Aha-oplevelser fra børneværelset

INTERVIEW. Instruktør Mathias Bjerre og producer Anders Mastrup har undersøgt tweens og det unge publikum i udviklingen af deres animerede serie 'Vi bor i Jakob'. Gennem researchen fik de inspiration til at fokusere på en lidt ældre målgruppe og skrue op for satiren. Her deler de deres erfaringer.

Animation er for små børn. Sådan har opfattelsen været i mange år i branchen, på tv-stationerne og blandt børnene selv. Og det var oprindeligt også de yngste børn, som den nyuddannede animationsinstruktør Mathias Rodrigues Bjerre tænkte på, da han begyndte at udvikle sin første serie sammen med studiekammeraten Camilla Kaufmann.

Men da de søgte udviklingsstøtte på Filminstituttet, var konsulent Tone Mygind Rostbøll mere nysgerrig på seriens "mærkelige" og grove aspekter, og dermed blev målgruppen naturligt trukket lidt op i alder. Projektet er nu endt som en satirisk, samfundskritisk animationsserie om overgangen fra barn til voksen med titlen 'Vi bor i Jakob'. 

Serien, der både har magiske og økokritiske elementer, følger de to roommates Valdemar og BB, der bor i et stort talende træ midt i en storby og forsøger at navigere i nogle af de dilemmaer, man står i som ung voksen. 

For at få be- og afkræftet deres forestillinger om, hvad der optager unge i 12-16-års-alderen, søgte Mathias Bjerre og producer Anders Mastrup fra A. Film støtte til publikumsresearch gennem Filminstituttets pulje PublikumsFokus. På baggrund af et pilotafsnit skulle undersøgelsen kortlægge målgruppens reaktioner på seriens univers, karakterer og humor, og der blev også spurgt til de unges forestillinger om voksenlivet. 

Der blev brugt mobiletnografi på baggrund af digitale videodagbøger, som det unge publikum uploadede over seks dage. En gruppe lidt ældre unge voksne med særlig interesse for animation blev også inddraget i undersøgelsen.

Indsigt om karaktererne er guld værd

Spørgsmål om publikums følelser og forestillinger om overgangen fra barn til voksen skabte flere aha-oplevelser for Mathias Bjerre og Anders Mastrup, som de kan bruge i den fortsatte udvikling af serien. 

"Jeg blev inspireret til karakterarbejdet ved at høre de unge tale om de problemer, som de går og døjer med," fortæller Mathias Bjerre. 

De nævner krigen i Ukraine i samme sætning som, at de taber i fodbold. Det synes jeg er ret overraskende.

- Producer Anders Mastrup

"Fx er de meget optagede af at have politisk korrekte holdninger for at være en del af fællesskabet. Den vekselvirkning mellem at indtage de 'korrekte' holdninger og finde frem til sin egen holdning er et dilemma, jeg synes ville være fantastisk at sætte fokus på i en episode. På den måde kan vi bruge undersøgelsen til at få konkrete ideer." 

En tendens, som Anders Mastrup bed mærke i, er at de større børn vægter store og små problemer ens.

"Når de 12-13-14-årige bliver spurgt om, hvad de synes er svært, nævner de krigen i Ukraine i samme sætning som, at de taber i fodbold. Det synes jeg er ret overraskende, og det er et eksempel på noget af det, vi kan bruge til at tegne vores to karakterer," siger han.

Bibbi - viden om publikum
BB fra 'Vi bor i Jakob'. Foto: A. Film / Det Danske Filminstitut

De fleste unge informanter glæder sig til at blive voksne på grund af friheden til at bestemme over sig selv. Samtidig er de lidt nervøse ved tanken om selv at tage ansvar for fx at betale regninger. Nogle af de udfordringer ved voksenlivet kunne de genkende i piloten, og det bekræftede Mathias Bjerre og Anders Mastrup i, at de var på rette spor. 

"På mange punkter rammer vi rigtigt, og på nogle punkter rammer vi forkert, fordi der er ting, vi enten ikke var opmærksomme på eller troede var anderledes. Det er kommet lidt bag på os, at publikum reagerer så forskelligt på de to karakterer," siger Anders Mastrup og fortsætter:

"Valdemar bliver modtaget meget positivt, og publikum synes, han er en cool Nørrebro-type, som de godt ville være venner med. BB bliver derimod opfattet som hysterisk, skinger og stressende for publikum. Jeg havde ikke set, at BB var så irriterende, og den manglende jævnbyrdighed mellem de to karakterer skal vi måske se på."

Det er første gang, jeg har vist noget materiale fra filmen uden for Filmskolen, og det er fedt at få bekræftet, at publikum kan lide det og synes, at det er sjovt.

- Instruktør Mathias Bjerre

"For mig er det brugbart at vide, at publikum synes, BB er irriterende. Jeg har ikke nødvendigvis tænkt mig at ændre hende, for jeg har brug for hendes rolle som den uerfarne karakter i relationen for at skabe komedie. Men måske vil jeg ændre hende i løbet af tv-serien, så vi kan få en fed version af hende, når hun har lært noget. Den indsigt, vi har fået om karaktererne, er under alle omstændigheder guld værd" siger Mathias Bjerre.

Et andet aspekt fra undersøgelsen, som instruktøren glæder sig over, er publikums positive reaktioner på seriens humor.

"Det er første gang, jeg har vist noget materiale fra filmen uden for Filmskolen, og det er fedt at få bekræftet, at publikum kan lide det og synes, at det er sjovt. Den bekræftelse vil jeg faktisk vægte ligeså højt som de dybe karakterindsigter," siger Mathias Bjerre.

12-årige piger ser animation i det skjulte

I forhold til målgruppen er makkerparret blevet bekræftet i at gå efter de 12-14-årige. Men de 30-årige animationselskere reagerede mindst lige så positivt på serien, så de ser masser af potentiale for at ramme bredere, både op og ned i alder.   

Anders Mastrup, der har en lang erfaring i animationsbranchen, er uenig i den herskende konsensus om, at det kun er yngre børn, der ser animation. Også selvom undersøgelsen viser, at de 10-12-årige piger er mere skeptiske over for animation, fordi det er barnligt og pinligt. "Jeg har selv døtre, og jeg ved, at også de lidt ældre piger ligger og hygger sig med prinsessetegnefilm, når de fx er syge. Så kan det godt være, de ser det på værelset og ikke snakker højt om det. Men de ser det."

I det hele taget er der sket en bevægelse fra monopolets dage. Streamingtjenesternes animationsserier som 'Rick and Morty' og 'BoJack Horseman' har bevist, at der er et publikum til animation for teenagere og voksne. Netop 'Rick and Morty' er en af Mathias Bjerres store inspirationskilder, og det er det publikum, han håber at ramme – blot i en dansk kontekst. 

Valdemar - viden om publikum
Valdemar fra 'Vi bor i Jakob'. Foto: A. Film / Det Danske Filminstitut

Den danske tone og progressive værdier kan dog godt være en udfordring, når man skal finansiere internationalt, er Anders Mastrups erfaring. Han fortæller, hvordan en tysk tv-redaktør stejlede over, at rensdyret Niko fra 'Niko og de flyvende rensdyr' var produkt af et engangsknald og i den efterfølgende film bliver del af en sammenbragt familie.

På samme måde har det været en udfordring at sælge 'Terkel i knibe' og 'Ternet Ninja' mange steder i udlandet på grund af det grove sprogbrug. Men holder man sig så tilbage for at finansiere i udlandet?

"Jeg håber ikke, at Mathias tænker i de baner. Det er mit job som producer at bekymre mig om det," siger Anders Mastrup. "Tit handler det jo om at finde et kompromis. Med 'Hodja fra Pjort' var der fx en indkøber, der spurgte, om vi ikke kunne finde en anden løsning, end at sultanen huggede hovederne af folk, for det var midt under ISIS, og det giver en dårlig association. Så landede vi på, at han ville kaste dem for krokodillerne, for det gør hverken ISIS, Putin eller nordkoreanerne, så det er fuldstændig apolitisk."

Publikum har en kæmpe referenceramme

Selvom det danske frisind kan være provokerende for andre nationer, ser Mathias Bjerre det også som en styrke. Undersøgelsen har givet ham endnu større tillid til publikums vidensgrundlag og refleksionsniveau.

De forstår selv de mest subtile 'easter eggs', fordi de er vant til det fra internettet.

- Instruktør Mathias Bjerre

"Jeg vil ikke sige, jeg blev overrasket, men de her børn har set alt og ved alt. De er totalt med på beatet, og deres referencer til film og popkultur er enorm. Du kan referere til 'Star Wars' og 'Jurassic Park', og de forstår selv de mest subtile easter eggs, fordi de er vant til det fra internettet." 

Om PublikumsFokus

Under puljen PublikumsFokus har Filminstituttet siden august 2020 støttet 28 publikumsundersøgelser af fiktions- og dokumentarprojekter – primært i udvikling. Puljen har et budget på 3 mio. kroner om året og løber indtil videre til slutningen af 2022.

Filminstituttet har i 2020 og 2021 arbejdet tæt sammen med filmbranchen og nye samarbejdspartnere for at skabe innovation og udvikling af metoder og processer inden for områderne publikumsresearch og publikumsudvikling. Vi deler løbende erfaringer og best practice på området.

"Jeg ser det som en kæmpe velsignelse, at jeg kan løfte serien op på det niveau uden at miste nogen undervejs. Det gælder ikke kun filmreferencer, men også de klassiske plotstrukturer. De skal bare ud ad vinduet, fordi de har set dem så mange gange og vil se noget nyt. Det er god ammunition at få med, når man skriver et mærkeligt manuskript," siger Mathias Bjerre. 

Det gælder dog generelt det danske publikum, er hans oplevelse.

"Man skal ikke undervurdere, hvor kloge vi danskere er til at se film. Hold kæft, hvor ser alle mennesker meget indhold. Derfor er der ingen grund til at have berøringsangst over for publikum."

FOKUS – tæt på børn

Interviewet er en del af serien Fokus #5, der stiller skarpt på børn.