Mød filmkonsulenten: Kalle Bjerkø

INTERVIEW. "Et godt filmprojekt gør mig lidt nervøs, og jeg skal tænke: 'Hvorfor rejser nakkehårene sig på mig?' Der er noget, jeg ikke forstår." Mød konsulent for spillefilm Kalle Bjerkø, der her deler sine tanker om jobbet som filmkonsulent.

I dette tredje afsnit af vores interviewserie med Filminstituttets konsulenter kan du møde Kalle Bjerkø, der siden september 2019 har været filmkonsulent for spillefilm (se de foregående interviews nederst på siden).

Følg os på YouTube

Et tiltrækkende filmprojekt tager for Kalle Bjerkø udgangspunkt i noget, man ikke forstår – en undren, hvor svaret bliver tydeligere igennem filmen, men hvor spørgsmålet samtidig kan bliver ved med at nage. Derudover ser han en interessant tendens i, hvordan film håndterer den omskiftelige verden, vi lever i:

"Mens verden accelererer og bliver større og mere kompleks, trækker vi ofte fortællingen tættere på os selv. Og det er interessant at se, hvordan filmskabere i dag prøver at tage favntag med den angst, der ligger i ikke at forstå verden og måske derfor også have svært ved at forstå sig selv."

Konsulentsystemet

I løbet af de kommende uger kan du her møde Filminstituttets konsulenter.

Konsulentsystemet blev indført i Danmark i 1972 og er efterfølgende indført i flere andre lande.

Konsulenterne foretager den endelige kunstneriske vurdering af manuskript- og produktionsforslag og afgiver forslag til direktionen om anvendelsen af midler til manuskriptudarbejdelse og produktion af spillefilm og kort- og dokumentarfilm (Filmloven §6).

Filmkonsulenterne er ansat i tidsbegrænsede stillinger og fungerer som individuelle beslutningstagere. Baggrunden for ordningen er blandt andet et ønske om at undgå at træffe afgørelser ved konsensus eller afstemning – og i erkendelse af, at det er vanskeligt at lave objektive kriterier for god filmkunst.

Konsulentordningen blev i 1989 suppleret af en støtteordning, der retter sig mod fiktionsfilm med populærkulturelle kvaliteter, nu kaldet Markedsordningen.