Plus Pictures: "Vi skal ikke gå ned på dårligt humør"

INTERVIEW. Plus Pictures har sat produktionen af en tv-dokumentarserie på hold og finder det udfordrende at lancere dokumentarfilm i en tid, hvor alle udelukkende synes at være optaget af corona. Ellers priser producenten Mette Heide sig lykkelig for ikke at være hårdt ramt økonomisk.

Hvordan er humøret?

"Det er altid godt. Vi skal ikke gå ned på dårligt humør. Det nytter ikke noget. Så må man gå en tur."

Producer Mette Heide, der ejer produktionsselskabet Plus Pictures, er ikke sådan at slå ud på trods af krisen. Overskuddet rækker også til at opmuntre journalisten, der ærligt talt er en smule modløs efter, at statsminister Mette Frederiksen har forlænget hjemmeisolationen til den 10. maj. "Har du overvejet at begynde at vinterbade?" spørger hun over telefonen fra sin lejlighed i indre by, hvor hun forskanser sig med sin mand og to store sønner, og fortæller om den forlængede badebro på Hellerup Strand. 

Filmproducent i en coronatid

Vi spørger i denne tid en række danske producenter om deres udfordringer lige nu, hvordan de forsøger at håndtere dem – og om filmmediets rolle og betydning, ikke mindst i en krisetid.

Foreløbige interviews i serien:

Men nu skal det heller ikke lyde som om, at Mette Heide ikke er bevidst om situationens alvor, påpeger hun. Hun er yderst bevidst om, at hun har været heldig, fordi 11 ud af Plus Pictures' 12 igangværende projekter er et sted i produktionen, der ikke kræver aktivitet i store forsamlinger.

"Hvis vi havde haft store økonomiske problemer, ville jeg ikke sidde her og holde humøret oppe. Det er klart, at der er producenter, der har grund til bekymring. Jeg tænker meget på de af vores kolleger, som har haft flere spillefilm i gang og har måttet stoppe produktionerne, og jeg håber, at der bliver fundet ekstra penge til DFI, så de store produktioner overlever. Her er vi som dokumentarproducenter mere fleksible, fordi vi har mindre hold. Men det er selvfølgelig vigtigt, at Filminstituttet og tv-stationerne kan sætte produktioner i gang."

Projekter i dvale

Én længere optagetur på DR-dokumentarserien 'Peitersen og Feldthaus', måtte selskabet dog aflyse to dage inden den planlagte afrejse til Nepal den 11. marts, da de "godt kunne se, hvor pilen pegede hen". Optagelserne involverede et større tv-hold, der skulle følge værterne Christina Feldthaus og Erik Peitersen rundt i verden, hvor de i den kommende sæson skulle undersøge, hvordan det står til med ligestilling i forskellige lande.

Heldigvis lå selskabets anden produktion, der var i gang med optagelser, 'Kampen om andelen', i forvejen lidt i dvale, fordi instruktør Christoffer Dreyer venter på en retssag. Dreyer har i et år fulgt processen omkring kapitalfonden Blackstones opkøb af ejendomsforeningen Den Sønderjyske By – et køb, der nu er annulleret.

... der er mindre interesse for kultur i medierne. Hvis du åbner fx Politiken i øjeblikket, er der jo ikke andet end coronanyheder og essays om krisen.

- Mette Heide

Andre projekter er i udvikling og ligger lige nu som ansøgninger hos Filminstituttet og tv-stationerne. Derfor har coronakrisen ikke haft store økonomiske konsekvenser for Plus Pictures. "Vi har kunnet klare det inden for budgettets rammer og har her i april ikke en kæmpe lønsum, vi skal betale – fordi projekterne alligevel er på pause," forklarer Heide.

Alt handler om corona

En uventet udfordring har til gengæld vist sig i lanceringen af de to dokumentarfilm, Plus Pictures netop har sendt på gaden: Anders Østergaards 'Vinterrejse' om Det Jødiske Kulturforbund i Nazityskland, som havde premiere på den digitale udgave af CPH:DOX og netop er udkommet på DR TV. Og Ulla Søes 'Madison midt imellem' om en 12-årig pige, der ikke føler, at hun passer ind i de kulturelle kønsnormer. Den havde premiere på DR Ultra den 13. april. Selvom hele Danmark efter sigende skulle sidde hjemme og streame, oplever selskabet, at det er svært at trænge igennem corona-muren.

"Line Bilenberg, vores presseansvarlige, siger, at de to film har været vanskelige at lancere, fordi der er mindre interesse for kultur i medierne. Hvis du åbner fx Politiken i øjeblikket, er der jo ikke andet end coronanyheder og essays om krisen – selvom den samme avis samtidig taler højt om, hvor betydningsfuld kulturen er i netop krisetider. Jeg har personligt nået et mætningspunkt. Det kan godt være, at folk sidder og streamer 'Tiger King' og 'Ozark' på Netflix. Men jeg håber selvfølgelig, at de på et tidspunkt får behov for at streame vores film på DR, for det er svært lige nu at råbe medierne op og få historier om film i avisen," siger Mette Heide. 

Hun mener ellers, at der er god grund til at interessere sig for dansk film og tv – både før corona, under corona og efter corona. 

"Vi har altid brug for gode, vedkommende og fællesskabsskabende historier. Det er svært at sige, hvor pilen peger hen her i krisen. Får vi brug for mere hjertevarme historier? Mere kritiske historier? Sikkert begge dele. Lige nu er alle optagede af 'Tiger King'. At se den er som at spise 50 dårlige flødeskumskager – men når det er sagt, er den er jo hamrende underholdende. Vi har stor diversitet i den danske dokumentar- og tv-branche, og jeg håber, at vi kan blive ved med at producere dokumentarer, som både er underholdende, vilde og mærkelige, og som har seriøs public service-værdi." 

Vil være en stemme i tiden

Mette Heide stiftede Plus Pictures i 2009. Hun og Mette Mailand er producere, og derudover består selskabet af en produktionskoordinator, en bogholder og en snes instruktører, der kommer og går. Selskabet producerer dokumentarer i alle afskygninger – film og tv-serier, danske og internationale produktioner til børn og voksne. 

Målet er, "at være en stemme i tiden, så vi kan nå ud til et stort publikum i målgruppen" og at undersøge nye måder at fortælle på. Det fremgår både af 'Vinterrejse', der eksperimenterer med formgreb i en hybrid mellem dokumentar og spillefilm, og 'Madison midt imellem', der tager tidens diskussion om flydende køn op. 

Vi har stor diversitet i den danske dokumentar- og tv-branche, og jeg håber, at vi kan blive ved med at producere dokumentarer, som både er underholdende, vilde og mærkelige, og som har seriøs public service-værdi.

- Mette Heide

Også selskabets kommende produktioner handler om aktuelle emner som den nævnte om boligspekulation, hvordan plastic påvirker helbredet og livet på et børnehjem set fra børnehøjde.

Selvom Mette Heide lige nu ser fordelen ved mindre og mere fleksible dokumentarproduktioner, der i visse tilfælde blot kræver én instruktør og et kamera, er hun bekymret over den skrøbelighed, hun ser i branchen. 

"Dokumentarbranchen er et lillebitte økosystem, hvor små ændringer kan få kæmpe betydning. Det så vi fx ved medieforliget sidste år, der har gjort det vanskeligere for hele branchen at producere internationale dokumentarfilm, fordi vi har sværere ved at finde dansk finansiering på tv-stationerne. Som branche er vi ekstremt sårbar," siger hun, inden hun slutter samtalen med at invitere til en stor fest med fadølsanlæg, når krisen er overstået. "Det har vi brug for."