Les enfants terribles

Les enfants terribles
Stramt og personligt portræt af en bror og en søster, Paul og Elisabeth, der bor sammen i et klaustrofobisk forhold, hvor søsteren i jalousi nægter ham adgang til verden udenfor. De to søskendes parallelverden, bygget op omkring rituelle lege i det overfyldte soveværelse, er tilmed incestuøs. Da deres mor dør, prøver de hver for sig at nærme sig omverdenen, men forgæves. Melvilles debutfilm ’Le silence de la mer’ imponerede multikunstneren og filminstruktøren Jean Cocteau, og han valgte derfor Melville til at filmatisere sin roman, ’Les enfants terribles’. Romanen blev skrevet i 1929, umiddelbart efter at Cocteau var blevet behandlet for misbrug af opium. Han og Melville havde et problematisk samarbejde omkring manuskript og filmversion, men ud af deres uenigheder om rollebesætning, passende musik og andre aspekter voksede et fascinerende filmstudie af incestuøs besættelse, så intensiv og destruktiv at den ligesom i romanen kun kan ende i tragedie og død. Sammen med fotografen Henri Decaë lykkedes det Melville at skabe et drømmelignende univers, der starter lyst og uskyldigt, men gradvist bliver mørkt og tragisk. Filmen gjorde et meget stort indtryk på flere af de senere franske nybølge-instruktører.
Medvirkende: Edouard Dermit, Edouard Dermithe, Renée Cosima, Nicole Stéphane
Instruktør: Jean-Pierre Melville
Frankrig, 1949
35mm, 106 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

I serien: Jean-Pierre Melville

Jean-Pierre Melville
Manden med den store gule Stetson-hat, solbriller og cottancoat, Jean-Pierre Melville (1917-1973), er i dag mest kendt for sine cool og stilsikre gangsterfilm i et særegent ritualiserende univers af forbrydere og politifolk. Melville, der i samtiden blev karakteriseret som 'den mærkeligste filminstruktør i Frankrig' dannede nærmest lidt tilfældigt skole med sine tidlige lavbudgetfilm, der blev optaget on location med en 'mystisk' lyssætning. Flere filmfotografer sprang hovedrystende fra, før Melville endelig fandt en trofast partner i Henri Decaë.

Melvilles filmstil påvirkede i høj grad de franske nybølge-instruktører: Både Godard og Truffaut forgudede ham. Og i nyere tid har stjernenavne som Jim Jarmusch, Martin Scorsese og Quentin Tarantino listet ham blandt deres favoritter.

Hatten, solbrillerne og cottoncoaten var en integreret del af Melvilles personlige stil, og han var den stolte ejer af flere gigantiske dollargrin, der var umulige at parkere i Paris. Han hævdede at tale flydende 'amerikansk', men slog hurtigt over i fransk efter et par sætninger.

Ligesom den franske nybølges instruktører havde Melville hverken gennemgået en formel filmuddannelse eller arbejdet sig op igennem filmstudiernes hierarki. Han fik sin filmuddannelse i biografmørket, hvor han i ungdomsårene kunne tilbringe hele døgn i de parisiske biografer. Hans filmsmag formedes her på afgørende vis af 30’ernes Hollywoodfilm, og han var i det hele taget meget optaget af amerikansk populærkultur. Inspireret af store instruktører som John Huston, Robert Wise og John Ford var Melville en ægte cinefil, der aldrig var bleg for at referere til andre filmværker.

Melville, hvis rigtige efternavn var Grumbach, var barn af jødiske købmandsforældre i Paris. Han ændrede efternavnet i en voksen alder som hyldest til sit store litterære forbillede, Herman Melville, forfatter til bl.a. ’Moby Dick’.

Han var modstandsmand under 2. verdenskrig og har flere gange udtalt en særlig glæde ved krigens tid. Her fandtes der rigtige venskaber og noget at være sammen om. Melville beskæftigede sig indgående med krigen og modstandsbevægelsen i flere af sine film, særligt i ’En hær af skygger’.

Han var en vittig og kærlig mand privat, men han sled folk op på grund af sin kompromisløshed og de krav, han stillede til venskab og loyalitet, og her er vi så tilbage i hans filmverden. Han skabte inden for den rummelige krimigenre sit eget næsten mytologiske univers, hvori han beskæftigede sig med begreber som netop ære, loyalitet, venskab og tro.

Den 20. oktober 2017 ville Melville være fyldt 100 år, og Cinemateket hylder instruktøren med en bred vifte af hans film - mange af dem med ekspert-introduktioner. Tak til Institut français for støtte.

Tobias Lynge Herler, programredaktør / Cinemateket
oenskefilm_lille

Ønskefilm i Cinemateket

Ønsk en filmperle til visning på det store lærred - eller flere! Klassikere, kultfilm eller oversete mester-værker. Vi håndplukker regelmæssigt fra listen af forslag.
kosmorama_kampagnebox290_gu

Kosmorama online

FILMFORSKNING. Det Danske Filminstitut står bag Danmarks ældste filmtidsskrift. Kosmorama udgives digitalt, og der er mulighed for at søge og læse i det omfattende bagkatalog online.

Dagens film

/Cinemateket

1945 / mød Gabor Szanto

20.02.2018To ortodokse jøder vender med tavs værdighed tilbage til en sovjetisk besat ungarsk landsby ved afslutningen på 2. verdenskrig. De bærer på to store kufferter og spreder panik blandt landsbyens beb...

Operation Wedding - mød instruktøren på CCJF'18

20.02.2018Leningrad, 1970. En gruppe unge russiske jøder, som er blevet nægtet udrejse-visa, planlægger at kidnappe et fly og flygte ud af Sovjetunionen under påskud af, at de skal deltage i et lokalt famili...

Docs & Talks: The Road - Kina i dag med åbningsreception

20.02.2018Kina investerer svimlende summer i infrastruktur i disse år, og nye forbindelsesruter bryder frem både i Kina og resten af verden efter lanceringen af det mægtige Silkevejsprojekt i 2013. Men hvord...

Kunstklubben: Ai Weiwei The Fake Case - med introduktion

20.02.2018Da den verdensberømte kinesiske kunstner Ai Weiwei løslades efter 81 dage i isolation, er han kun en skygge af sig selv. Han er underlagt massive restriktioner og overvåges konstant. Oven i det ank...

Monsieur Mayonnaise / mød Camilla Blachmann

20.02.2018Filmen følger multikunstneren Philippe Mora på en rejse tilbage til hans rødder, familiens hemmelige fortid og deres overlevelse under Holocaust. Philippes far, Georges, hjalp jødiske børn med at f...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412