enda
Person

Morten Arnfred

(1945 – 2025)

Filminstruktør og fotograf. Født 2/8 1945, død 2/9 2025.

Som barn drømte Morten Arnfred om at blive landmand. Han tog efter realeksamen til England med jockeydrømme og arbejdede med fuldblodsheste, men hjemme i Danmark igen fik han job som fotografassistent på ”Dansk Filmjournal” og i 1967 blev han ansat som kameraassistent på Per Holsts reklamefilmselskab Petra Film. Her lærte han alle aspekter af filmproduktion: fotografering, klipning, lydarbejde og speak. Han ville egentlig have været på Filmskolen, men det krævede en studentereksamen, han ikke havde. Sideløbende optrådte han som guitarist og sanger i rockbandet Kaj’s camping. I begyndelsen af 1970’erne spillede han i forskellige bands, mens han også tog skuespillertimer hos Walt Rosenberg og optrådte på Studenterscenen.
Filmens verden fyldte dog mere og mere, og i 1970 sagde han op hos Petra Film for at blive freelancer. Han blev fotografassistent for Henning Kristiansen på ’Den forsvundne fuldmægtig’ (1971) og året efter fotograferede han den erotiske spillefilm ’Bordellet’ (1972).

Arnfred debuterede som spillefilminstruktør i 1976 med den banebrydende ungdomsrealistiske film ’Måske ku’ vi’. Han var egentlig ansat som fotograf, men overtog en del af instruktørarbejdet undervejs.
Sammen med Henning Kristiansen instruerede han i 1978 publikumssuccesen ’Mig og Charly’ med den unge amatør Allan Olsen i hovedrollen. Igen en ungdomsfilm i øjenhøjde med sit publikum. Arnfred fortsatte i ungdomsfilmgenren med sit næste projekt ’Johnny Larsen’ (1979), hvor han både skrev manuskriptet og instruerede, nu i en historisk ramme. Filmen solgte 250.000 billetter og grundlagde Morten Arnfreds ry som Danmarks bedste personinstruktør med god fornemmelse for replikudtalens ægthed. Af mange regnes netop denne film som hans hovedværk.

Imellem egne spillefilm arbejdede han fortsat som fotograf og instruktørassistent for andre. Blandt andet på Anders Refns ’Slægten’ (1978). Samarbejdet med Anders Refn var begyndt i 1971 med ’Den forsvundne fuldmægtig’ og varede helt til 2003. De arbejdede på skift på hinandens film som henholdsvis instruktørassistent og klipper. Et andet langvarigt samarbejde havde han med sin bror, musikeren Ole Arnfred, der skrev musik til næsten alle Morten Arnfreds film.
Den gamle landmandsdrøm blev til dels udlevet med hans næste spillefilm ’Der er et yndigt land’ (1983) med Ole Ernst som kriseramt svinebonde. Filmen var i scope-format med Dolby Stereolyd som den første i Danmark. Den solgte 325.000 billetter, især uden for de store byer.

I 1984 blev Arnfred opfordret af Dansk Flygtningehjælp til at lave en serie dokumentarfilm om flygtninges situation rundt om i verden. Disse kortfilm var hans første egentlige dokumentarfilm og fik titlen ’Flygtning 86’ (1986).

Filmatiseringen af Kirsten Thorups roman ’Himmel og helvede’ (1988) havde igen et ungt menneske, der prøver at finde sin egen vej, i hovedrollen. Filmen bruger en bevidst farvesætning i blå (exteriør) og gul (interiør) samt symbolske spejleffekter til at beskrive karaktererne og miljøet. Det tilførte et ikke-realistisk præg og var designet af Arnfreds faste fotograf Dirk Brüel.
’Den russiske sangerinde’ var en dansk/russisk co-produktion optaget i Moskva med et delvist russisk filmhold. Leif Davidsens roman lå til grund for manuskriptet, som Morten Arnfred også var medforfatter på. Filmen fik lunkne anmeldelser og blev en moderat succes.

