enda

Anne-Lise Gabold

(1941 – )

Skuespiller. Født 5/10 1941. Har været gift med komponist og senere chef for Tv-drama på DR1 Ingolf Gabold.

Uddannet på Det kgl. Teaters elevskole 1965-68 med efterfølgende ansættelse på teatret. Forlod den følgende sæson nationalscenen og kom ind i den socialistiske gadeteatergruppe Fickteatern i Stockholm. Herefter engagementer ved skiftende teatre. Underviser skuespillere i japaneren Tadashi Suzukis metode.

Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):


Ingen dansk filmskuespillerinde fra 1960'erne og fremefter har afgivet så forjættende løfter - og indfriet så få af dem.


Hun har en usædvanlig skønhedsudstråling af følelsesdybde og erotisk mystik og tøjlet lidenskab. Kameraet elsker hende - men dets kærlighed blev ikke gengældt. Tværtimod flygtede hun fra det. På sin filmkarrieres højdepunkt - ved Bodiloverrækkelsen for hovedrollen i "Midt i en jazztid" (1969) - var hun at finde i Nord-Sverige, hvor hun brugte et år på at spille ulønnet gadeteater, langt fra de filmkameraer, der så gerne ville indfange hende.


Hun talte nedsættende om at blive anvendt som type ("Har man først fået en stil, et ansigt, en maske, får man ikke godvilligt lov at slippe af med den", udtalte hun i 1975). Og som erklæret socialist censurerede hun op gennem 1970'erne sine filmrolletilbud politisk. En kontrakt med Det kgl. Teater blev brudt allerede i slutningen af 1960'erne, og hun fandt aldrig siden fast plads i et teater-ensemble - "jeg nåede ikke at slå mit talent ordentlig ud på teatrets scene", udtalte hun om sin tidlige karriere i et stort interview i Press, 1993, hvor hun er gådefuldt tavs om sit daværende politiske engagement. Til gengæld tilstår hun: "Jeg har altid været en strejfer. Det kan jeg se nu".


I sin debut som overklassepigen Vera Bagge i Knud Sønderby-filmatiseringen "Midt i en jazztid" ligner hun denne sjældne fugl i dansk film: en filmheltinde med et internationalt skær af dragende glamour og feminint raffinement. Og hun rammer præcist det usikkert afprøvende i figurens forhold til den socialt underlegne Peter Hasvig.


Dengang - som nu - hang gode, udfordrende kvinde-filmroller langt fra på træerne herhjemme, og også i "Midt i en jazztid" fører mændene det store ord. Men Anne-Lise Gabold gik straks videre til en krævende, men for hende langt fra uløselig opgave som Cordelia i Peter Brooks' "Kong Lear", delvist optaget ved Raabjerg Mile i vinteren 1968-69. Da den blev udsendt i februar 1971, havde hun allerede tilbragt et år i Sverige med Suzanne Ostens socialistiske gade- og gruppeteater, Fickteatern - og efter denne oplevelse kunne hun i 1970 fortælle Ekstra Bladet, at nu måtte hun sælge et par af sine bøger for at leve.


Hverken "Midt i en jazztid" eller "Kong Lear" havde slået an hos det store publikum, og det gjorde Claus Ørsteds nyfortolkede udgave af Blichers "Præsten i Vejlby" (1972) heller ikke. Men Gabolds præstation som præstedatter Maren, hvis kærlighed til Peter Steens Herredsfoged ender tragisk, viser i enkelte øjblikke hendes potentiale: det sorgfulde bliver poetisk, når hendes mørke, dybe blik strejfes af smerte. I Hans Kristensens debutfilm "Flugten" (1973) forlener hun en banal birolle som gangstertøs med sin alvorsfulde intensitet og suggestive sensualitet. Hun har desuden en anden udpræget siderolle som voldtaget leder af en børneinstitution i den svenske kriminalfilm "En främling steg av toget" (1974).


Filmkritikerne gav hende endnu en opmuntring med en birolle-Bodil for elskerinde-portrættet i Henning Carlsens fransksprogede drama "En lykkelig skilsmisse" (1975) - en præstation, der let udklasserer filmens franske stjerner Bulle Ogier og Bernadette Lafont. Men rollernes størrelse stod stadig ikke mål med talentet: hun sagde nej til hovedrollen som overklassekvinden i "Hjerter er trumf" (1976) og spillede i stedet - mere politisk korrekt - en birolle som sygeplejerske i samme film, iøvrigt stærkt reduceret i den senere, omklippede version af filmen. Og i den mislykkede thriller "Attentat" (1980) er hun en børnehavepædagog, der demonstrerer mod atomkraft og nedskæringer.


Blandt hendes ret små, tynde 1980'er-roller er hendes Ilse i Suzanne Ostens "Mamma" (1982) den mest interessante. Hun skiller sig voldsomt ud fra de svenske skuespillere ved sin naturlige karisma og ligefremme følelsesintensitet i birollen som den neurotiske heltindes veninde, der brændende ønsker sig at få et barn (filmen er Ostens portræt af sin mor Gerd Osten, filmkritiker og frustreret manuskriptforfatter). Filmen kom ikke til Danmark, og i sin foreløbig sidste film, Kirsten Stenbæks farce "Kærlighed ved første desperate blik" (1994), ses Gabold som bodegamutter, en næsten surrealistisk fejlplacering.


Hendes indsats på tv-teatret ligger på et højere niveau end mange af hendes film: den kvindelige hovedrolle i Ole Roos' og Kirstens Thorups "Sæsonen slutter" (1971) og titelrollen i samme instruktørs tv-udgave af Strindbergs "Frøken Julie" (1976), i samspil med Ole Ernst. Tillige ses hun som en passioneret, farlig friherreinde i Kaspar Rostrups "Båndet" (1973) efter Strindberg og som den udspionerede politikerhustru i Franz Ernsts og Klaus Rifbjergs "Privatlivets fred" (1973). [Uddrag fra "Danske filmskuespillere" slut]

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Bedrag 2 2016 Ældre dame Tv-serie
Katusha 2014 Bedstemor DK/Kort fiktion
Kung Fu Panda 2 2011 Sandsigerske U/Spillefilm
Nedenunder 2009 Alvins mor DK/Kort fiktion
Begravelsen 2008 Medvirkende DK/Kort fiktion
Livvagterne 2008 Farmor Hannan Tv-serie
Daisy Diamond 2007 Mor DK/Spillefilm
Walter & Virginia 2006 Helena U/Spillefilm
Nynne 2005 Annelise DK/Spillefilm
Drengen der ville gøre det umulige 2003 Ånden i fjeldet DK/Spillefilm
Bryggeren 1996 Skuespillerinden Tv-serie
Krystalbarnet 1996 Ambassadørfrue DK/Spillefilm
Eva 1994 Medvirkende Tv-film
Kærlighed ved første desperate blik 1994 Tenna DK/Spillefilm
Sort høst 1993 Mona Uldahl DK/Spillefilm
Den kroniske uskyld 1985 Fru Riemer, Tores mor DK/Spillefilm
Elise 1985 Annette, Elises søster DK/Spillefilm
Den onde cirkel 1984 Medvirkende DK/Kort fiktion
Isfugle 1983 Renés fars nye kone DK/Spillefilm
Nattergalen 1982 Medvirkende Tv-film
Nocturne 1981 Kvinden DK/Kort fiktion
Strømmens dag 1981 Tove Tv-film
Trællenes børn 1980 Stemme DK/Spillefilm
Undskyld vi er her 1980 Judith, Multi-Max' datter DK/Spillefilm
Sådan er jeg osse 1980 Stines fars nye kone DK/Spillefilm
Attentat 1980 Tove Madsen DK/Spillefilm
Frøken Julie 1976 Frøken Julie Tv-film
Støvler og sko 1976 Medvirkende Tv-film
Hjerter er trumf 1976 Sygeplejerske DK/Spillefilm
Søndage med Lydia 1975 Medvirkende Tv-film
Hendes verden 1975 Medvirkende DK/Dokumentarfilm
Hyrder 1975 Viola Tv-film
En lykkelig skilsmisse 1975 Sylvie DK/Spillefilm
Den stjaalne brud 1974 Katrine Tv-film
Kys det hele fra mig 1974 Medvirkende Tv-film
Båndet 1973 Medvirkende Tv-film
Privatlivets fred 1973 Medvirkende Tv-film
Flugten 1973 Birthe DK/Spillefilm
Stoppested 1972 Pige Tv-film
Nu kan det snart være nok 1972 Psykologen Tv-film
Fire portrætter 1972 Anjuta Tv-film
Præsten i Vejlby 1972 Maren, præstens datter DK/Spillefilm
Farlige kys 1972 Torbens forhenværende kone DK/Spillefilm
Slå først Jensen 1971 Jensen kone Tv-film
Sæsonen slutter 1971 Lena Tv-film
Kong Lear 1971 Cordelia DK/Spillefilm
Midt i en jazztid 1969 Vera Bagge DK/Spillefilm
SS 1968 Medvirkende DK/Kort fiktion
Beskytterens dilemma 1968 Medvirkende DK/Kort fiktion
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.