserne om at I har helt styr på det og at I med jeres projekt bidrager med noget relevant til det europæiske publikum.

Part C

Part C (knappen 'Edit Part C (KPI)') er en statistisk del, der kun bruges til at indsamle data om ansøgerne (fx om der er tale om en SMV og om I har været i kontakt med en MEDIA Desk).

Man bliver altså ikke bedømt ud fra informationen, der indtastes her - det er kun så EACEA kan lave statistik.

MEDIA Databasen

MEDIA Databasen (knappen 'Edit MEDIA DB') er det eneste sted, du kan registrere de/t projekt/er, du søger om støtte til.

På udviklings-calls, så som Slate, er det også her man opretter sine referenceprojekter.

Når projekterne er indtastet, genererer man en PDF, som så skal uploades som bilag til Part B.

NB! For førstegangsansøgere er FTOP-systemet ikke særligt intuitivt, så vi anbefaler på det varmeste at man ser EACEA's webinar om FTOP (se link nederst). Der er også en masse hjælp at hente i FTOP'ens online manual, FAQ og How To under Support, og endelig kan man selvfølgelig kontakte os på MEDIA-desken (men vær i god tid!). Ved tekniske problemer skal man kontakte Helpdesken direkte i FTOP'en under Support.

Tags: