Stemmer fra Filmværkstedet

TALENTUDVIKLING. Filmværkstedet i København har gennem 50 år været indgang til filmbranchen for mange markante filmskabere. Om Filmværksted har en fremtid fra 2020 afhænger af en bevilling fra Københavns Kommune. Vi bringer her en håndfuld personlige historier fra nogle af filmskaberne.

Når man kommer fra Nordjylland...

Rikke Tambo Andersen, producer

”Jeg kommer fra Nordjylland og kendte absolut ingen, der lavede film. Derfor har Filmværkstedet været afgørende for, at jeg selv kom i gang med at producere under professionelle forhold, hvor jeg kunne få støtte og vejledning hele vejen. Herudover er det også her, jeg har mødt mange af de mennesker, jeg sidenhen har arbejdet videre med.

Flertallet af de filmtalenter, vi kender i dag, har været forbi Filmværkstedet: Jørgen Leth, Pernille Fischer, Fenar Ahmad m.fl. Men det er ikke kun instruktører. Flertallet af de dygtige fotografer, klippere, tonemestre m.fl. har lavet deres første film her. Her er der adgang uanset baggrund, social status, køn osv. Man får plads og rammer til at afprøve sit talent. Man har lov til at fejle og blive klogere.”

Det er et demokratisk sted

Janus Metz, instruktør

”Filmværkstedet har afgørende betydning for talentudviklingen i dansk film. Så mange dygtige instruktører, fotografer, klippere, tonemestre m.fl. har lavet deres første film her. Det er det vigtigste springbræt ind i filmbranchen for unge i Danmark. Det er her, mange dygtiggør sig til at komme ind på Filmskolen. Det er her, mange Super16-film bliver realiseret. Det er et demokratisk sted, hvor alle kan søge støtte uanset baggrund. Du behøver ikke at kende nogen eller være en del af noget i forvejen.

Jeg lavede selv min første film ’Township Boys’ på Filmværkstedet. Jeg fik udstyr, professionel rådgivning, klipperum og lydstudie til rådighed. Jeg lærte, hvad filmsproget var gennem dette projekt. Uden det tror jeg ikke, jeg var blevet instruktør.”

Invester i fremtidens filmfortællere

Fenar Ahmad, instruktør

”For 10 år siden kendte jeg INGEN, der lavede film. Jeg havde ikke en onkel eller nabo i branchen, der kunne vise mig vejen. Jeg kendte ikke udstyret, jeg anede ikke, hvad et klipperum var.

For alle unge, der har det som mig, er Filmværkstedet dybt nødvendigt. Det handler om demokratisering og om nye stemmer. Jeg kommer fra et socialt boligbyggeri. Historien i min spillefilm ’Underverden’ vil ikke kunne fortælles på samme måde, hvis man ikke er vokset op der. Hvis man gerne vil have den slags historier med i filmlandskabet, så er det ved at bevare værkstedet, hvor alle kan gå ind og udtrykke sig. Og med alle mener jeg folk fra alle sociale klasser og miljøer.

Hvis man ikke investerer i fremtidens fortællere, risikerer vi, at en masse unge mennesker bare sidder og filmer sig selv spille Fortnite i stedet for at fortælle historier om, hvad der betyder noget for dem. Jeg forstår faktisk ikke, at man ikke vil investere i ungdommen!”

At turde tro på det

Christina Rosendahl, instruktør

”I 1997 søgte jeg Filmværkstedet om støtte til at lave min allerførste film ’Stjernekigger’, der var inspireret af dokumentarfilmen ’Gimme Shelter’ om Rollling Stones. I min film fulgte jeg min søster Pernille og bandet Swan Lee. Filmen tog 4 år at færdiggøre; klipper Olivier Bugge Coutté og jeg sad i et helt år og klippede 150 timers materiale sammen. Filmen fik på mirakuløs vis biografpremiere i 2001. Og selvom den ikke solgte vanvittigt mange billetter, så var den fuldkommen afgørende for, at jeg overhovedet kom til at lave film. At jeg turde tro på det. Jeg skylder Filmværkstedet ALT for at give mig chancen og have tillid til min crazy proces.

Filmværkstedet har også været inspirerende for mig, efter jeg blev en etableret instruktør. Jeg har i flere omgange været ansat som konsulent for nye talenter på værkstedet – og hver gang har jeg fået inspiration og nye perspektiver fra dem.”

Plads til leg

Sebastian Cordes, instruktør og formand for Brugergruppen på Københavns Filmværksted

”At nogen har haft modet til at støtte så usandsynligt kedelige, langsomme og uforståelige film som dem, jeg laver, viser hvor stor tillid Filmværkstedet har til filmkunsten. Med pladsen til at eksperimentere og adgangen til professionelt udstyr kunne en ghetto-dreng fra Herlev med en halv uddannelse i filosofi komme til at lave film, der efterfølgende blev vist på de førende dokumentarfilmfestivaler i verden. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle have været muligt for mig uden Filmværkstedet.

Det kan ikke overvurderes, hvor stor betydning Filmværkstedet har haft og stadig har for dansk film. Det er her, der gives plads til leg og senere forfinelse af ens filmevner. Og så er det her, mange af de filmskabere, vi beundrer i dag, er startet. At lukke Filmværkstedet i København ville være som at lukke talentafdelingen i alle sjællandske fodboldklubber. Der skal investeres i talenterne, hvis man vil have en sprudlende fremtidig filmkultur.”

Jeg fandt min rette hylde

Jeppe Gjervig Gram, manuskriptforfatter

”Filmværkstedet gav mig dét skub og skulderklap, jeg havde brug for på et helt afgørende tidspunkt i min dannelse som film- og serieskaber. Det skub førte mig videre ind på Filmskolen og var medvirkende årsag til, at jeg fandt ‘min rette hylde’ som manusforfatter. At lukke værkstedet vil hævet over en hver tvivl skade talentudviklingen i filmbranchen.”

Fakta

Filmværkstedet i København har eksisteret siden 1970. Formålet er at give unge talenter mulighed for at prøve kræfter med filmproduktion med professionel vejledning og adgang til produktionsudstyr.

Det Danske Filminstitut yder støtte til fire værksteder gennem paraplyorganisationen Filmtalent. Filmværkstederne i Odense, Aarhus, Viborg og København modtager årligt i alt 12 mio. kr. i statslig støtte.

I Filmaftalen 2019-23 stilles der som noget nyt krav om kommunal medfinansiering på minimum 1,2 mio. kr. årligt for hvert værksted. Københavns Kommune har ikke tidligere ydet støtte til Filmværkstedet. Sker det ikke nu, mister Filmværkstedet sin samlede bevilling og må formodentlig lukke i januar 2020.

Filmværkstedet i København i tal:

  • Mere end 800 personer har gennem årene instrueret cirka 1200 filmiske værker.
  • Der gives årligt støtte til ca. 50 produktioner.
  • Der er løbende ca. 100 filmprojekter i gang.
  • I 2018 blev der afholdt mere end 40 kurser.
  • 40 elever går pt. på Filmassistentuddannelsen, som er et samarbejde med AFUK.

Nogle af udtalelserne stammer fra Brugergruppens underskriftindsamling. Statement fra Fenar Ahmad baserer sig på interview i AK24syv, 24.04.19.