Melville og USA: Two Men in Manhattan - med introduktion

Melville og USA: Two Men in Manhattan - med introduktion
Lektor og Ph.d. Isak Thorsen introducerer filmen den 15. december. ”I teenageårene brugte Melville størstedelen af sine vågne timer i biografen. Hans dage begyndte med første biografforestilling klokken ni om morgenen og endte som regel efter sidste forestilling klokken tre den følgende morgen. Hovedparten af de film, han så, var amerikanske, og dermed blev også hans store kærlighed til alt amerikansk grundlagt i disse år. Han hævdede at tale flydende amerikansk, men slog som regel over i fransk efter et par sætninger,” skriver Isak Thorsen bl.a. i sin artikel i Kosmorama, nr. 243.

Two Men in Manhattan

/Deux hommes dans Manhattan

Two Men in Manhattan
Instruktør: Jean-Pierre Melville
’Two Men in Manhattan’ er Melvilles hyldest til New York og har instruktøren selv i en af hovedrollerne som journalisten Moreau. Han leder sammen med en alkoholiseret fotograf efter en forsvunden fransk FN-diplomat. De ender med at finde ham død, men det viser sig meget vigtigt, at denne nyhed ikke må offentliggøres på nogen måde.

Filmens mange natlige scener udspiller sig i New York, i det USA hvor Melville følte sig hjemme. ’Deux hommes dans Manhattan’, som filmen hed på fransk, betød et vendepunkt i Melvilles karriere. Da filmen blev en kommerciel fiasko, havde han fået nok af at være en instruktør, der kun var kendt af en lille håndfuld filmelskere og begyndte derfor at arbejde i en mere kommerciel retning.
Medvirkende: Pierre Grasset, Christiane Eudes, Ginger Hall, Colette Fleury
Originaltitel: Deux hommes dans Manhattan
Frankrig, 1959
DCP, 84 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

fredag 15.12.17, Kl. 19:00
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

I serien: Jean-Pierre Melville

Jean-Pierre Melville
Manden med den store gule Stetson-hat, solbriller og cottancoat, Jean-Pierre Melville (1917-1973), er i dag mest kendt for sine cool og stilsikre gangsterfilm i et særegent ritualiserende univers af forbrydere og politifolk. Melville, der i samtiden blev karakteriseret som 'den mærkeligste filminstruktør i Frankrig' dannede nærmest lidt tilfældigt skole med sine tidlige lavbudgetfilm, der blev optaget on location med en 'mystisk' lyssætning. Flere filmfotografer sprang hovedrystende fra, før Melville endelig fandt en trofast partner i Henri Decaë.

Melvilles filmstil påvirkede i høj grad de franske nybølge-instruktører: Både Godard og Truffaut forgudede ham. Og i nyere tid har stjernenavne som Jim Jarmusch, Martin Scorsese og Quentin Tarantino listet ham blandt deres favoritter.

Hatten, solbrillerne og cottoncoaten var en integreret del af Melvilles personlige stil, og han var den stolte ejer af flere gigantiske dollargrin, der var umulige at parkere i Paris. Han hævdede at tale flydende 'amerikansk', men slog hurtigt over i fransk efter et par sætninger.

Ligesom den franske nybølges instruktører havde Melville hverken gennemgået en formel filmuddannelse eller arbejdet sig op igennem filmstudiernes hierarki. Han fik sin filmuddannelse i biografmørket, hvor han i ungdomsårene kunne tilbringe hele døgn i de parisiske biografer. Hans filmsmag formedes her på afgørende vis af 30’ernes Hollywoodfilm, og han var i det hele taget meget optaget af amerikansk populærkultur. Inspireret af store instruktører som John Huston, Robert Wise og John Ford var Melville en ægte cinefil, der aldrig var bleg for at referere til andre filmværker.

Melville, hvis rigtige efternavn var Grumbach, var barn af jødiske købmandsforældre i Paris. Han ændrede efternavnet i en voksen alder som hyldest til sit store litterære forbillede, Herman Melville, forfatter til bl.a. ’Moby Dick’.

Han var modstandsmand under 2. verdenskrig og har flere gange udtalt en særlig glæde ved krigens tid. Her fandtes der rigtige venskaber og noget at være sammen om. Melville beskæftigede sig indgående med krigen og modstandsbevægelsen i flere af sine film, særligt i ’En hær af skygger’.

Han var en vittig og kærlig mand privat, men han sled folk op på grund af sin kompromisløshed og de krav, han stillede til venskab og loyalitet, og her er vi så tilbage i hans filmverden. Han skabte inden for den rummelige krimigenre sit eget næsten mytologiske univers, hvori han beskæftigede sig med begreber som netop ære, loyalitet, venskab og tro.

Den 20. oktober 2017 ville Melville være fyldt 100 år, og Cinemateket hylder instruktøren med en bred vifte af hans film - mange af dem med ekspert-introduktioner. Tak til Institut français for støtte.

Tobias Lynge Herler, programredaktør / Cinemateket
oenskefilm_lille

Ønskefilm i Cinemateket

Ønsk en filmperle til visning på det store lærred - eller flere! Klassikere, kultfilm eller oversete mester-værker. Vi håndplukker regelmæssigt fra listen af forslag.
kosmorama_kampagnebox290_gu

Kosmorama online

FILMFORSKNING. Det Danske Filminstitut står bag Danmarks ældste filmtidsskrift. Kosmorama udgives digitalt, og der er mulighed for at søge og læse i det omfattende bagkatalog online.

Dagens film

/Cinemateket

Børnebiffen 3-5 år (1), december

15.12.2017Hvor er det sjovt at pakke gaver op! Den lille hund Aston kan næsten ikke vente til sin fødselsdag og på alle de dejlige gaver. Han er så spændt, at han pakker alle tingene ind, han møder på sin ve...

Børnebiffen 4-6 år, december

15.12.2017Cirkeline og musene Ingolf og Fredrik er ude og lege i sneen. De bygger en snemus. Så kommer katten og vil have mus, men det lykkes dem heldigvis at skræmme katten bort med snemusen.

Melville og USA: Two Men in Manhattan - med introduktion

15.12.2017’Two Men in Manhattan’ er Melvilles hyldest til New York og har instruktøren selv i en af hovedrollerne som journalisten Moreau. Han leder sammen med en alkoholiseret fotograf efter en forsvunden f...

Louder Than Bombs - med video-introduktion af Joachim Trier

15.12.2017Fire år efter den hjemlige og internationale succes med ’Oslo, 31. august’ debuterede Joachim Trier her på den internationale filmscene. Krigsfotografen Isabelle (Isabelle Huppert) omkommer i en vo...

Fear and Desire

15.12.2017Stanley Kubricks 'Fear and Desire' figurerer sjældent i de officielle Kubrick-filmografier. Den intense krigsfilm følger en gruppe soldater, der nødlander bag fjendens linjer i et ikke navngivet la...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412