Tips til ansøgningen: TV & Online 2026

Den første ansøgningsfrist for TV & Online Content 2026 er lige om hjørnet, og for at hjælpe dig på vej, har vi samlet nogle tips til udfyldning af ansøgningsskemaet, så du kan tjekke at du er nogenlunde dækket ind.

Den 3. december kl. 17:00 er der første deadline på MEDIA-call'et TV & Online Content 2026.

Længere nede på denne side kan du downloade en skabelon med tips til udfyldning af ansøgningen. 

Vigtige datoer

Deadline: 3. december 2025 kl. 17:00
EACEA anbefaler at man senest indsender ansøgningen 48 timer inden deadline, for at undgå tekniske problemer. Ansøgningen kan rettes og indsendes igen og igen indtil deadline - det er den senest indsendte version, der tæller.

Svar til ansøgere: juni 2026

Underskrivning af Grant Agreement: september 2026

MEDIA Desken står altid til rådighed til at svare på enkeltstående/opklarende spørgsmål frem til deadline.

Sidste frist for at sende ansøgning til gennemlæsning hos MEDIA Desken: 19. november 2025

Ordningen kan yde støtte til produktion af værker (animation/dokumentar/fiktion) beregnet til lineær eller non-lineær broadcasting.

Som noget nyt skal man i ansøgningsportalen (FTOP) tilgå call og ansøgningsskema afhængig af genre (animation/dokumentar/fiktion). 

Ansøgningen skal demonstrere

  • stærkt samarbejde mellem aktører fra forskellige MEDIA-medlemslande, inkl. mellem broadcastere;
  • høj kreativ/kunstnerisk værdi og potentiale for at nå ud til det brede europæiske og internationale publikum;
  • innovative aspekter mht. indholdet og finansieringen, der viser en tydelig rød tråd til de tiltænkte distributionsstrategier.

Krav til ansøger

Ansøger skal være et uafhængigt europæisk produktionsselskab.

Man kan enten ansøge som enkeltstående producent eller som et konsortium af minimum to Beneficiaries (her tæller Affiliated Entities, dvs. søster-/moder-/datter-selskaber, ikke med).

Værket skal produceres af en overvejende andel af filmprofessionelle med nationalitet eller bopæl i MEDIA-lande. Dette måles ud fra et pointsystem, som kan findes i call document side 17 ff.

Krav til finansiering

Minimum 40 % af finansieringen skal være på plads ved ansøgningstidspunktet. Hertil tæller egeninvest, co-producers invest eller tidligere MEDIA-støtte ikke.

Minimum 50 % af den samlede finansiering skal komme fra MEDIA-lande.

Produktionsstart og varighed

Principal photography eller animation må tidligst starte på ansøgningsdatoen.

Produktionen kan vare op til 36 måneder, med mulighed for forlængelse, hvis berettiget.

Produktionen må ikke slutte inden Grant Agreement er underskrevet (september 2026).

Krav til broadcastere

På ansøgningstidspunktet skal der minimum være bekræftet 2 broadcastere fra 2 forskellige MEDIA-lande (dvs. som er juridisk etableret i landene).

Aftalerne skal dokumenteres med enten kontrakter eller bindende LOC'er, der angiver titel, licensperiode og beløb (se også call document side 13).

LOI'er og betingede LOC'er tæller ikke. Dvs. der må ikke stå fx "subject to final approval", "preliminary interest", "once produced" eller lignende.

Licensperioden skal være max

  • 7 år, hvis der er tale om pre-sale
  • 10 år, hvis de er co-producer (se call document side 13)

Der må ikke være tale om "mulighed for forlængelse", "indefinite rights, "X years exclusive + Y years non-exclusive" osv.

Krav til projektets varighed

Minimum varighed (samlet):

  • Animation: 24 minutter
  • Dokumentar: 50 minutter
  • Fiktion: 90 minutter

Budget

Det samlede budget for TV & Online 2026 er 22 mio €.

Budgettet er opdelt med 40 % til 1. deadline og 60 % til 2. deadline. 

NB! Minimum 25 % af det samlede budget er øremærket til animationsprojekter og 8 % til dokumentarprojekter. 

Støttebeløb

Der kan ansøges om mellem 70.000 € og 2 mio € afhængigt af produktionsbudgettet. 

Den tildelte støtte kan være lavere end det ansøgte beløb.

Støtten er ikke knyttet til budgetomkostningerne, men er forudbestemt som følgende:

Se også call document side 20-21.

Ansøgningens forskellige dele

Der kan kun ansøges gennem portalen Funding and Tenders Opportunities Portal (FTOP).

NB! Man skal tilgå call og ansøgningsskema for TV & Online afhængig af genre (animation/dokumentar/fiktion).

Ansøgningen består af en Part A, Part B og en Part C samt en MEDIA Database.

Part A

Part A (knappen 'Edit forms') er den administrative del af ansøgningen.

Her udfylder man generel information om ansøgningen (fx sprog og varighed samt budget), og her kan man også rette ansøgningens akronym og abstract (begge bliver offentliggjort, hvis man får støtte).

Part B

Part B er selve ansøgningsskemaet og alle obligatoriske bilag (se call document side 9).

Skabelonerne downloades i FTOP'ens venstre menu og vi anbefaler at man med det samme gemmer ansøgningsskemaet (som er et rich text format) som almindeligt Word-dokument (.docx) på sin computer, da formateringen dermed bevares.

Nedenfor kan du downloade en ansøgningsskabelon, hvor vi giver tips til, hvordan skemaet skal udfyldes.

Ansøgningsskemaet er det samme for alle MEDIA-calls og det må højest fylde 70 sider. Eventuelt overskydende sider bliver ikke taget i betragtning ved evalueringen. Øvrige bilag kan højest fylde 10 MB.

Award criteria

Ved udfyldning af ansøgningsskeamet er det virkelig vigtigt at man har gjort sig bekendt med award criteria, som de er beskrevet i call document (fra side 17). Det er her, projektet og ansøger bliver evalueret på kvalitet, relevans og innovation, og konkurrencen er ret hård, så det gælder om at score høje point.

Man skal kunne demonstrere og argumentere for, at man lever op til kriterierne, så ikke noget med postulater! Kom med konkrete eksempler, navne, benchmark-titler og detaljerede strategier, der overbeviser læserne om at I har helt styr på det og at I med jeres projekt bidrager med noget relevant til det europæiske publikum.

Part C

Part C (knappen 'Edit Part C (KPI)') er en statistisk del, der kun bruges til at indsamle data om ansøgerne (fx om der er tale om en SMV og om I har været i kontakt med en MEDIA Desk).

Man bliver altså ikke bedømt ud fra informationen, der indtastes her - det er kun så EACEA kan lave statistik.

MEDIA Databasen

MEDIA Databasen (knappen 'Edit MEDIA DB') er det eneste sted, du kan registrere de/t projekt/er, du søger om støtte til.

På udviklings-calls, så som Slate, er det også her man opretter sine referenceprojekter.

Når projekterne er indtastet, genererer man en PDF, som så skal uploades som bilag til Part B.

NB! For førstegangsansøgere er FTOP-systemet ikke særligt intuitivt, så vi anbefaler på det varmeste at man ser EACEA's webinar om FTOP (se link nederst). Der er også en masse hjælp at hente i FTOP'ens online manual, FAQ og How To under Support, og endelig kan man selvfølgelig kontakte os på MEDIA-desken (men vær i god tid!). Ved tekniske problemer skal man kontakte Helpdesken direkte i FTOP'en under Support.

Tags: