enda

Iben Hjejle

(1971 – )

Skuespiller. Født 22/3 1971.

Uddannet på Statens Teaterskole 1992-96.

Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):


Iben Hjejles kombination af høj hjemlig status og international succes skiller hende ud fra de
øvrige kvindelige frontfigurer i hendes talentfulde skuespillergeneration. Hun har på to år (2000-01) haft større roller i tre amerikanske film, mens hun herhjemme kun har markeret sig afgørende i en enkelt - Søren Kragh-Jacobsens Dogmefilm "Mifunes sidste sang" (1999), der blev hendes gennembrud.


Her spiller hun luksusluderen Liva på flugt fra en telefonchikanerende psykopat. Livas tilværelse vender på en tallerken, da hun søger skjul som husholderske på en forfalden gård på Lolland, og derfor kræves det af Hjejle, at hun både kan finde udtryk for hårdheden og sødmen, den smertelige luder-erfaring og den nye befriede livsfølelse.


Ikke blot løser hun opgaven suverænt, men hun viser også et af den slags pivåbne ansigter, kameraet elsker - et nærvær, der bliver magnetiserende gennem sin selvfølgelighed. Hun kan rense ethvert skin af beregning ud af sin præstation og strør i stedet gavmildt om sig med mundrette replikker. Uden tilsyneladende at ville gøre indtryk skaber hun sine bedste virkninger. Og så kan hendes spontane smil smelte stenhjerter, inden det bliver et godt gammeldags grin.


Ingen af Hjejles tidligere filmpræstationer havde forberedt én på denne suveræne frigjorthed - ja, hun er i "Mifunes sidste sang" svær at genkende fra tidligere roller.


Ikke at de passerede ubemærket. Med sin specielle hæse stemme er hun lige ved at gøre kronisk astma-forsnottethed til en sød attraktion i en fin komisk birolle i Lotte Svendsens tv-film med Malene Schwartz, "Mors dag" (1996). Og i Anders Gustafssons afslutningsfilm fra Den Danske Filmskole, "Svensk roulette" (1997) har hun en afvæbnende, skarp selvstændighed som en servitrice, der forelsker sig i en hasardspiller.


Instruktøren Niels Arden Oplev har æren for at have givet hende de to første større filmroller, men han gjorde hverken meget for hendes look eller talent: rollerne er tynde og utaknemmelige. Hun debuterer - inden hun kom på teaterskole - i Ardens novellefilm "Nøgen" (1992) som en indesluttet pige, der vakler mellem to unge fyre og skal beslutte sig til abort. Grimt sminket og påklædt og med glinsende kastaniebrunt hår er hun nærmest uigenkendelig i sin kølige, lidt stive, indadvendte smerte. Og rollen som umælende voldsoffer og pusher-vedhæng i Ardens overstyrede Ålborg-krimi "Portland" (1996) er først og fremmest mærkelig casting - "Jeg havde store problemer med at gøre Iben grim", som instruktør Arden klagede i Ekstra Bladet efter premieren.


Også andre af hendes danske roller nærmer sig talentspild: hun ses i periferien af novellefilmen "Sinans bryllup" (1997) som bartender (igen sminket til ukendelighed), og efter en lille rolle i thrilleren "Besat" (1999) klippes hun helt ud af komedien "Den eneste ene" (1999).


Men udlandet havde som bekendt mere sans for talentet og udstrålingen. Hendes rolle som rock-
freaken John Cusacks kæreste Laura i Stephen Frears' "High Fidelity" (1999) står som nummer seks på rollelisten, men er den stærkeste kvindefigur i filmen, og præstationen blev da også fremhævet af mange internationale anmeldere. Stephanie Zachareck skrev i det ansete internet-kulturmagasin Salon: "Hjejles Laura er i enestående grad sympatisk. Hun er så nøgtern og jordbunden, at det fuldstændig klart fremgår hvorfor hun irriteres voldsomt over en fyr som Rob, der nægter at blive voksen. Men man kan også klart se, at det netop er hendes tålmodighed og sindsro, han har brug for".


Præstationen, der fik en anden amerikansk kritiker til at kalde hende "en vanilleis-blanding af Marianne Faithfull, Julie Christie og Robin Penn Wright", efterfulgtes af en birolle i "Blinkende lygter" (2000), hvor hun - som i "High Fidelity" - sættes op som den gennemskuende, men ikke rethaveriske kvinde overfor en mand, der stadig agerer drengerøv: Søren Pilmarks 40-årige gangsterleder. Og selv om rollen er lille, forsøger Anders Thomas Jensen ikke - som mange af sine landsmænd - nærmest at camouflere de stjernekvaliteter, der forhåbentlig også vil fremgå af hendes to kommende amerikanske film, valgt mellem mange tilbud. "Dreaming of Julia" (2001) er en cubansk historie fra 1950'erne med Harvey Keitel; "My Napoleon" (2001) med Ian Holm en historisk fantasi, og i begge tilfælde arbejder Hjejle sammen med unge uetablerede instruktører.


Et eksperiment er også Peter Bays discount-satireserie "Løjserne" (2001) på TV2 Zulu, hvor hun i samspil med Martin Brygmann debuterer som crazykomiker i vildt karikerede multiroller. Også denne disciplin behersker hun (især som subsistensløs løjser), men ikke bedre end flere andre danske sjove piger. Hvad hun formår i drama og komedie, er derimod exceptionelt både ude og hjemme. [Uddrag fra "Danske filmskuespillere" slut]

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Mugge & vejfesten 2019 Kirsten DK/Spillefilm
Dicte 3 2016 Dicte Svendsen Tv-serie
Ditte & Louise - Sæson 2 2016 Iben Hjejle Tv-serie
Klovn Forever 2015 Iben DK/Spillefilm
Freak Out 2014 Ida Hoffmann U/Dokumentarfilm
Dicte 2 2014 Dicte Svendsen Tv-serie
Vokseværk 2014 Birte DK/Kort fiktion
Dicte 1 2013 Dicte Svendsen Tv-serie
Rosa Morena 2011 Christine DK/Spillefilm
Klovn - the Movie 2010 Iben DK/Spillefilm
Flugten 2009 Rikke Lyngvig DK/Spillefilm
Spøgelser i mørket 2009 Medvirkende U/Spillefilm
Boy Meets Girl 2008 Kathrine Poulsen DK/Kort fiktion
Modstand 2008 Bella U/Spillefilm
Rejsen til Saturn 2008 Susanne DK/Spillefilm
Bee Movie - det store honningkomplot 2007 Vanessa Bloom U/Spillefilm
Han, hun og Strindberg 2006 Liza DK/Spillefilm
Skyllet væk 2006 Rita U/Spillefilm
Direktøren for det hele 2006 Lise DK/Spillefilm
Anna Pihl 2006 Mikala Hansen Tv-serie
Julie 2005 Julies mor Tv-serie
Det danske dogmeri 2005 Medvirkende DK/Dokumentarfilm
Tilbageblik på 'Mifunes sidste sang' 2005 Medvirkende DK/Dokumentarfilm
Klovn 2005 Iben Tv-serie
Inkasso 2004 Laura DK/Spillefilm
Strings 2004 Zita DK/Spillefilm
Monstertorsdag 2004 Sara U/Spillefilm
De frygtløse - The muuhvie 2004 Grace U/Spillefilm
Stor ståhaj 2004 Angie U/Spillefilm
Den gode strømer 2004 Louise DK/Spillefilm
H.C. Andersens eventyr 2004 Stemme Tv-serie
Skagerrak 2003 Marie DK/Spillefilm
Annas dag 2003 Anna DK/Kort fiktion
Manden bag døren 2003 Lizzie DK/Spillefilm
Asterix & Obelix - Mission Kleopatra 2002 Kleopatra i dansk version U/Spillefilm
Gamle mænd i nye biler 2002 Mille DK/Spillefilm
En vild familie 2002 Bree U/Spillefilm
Farvel 2001 Medvirkende DK/Kort fiktion
Løjserne 2001 Medvirkende Tv-serie
Gottlieb 2001 Philipsen DK/Kort fiktion
Langt fra Las Vegas 2001 Liva, arkitekt og pressechef Tv-serie
Monsters, Inc. 2001 Celia U/Spillefilm
Banjos likørstue 2001 Medvirkende Tv-serie
High Fidelity 2000 Laura U/Spillefilm
Dinosaurerne 2000 Nira U/Spillefilm
Bånd på livet 2000 Alberte DK/Kort fiktion
Blinkende lygter 2000 Therese DK/Spillefilm
Mifunes sidste sang 1999 Liva DK/Spillefilm
Den jyske forbindelse 1999 Medvirkende DK/Kort fiktion
Besat 1999 Berit DK/Spillefilm
Ved Stillebækken 1999 Louise, stuepige på Dale Slot Tv-serie
Svensk roulette 1997 Rebekka DK/Kort fiktion
Jacobs liste 1997 Marie Louise DK/Kort fiktion
Den hemmelige tunnel 1997 Ida Tv-serie
Sinans bryllup 1997 Lulu DK/Kort fiktion
Portland 1996 Eva, Lasses søster DK/Spillefilm
Mors dag 1996 Karen Tv-film
Pigen med de grønne øjne 1995 Medvirkende DK/Kort fiktion
Nøgen 1992 Medvirkende DK/Kort fiktion
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.