Visionen om at skabe en europæisk filmhøjskole i Danmark tog fart i slutningen af 1980’erne. Morten Arnfred var en af de drivende kræfter, sammen med blandt andre Henning Carlsen og Bjørn Erichsen. Arnfred blev bestyrelsesformand og Bjørn Erichsen den første forstander, da skolen åbnede i Ebeltoft i januar 1993.

Lars von Trier og Morten Arnfred havde mødt hinanden på en fransk reklamefilmproduktion, og de arbejdede godt sammen. Derfor blev Arnfred hyret tre uger før produktionsstart som instruktørassistent på Triers nyskabende tv-serie ’Riget’ (1994). I løbet af produktionen udviklede samarbejdet sig, så Arnfred udførte det meste af personinstruktionen, som Trier dengang ikke havde så meget fokus på. Men der var ingen tvivl om, at det var Trier, der havde det sidste ord. På Triers opfordring endte Arnfred med at blive krediteret som instruktør på linje med ham selv. Arnfred kaldte efterfølgende Trier for et geni, og samarbejdet fortsatte på Triers næste film ’Breaking the Waves’ (1996) og ’Riget II’ (1997).

Sammen med sin mangeårige samarbejdspartner Anders Refn var han konceptuerende instruktør på den succesrige DRserie ’Taxa’ (1997-99). Et par år efter var der bud efter ham fra TV 2 til deres serie ’Hotellet’ (2000) i 60 afsnit, hvor Arnfred også var med fra starten og hovedinstruktør. Herefter fulgte diverse instruktøropgaver på tv-serierne ’Forsvar’ (2003-04), ’Anna Pihl’ (2006-08), ’Forbrydelsen’ (2007) og ’Broen 2’ (2013). Sideløbene med opgaverne på tv instruerede Arnfred spillefilmene ’Lykkevej’ (2003) og ’Den store dag’ (2005), begge romantiske komedier.

Ud over Arnfreds enorme produktivitet på den danske filmscene har han også en række svenske film på sit cv, blandt andet den dystopiske 'Beck - spår i mörker' (1997).

Morten Arnfred er bredt anerkendt som en ferm personinstruktør med udpræget musikalitet i replikskiftet. Han har mest lavet film i realistiske miljøer med et social-humanistisk engagement og stor detaljerigdom. Ofte har han skildret unge menneskers famlende vej til en forståelse og accept af livets vilkår og egen identitet. Med en solid erfaring i alle funktioner på en filmproduktion har han ofte stillet sig til rådighed og været efterspurgt som bagstopper eller trouble shooter for andres projekter også.
Om sin arbejdsmetode siger Arnfred: ”Men som instruktør oplever jeg mig selv som en slags dirigent for et orkester” […] ”Min metode med skuespillerne er vel først og fremmest at skabe så meget tillid, at de tør lade sig falde bagover og være sikre på, at jeg griber dem, billedligt talt”. Og senere: ”Det skal være sjovt at lave film. Det, tror jeg, er mit hemmelige våben” [’Instruktørens blik: en interviewbog om dansk film’, red. Mette Hjort/Ib Bondebjerg, 2000).

