Hvor mange børn ser?

/ Film og serier

Se hvor mange danske børn i alderen 7-14 år, der ser film og serier på tværs af platforme. Basen indeholder 180 film og serier og repræsenterer 510.000 børn i Danmark. Du kan søge på en titel eller sammenligne flere. Basen opdateres løbende.

Før du går i gang

'7-9 år (antal)' henviser til antallet af 7-9 årige, der har set en given film eller serie uafhængigt af visningsplatform. 

'Total 7-14 år (andel)' henviser til en procentdel af alle børn i alderen 7-14 år, der har set den pågældende film eller serie uafhængigt af visningsplatform. Fx har 68 % af børn i alderen 7-14 år set 'Ternet Ninja'. 

'Total 7-14 år (antal)' henviser til det faktiske antal, som har set filmen uafhængigt af visningsplatform. Fx har 341.000 børn i alderen 7-14 år set 'Ternet Ninja'. Filminstituttet bruger data fra Danmarks Statistik til at beregne antallet ud fra andelen.

Vær opmærksom på, at andelen og antallet af publikummer på tværs af platforme udelukkende dækker børn 7-14 år, og ikke dækker filmen eller seriens samlede publikum inklusiv voksne.

Se værktøjerne 'Hvor mange ser film?' og 'Hvor mange ser serier?' for samlet udbredelse.

Denne side indeholder data på 180 film og serier på tværs af fiktion og dokumentar. Basen indeholder et  udvalg af 'originals'-film fra streamingudbydere, som Netflix, HBO Max, Disney+ og Viaplay uden forudgående eller simultan biografvisning.

Ved brug af data og indsigter skal Filminstituttet krediteres.

Data er senest opdateret maj 2022.

Metode

Udbredelsestal er baseret på data fra Filminstituttets løbende undersøgelser 'Vidste du - om børn 7-14år'.

Det er kvantitative undersøgelser udført i samarbejde med analysebureauet YouGov. Undersøgelserne er baseret på mere end 1.200 CAWI-interview med danske forældre og deres børn i alderen 7-14 år (tilstræbt repræsentativt ift. køn, alder og region).

Respondenterne angiver selv, hvorvidt de har set/ikke set filmene, der listes i analysen.


Dataindsamles på ad hoc-basis ca. hvert andet år. Undersøgelserne er kvantitative (spørgeskema) der gennemføres for Filminstituttet af analyseinstituttet YouGov. I undersøgelsen bliver respondenterne forevist et udvalg af film (thumbnail med plakat, stillfoto eller andet artwork), hvor respondenten kan krydse af hvilke(n) film/serier, personen har set. En film/serie kan godt være målt flere gange over tid, men det vil altid være nyeste måling der er tilgængelig i værktøjet.

Der er udsendt invitationer via e-mail til forældre med børn i alderen 7-14år, og undersøgelsen er opdelt med en kort forældredel, der efterfølges af spørgsmål til barnet, der enten besvares af barnet alene eller assisteret af forælderen hvor dette er nødvendigt.

Film og serier er i undersøgelsen defineret med denne tekst: ”Med film menes spillefilm med en varighed typisk på mere end en time (mindst 75 min). Med serier menes indhold med flere afsnit (episoder), som man kan se enten på TV, på streamingtjenester (fx Netflix, Viaplay, DRTV, TV2 Play, Disney+,) eller andre steder eller via sociale medier (fx Facebook og YouTube)”.

*Læs evt. mere om YouGov og deres panel

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk