Vidste du? om de 7-14-åriges film- og serieforbrug

ANALYSE. Vidste du, at de 7-14-årige prioriterer en tur i biografen over de sociale medier, hvis de får valget? Og at de går lige så meget i biografen som voksne? Vidste du, at halvdelen af børnene ser serier stort set dagligt? Og at 67% af børnene har set Ternet Ninja? Filminstituttet præsenterer nye indsigter om børns forbrug af spillefilm og serier.

Med analysen Vidste du? – Om de 7-14-årige har Filminstituttet for første gang afdækket de 7-14-åriges forbrug og opfattelse af spillefilm og fiktionsserier – både i biografen og derhjemme.

Kontakt

Lena Seidelin
Lanceringskonsulent
Tlf. +45 3374 3460
lenaj@dfi.dk

Louise Haugstrup Jensen
Lanceringskonsulent
Tlf. +45 5125 5137
louisehj@dfi.dk

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Analysen præsenterer 10 indsigter:

  1. Børn ser mindst lige så ofte film som de voksne – og især som de unge voksne.
  2. En tur i biografen prioriteres højt og næsten halvdelen af børnene går i biografen mindst én gang i kvartalet.
  3. Børn er storforbrugere af fiktionsserier og ser dem langt oftere end voksne.
  4. Børn benytter de samme streamingtjenester som de voksne.
  5. Børn ser film sammen med andre, mens serier i højere grad ses alene.
  6. Børn benytter oftest TV-skærmen til at se film og serier, men i takt med at de med alderen får flere devices, spredes deres forbrug.
  7. Børn drives primært af underholdning og i mindre grad af fiktion, der maner til refleksion.
  8. Børn orienterer sig bredt mod flere genrer og deres holdning til dansk fiktion ændrer sig over alder.
  9. YouTube fylder massivt hos børn, men det er ikke film og serier, de ser.
  10. For 1/4 af børnene er det ikke et enten-eller: De er storforbrugere af både film og serier og gaming.

I undersøgelsen er der også spurgt ind til, hvilke af mere end 60 spillefilm og 40 serier, som målgruppen har set. Hermed er der skabt et indblik i udbredelsen af danske spillefilm på tværs af vinduer som biograf, streaming og tv, ligesom der er påbegyndt et katalog over udbredelsen af danske og udenlandske serier på tværs af tv, web og internationale streamingtjenester såsom Netflix og HBO, hvor der traditionelt mangler adgang til publikumsdata.

Indsigterne fra analysen er formidlet både som præsentation, oversigtsskriv og som video, da det er erfaringen, at nogle foretrækker tal og grafer, mens andre foretrækker indsigter i mere formidlet form.

Undersøgelsen blev præsenteret for filmbranchen ved et arrangement på Filminstituttet den 20. august 2020.

Videopræsentation

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af Filminstituttet i samarbejde med analysebureauet YouGov i perioden 17. marts – 12. april 2020 og er baseret på mere end 1.600 online spørgeskemainterviews.