Morten Arnfred har tre gange modtaget en Bodil-pris for bedste danske film for ’Mig og Charly’, ’Johnny Larsen’ og ’Der er et yndigt land.
Filmografi Musik
Titel År Funktion Kategori
Cykelmyggens far 2016 Medvirkende Tv-dokumentar
Chancen 2014 Instruktion, Manuskript DK/Kort fiktion
Broen 2 2013 Instruktion Tv-serie
Blekingegade 2010 Instruktørassistent Tv-serie
Forbrydelsen 2007 Instruktion Tv-serie
Mit Danmark - film nr. 3 2006 Instruktion, Foto DK/Dokumentarfilm
Mit Danmark - film nr. 10 2006 Instruktion, Foto DK/Dokumentarfilm
Anna Pihl 2006 Instruktion Tv-serie
Den store dag 2005 Instruktion DK/Spillefilm
Forsvar 2003 Instruktion Tv-serie
Lykkevej 2003 Instruktion, Manus, Stills DK/Spillefilm
Hotellet 2000 Manus, Kreativ producer Tv-serie
De udstillede 2000 Instruktørassistent DK/Dokumentarfilm
Im Laboratorium des Doktor von Trier: Zurück zur Magie des Kinos 1998 Medvirkende Tv-dokumentar
Riget II 1997 Instruktion DK/Spillefilm
Spor i mørket 1997 Instruktion DK/Spillefilm
TAXA 1997 Instruktion Tv-serie
Tranceformer 1997 Medvirkende U/Dokumentarfilm
Et hjørne af paradis 1997 Instruktørassistent DK/Spillefilm
Breaking the Waves 1996 1. instruktørassistent DK/Spillefilm
Riget 1994 Instruktion DK/Spillefilm
Den russiske sangerinde 1993 Instruktion, Manus, Musikproducer DK/Spillefilm
Sort høst 1993 Instruktørassistent DK/Spillefilm
Himmel og helvede 1988 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Flygtning 86 1986 Instruktion, Manus, Produktion Antologi
De flyvende djævle 1985 Instruktørassistent DK/Spillefilm
Der er et yndigt land 1983 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Hjemlig hygge 1982 Instruktion, Manus, Klip DK/Kort fiktion
Udvikling 1982 Instruktørassistent Tv-serie
Strømmens dag 1981 Instruktion, Manus Tv-film
Byen med de mange tage 1981 Instruktion, Manus, Foto, Klip, Producer DK/Dokumentarfilm
Ta' feen i den anden hånd 1981 Klip DK/Kort fiktion
Johnny Larsen 1979 Instruktion, Manus DK/Spillefilm
Mig og Charly 1978 Instruktion, Manus, Foto DK/Spillefilm
Slægten 1978 Medvirkende, Instruktørassistent DK/Spillefilm
Terror 1977 Foto DK/Spillefilm
De 141 dage 1977 Foto DK/Dokumentarfilm
Drenge 1977 Foto DK/Spillefilm
I hovedet på erhvervschefen 1977 Musik Tv-film
Måske ku' vi 1976 Instruktion, Foto, Lys DK/Spillefilm
Strømer 1976 Egon, pressefotograf, Instruktørassistent DK/Spillefilm
Den korte sommer 1976 Stillfotograf DK/Spillefilm
Hvid mands sæd 1975 Foto DK/Dokumentarfilm
Violer er blå 1975 Instruktørassistent, Stillfotograf DK/Spillefilm
Kun sandheden 1975 Stillfotograf DK/Spillefilm
Per 1975 Fotografassistent, 2. unit (Bosnien-Herzegovina) DK/Spillefilm
Gæstearbejdere 1974 Foto DK/Spillefilm
Prins Piwi 1974 Pressefotograf Johnny Hans, Fotografassistent, Fotograf, 2. unit DK/Spillefilm
Er kongen død? 1973 Assistent DK/Dokumentarfilm
Afskedens time 1973 Fotografassistent DK/Spillefilm
Farum Midtpunkt 1972 Instruktion, Foto DK/Dokumentarfilm
Bordellet 1972 Foto DK/Spillefilm
Den forsvundne fuldmægtig 1971 Fotografassistent DK/Spillefilm
Toppen og bolden 1969 Fotograf DK/Kort fiktion
Musik År Film Funktion
Den russiske sangerinde [Score] 1993 Den russiske sangerinde Musikproducer
Himmel og helvede 1988 Himmel og helvede Musikproducer
Johnny Larsen [Score] 1979 Johnny Larsen Musikproducer
Når lykken vender 1977 Terror Tekstforfatter