Filminstruktør og fotograf. Født 2/8 1945, død 2/9 2025.
Som barn drømte Morten Arnfred om at blive landmand. Han tog efter realeksamen til England med jockeydrømme og arbejdede med fuldblodsheste, men hjemme i Danmark igen fik han job som fotografassistent på ”Dansk Filmjournal” og i 1967 blev han ansat som kameraassistent på Per Holsts reklamefilmselskab Petra Film. Her lærte han alle aspekter af filmproduktion: fotografering, klipning, lydarbejde og speak. Han ville egentlig have været på Filmskolen, men det krævede en studentereksamen, han ikke havde. Sideløbende optrådte han som guitarist og sanger i rockbandet Kaj’s camping. I begyndelsen af 1970’erne spillede han i forskellige bands, mens han også tog skuespillertimer hos Walt Rosenberg og optrådte på Studenterscenen.
Filmens verden fyldte dog mere og mere, og i 1970 sagde han op hos Petra Film for at blive freelancer. Han blev fotografassistent for Henning Kristiansen på ’Den forsvundne fuldmægtig’ (1971) og året efter fotograferede han den erotiske spillefilm ’Bordellet’ (1972).
Arnfred debuterede som spillefilminstruktør i 1976 med den banebrydende ungdomsrealistiske film ’Måske ku’ vi’. Han var egentlig ansat som fotograf, men overtog en del af instruktørarbejdet undervejs.
Sammen med Henning Kristiansen instruerede han i 1978 publikumssuccesen ’Mig og Charly’ med den unge amatør Allan Olsen i hovedrollen. Igen en ungdomsfilm i øjenhøjde med sit publikum. Arnfred fortsatte i ungdomsfilmgenren med sit næste projekt ’Johnny Larsen’ (1979), hvor han både skrev manuskriptet og instruerede, nu i en historisk ramme. Filmen solgte 250.000 billetter og grundlagde Morten Arnfreds ry som Danmarks bedste personinstruktør med god fornemmelse for replikudtalens ægthed. Af mange regnes netop denne film som hans hovedværk.
Imellem egne spillefilm arbejdede han fortsat som fotograf og instruktørassistent for andre. Blandt andet på Anders Refns ’Slægten’ (1978). Samarbejdet med Anders Refn var begyndt i 1971 med ’Den forsvundne fuldmægtig’ og varede helt til 2003. De arbejdede på skift på hinandens film som henholdsvis instruktørassistent og klipper. Et andet langvarigt samarbejde havde han med sin bror, musikeren Ole Arnfred, der skrev musik til næsten alle Morten Arnfreds film.
Den gamle landmandsdrøm blev til dels udlevet med hans næste spillefilm ’Der er et yndigt land’ (1983) med Ole Ernst som kriseramt svinebonde. Filmen var i scope-format med Dolby Stereolyd som den første i Danmark. Den solgte 325.000 billetter, især uden for de store byer.
I 1984 blev Arnfred opfordret af Dansk Flygtningehjælp til at lave en serie dokumentarfilm om flygtninges situation rundt om i verden. Disse kortfilm var hans første egentlige dokumentarfilm og fik titlen ’Flygtning 86’ (1986).
Filmatiseringen af Kirsten Thorups roman ’Himmel og helvede’ (1988) havde igen et ungt menneske, der prøver at finde sin egen vej, i hovedrollen. Filmen bruger en bevidst farvesætning i blå (exteriør) og gul (interiør) samt symbolske spejleffekter til at beskrive karaktererne og miljøet. Det tilførte et ikke-realistisk præg og var designet af Arnfreds faste fotograf Dirk Brüel.
’Den russiske sangerinde’ var en dansk/russisk co-produktion optaget i Moskva med et delvist russisk filmhold. Leif Davidsens roman lå til grund for manuskriptet, som Morten Arnfred også var medforfatter på. Filmen fik lunkne anmeldelser og blev en moderat succes.
Visionen om at skabe en europæisk filmhøjskole i Danmark tog fart i slutningen af 1980’erne. Morten Arnfred var en af de drivende kræfter, sammen med blandt andre Henning Carlsen og Bjørn Erichsen. Arnfred blev bestyrelsesformand og Bjørn Erichsen den første forstander, da skolen åbnede i Ebeltoft i januar 1993.
Lars von Trier og Morten Arnfred havde mødt hinanden på en fransk reklamefilmproduktion, og de arbejdede godt sammen. Derfor blev Arnfred hyret tre uger før produktionsstart som instruktørassistent på Triers nyskabende tv-serie ’Riget’ (1994). I løbet af produktionen udviklede samarbejdet sig, så Arnfred udførte det meste af personinstruktionen, som Trier dengang ikke havde så meget fokus på. Men der var ingen tvivl om, at det var Trier, der havde det sidste ord. På Triers opfordring endte Arnfred med at blive krediteret som instruktør på linje med ham selv. Arnfred kaldte efterfølgende Trier for et geni, og samarbejdet fortsatte på Triers næste film ’Breaking the Waves’ (1996) og ’Riget II’ (1997).
Sammen med sin mangeårige samarbejdspartner Anders Refn var han konceptuerende instruktør på den succesrige DRserie ’Taxa’ (1997-99). Et par år efter var der bud efter ham fra TV 2 til deres serie ’Hotellet’ (2000) i 60 afsnit, hvor Arnfred også var med fra starten og hovedinstruktør. Herefter fulgte diverse instruktøropgaver på tv-serierne ’Forsvar’ (2003-04), ’Anna Pihl’ (2006-08), ’Forbrydelsen’ (2007) og ’Broen 2’ (2013). Sideløbene med opgaverne på tv instruerede Arnfred spillefilmene ’Lykkevej’ (2003) og ’Den store dag’ (2005), begge romantiske komedier.
Ud over Arnfreds enorme produktivitet på den danske filmscene har han også en række svenske film på sit cv, blandt andet den dystopiske 'Beck - spår i mörker' (1997).
Morten Arnfred er bredt anerkendt som en ferm personinstruktør med udpræget musikalitet i replikskiftet. Han har mest lavet film i realistiske miljøer med et social-humanistisk engagement og stor detaljerigdom. Ofte har han skildret unge menneskers famlende vej til en forståelse og accept af livets vilkår og egen identitet. Med en solid erfaring i alle funktioner på en filmproduktion har han ofte stillet sig til rådighed og været efterspurgt som bagstopper eller trouble shooter for andres projekter også.
Om sin arbejdsmetode siger Arnfred: ”Men som instruktør oplever jeg mig selv som en slags dirigent for et orkester” […] ”Min metode med skuespillerne er vel først og fremmest at skabe så meget tillid, at de tør lade sig falde bagover og være sikre på, at jeg griber dem, billedligt talt”. Og senere: ”Det skal være sjovt at lave film. Det, tror jeg, er mit hemmelige våben” [’Instruktørens blik: en interviewbog om dansk film’, red. Mette Hjort/Ib Bondebjerg, 2000).
Morten Arnfred har tre gange modtaget en Bodil-pris for bedste danske film for ’Mig og Charly’, ’Johnny Larsen’ og ’Der er et yndigt land.
Titel
|
År
|
Funktion
|
Kategori
|
Cykelmyggens far |
2016
|
Medvirkende |
Tv-dokumentar
|
Chancen |
2014
|
Instruktion, Manuskript |
DK/Kort fiktion
|
Broen 2 |
2013
|
Instruktion |
Tv-serie
|
Blekingegade |
2010
|
Instruktørassistent |
Tv-serie
|
Forbrydelsen |
2007
|
Instruktion |
Tv-serie
|
Mit Danmark - film nr. 3 |
2006
|
Instruktion, Foto |
DK/Dokumentarfilm
|
Mit Danmark - film nr. 10 |
2006
|
Instruktion, Foto |
DK/Dokumentarfilm
|
Anna Pihl |
2006
|
Instruktion |
Tv-serie
|
Den store dag |
2005
|
Instruktion |
DK/Spillefilm
|
Forsvar |
2003
|
Instruktion |
Tv-serie
|
Lykkevej |
2003
|
Instruktion, Manus, Stills |
DK/Spillefilm
|
Hotellet |
2000
|
Manus, Kreativ producer |
Tv-serie
|
De udstillede |
2000
|
Instruktørassistent |
DK/Dokumentarfilm
|
Im Laboratorium des Doktor von Trier: Zurück zur Magie des Kinos |
1998
|
Medvirkende |
Tv-dokumentar
|
Riget II |
1997
|
Instruktion |
DK/Spillefilm
|
Spor i mørket |
1997
|
Instruktion |
DK/Spillefilm
|
TAXA |
1997
|
Instruktion |
Tv-serie
|
Tranceformer |
1997
|
Medvirkende |
U/Dokumentarfilm
|
Et hjørne af paradis |
1997
|
Instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Breaking the Waves |
1996
|
1. instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Riget |
1994
|
Instruktion |
DK/Spillefilm
|
Den russiske sangerinde |
1993
|
Instruktion, Manus, Musikproducer |
DK/Spillefilm
|
Sort høst |
1993
|
Instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Himmel og helvede |
1988
|
Instruktion, Manus |
DK/Spillefilm
|
Flygtning 86 |
1986
|
Instruktion, Manus, Produktion |
Antologi
|
De flyvende djævle |
1985
|
Instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Der er et yndigt land |
1983
|
Instruktion, Manus |
DK/Spillefilm
|
Hjemlig hygge |
1982
|
Instruktion, Manus, Klip |
DK/Kort fiktion
|
Udvikling |
1982
|
Instruktørassistent |
Tv-serie
|
Strømmens dag |
1981
|
Instruktion, Manus |
Tv-film
|
Byen med de mange tage |
1981
|
Instruktion, Manus, Foto, Klip, Producer |
DK/Dokumentarfilm
|
Ta' feen i den anden hånd |
1981
|
Klip |
DK/Kort fiktion
|
Johnny Larsen |
1979
|
Instruktion, Manus |
DK/Spillefilm
|
Mig og Charly |
1978
|
Instruktion, Manus, Foto |
DK/Spillefilm
|
Slægten |
1978
|
Medvirkende, Instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Terror |
1977
|
Foto |
DK/Spillefilm
|
De 141 dage |
1977
|
Foto |
DK/Dokumentarfilm
|
Drenge |
1977
|
Foto |
DK/Spillefilm
|
I hovedet på erhvervschefen |
1977
|
Musik |
Tv-film
|
Måske ku' vi |
1976
|
Instruktion, Foto, Lys |
DK/Spillefilm
|
Strømer |
1976
|
Egon, pressefotograf, Instruktørassistent |
DK/Spillefilm
|
Den korte sommer |
1976
|
Stillfotograf |
DK/Spillefilm
|
Hvid mands sæd |
1975
|
Foto |
DK/Dokumentarfilm
|
Violer er blå |
1975
|
Instruktørassistent, Stillfotograf |
DK/Spillefilm
|
Kun sandheden |
1975
|
Stillfotograf |
DK/Spillefilm
|
Per |
1975
|
Fotografassistent, 2. unit (Bosnien-Herzegovina) |
DK/Spillefilm
|
Gæstearbejdere |
1974
|
Foto |
DK/Spillefilm
|
Prins Piwi |
1974
|
Pressefotograf Johnny Hans, Fotografassistent, Fotograf, 2. unit |
DK/Spillefilm
|
Er kongen død? |
1973
|
Assistent |
DK/Dokumentarfilm
|
Afskedens time |
1973
|
Fotografassistent |
DK/Spillefilm
|
Farum Midtpunkt |
1972
|
Instruktion, Foto |
DK/Dokumentarfilm
|
Bordellet |
1972
|
Foto |
DK/Spillefilm
|
Den forsvundne fuldmægtig |
1971
|
Fotografassistent |
DK/Spillefilm
|
Toppen og bolden |
1969
|
Fotograf |
DK/Kort fiktion
|