Werner Herzog i filosofisk lys

/På randen af eksistensen

I december og januar står den på en perlerække af Herzog-dokumentarer, når vi præsenterer en serie filosofiske saloner med filmene og deres temaer som omdrejningspunkt.
Werner Herzog i filosofisk lys

Filminstruktøren Werner Herzog (f. 1942) skildrer nogle af de mest eventyrlige individer på kloden: Jungle-overlevere, skihop-fænomener, bjørnehviskere, bjergbestigere. En mand, der fysisk trykker på dødsstrafmaskinens knap. Kort og godt alle typer mennesker, der har været ude at røre ved randen af eksistensen. I lighed med Herzog sanser de det sublime – den grænsetilstand, hvor ordene ikke længere slår til – eller også har de af nødvendighed trodset de fysiske rammer, verden har budt dem.

Hans skildringer følger heller ikke normen. Hvad der kan ligne skinbarlige etnografiske dokumentaroptagelser, er ofte sirligt indstuderede tableauer. Interview-ofre kan pludselig finde på at flette umiskendeligt herzogske billeder ind i deres personlige fortællinger. Herzog er kunstner, ikke journalist, og han blander dokumentarisme, iscenesættelse og fabuleren. I manifestet ’The Minnessota Declatation’ fra 1999 udtalte Herzog sin foragt for indiskutable ’bogholder-sandheder’:

”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mystisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.'

Den 7. december kl. 16.00 byder vi også på boglancering af noget så sjældent som en filosofisk og værkanalytisk monografi på dansk: ’Werner Herzog – ekstatisk sandhed og andre ubrugelige erobringer’. Kristoffer Hegnsvad, der i bogens blanding af reportage, interview, filosofi og filmanalyse undersøger Herzogs poetik, siger om instruktørens selvskabte persona:

'I stedet for at lukke af over for medierne har Herzog kontinuerligt bombarderet medierne med historier så voldsomme, at tabloidpressen ikke kunne følge med. Jeg ser det som tilbud om åbninger ind i værker, der ellers aldrig går på kompromis – og det er en af årsagerne til, at Herzog, som en af få instruktører fra de europæiske nybølger, har formået at gøre sig gældende i dag og stadig aktivt fornyer filmkunsten.'

Serien er udarbejdet i samarbejde med Eksistensfilosofisk Akademi og Goethe-Institut Dänemark. Ud over Kristoffer Hegnsvad vil en stribe inviterede gæster være med til at åbne filmene i filosofisk retning.

I januar er der desuden mulighed for at se Herzogs 'Fitzcarraldo' med filmhistorisk introduktion - læs mere på hjemmesiden under 'Filmuniversitetet'.

Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Jon Auring Grimm / Eksistensfilosofisk Akademi

Filosofisk filmsalon / Ekstatisk sandhed, Herzog og Adorno + Grizzly Man

Filosofisk filmsalon / Ekstatisk sandhed, Herzog og Adorno + Grizzly Man
ARR: Herzogs værker er fyldt med oprørske sjæle. En af dem er Timothy Treadwell, der i ’Grizzly Man’ gør oprør mod hele den moderne civilisation, han føler sig tilsidesat af. I det virkelige samfund er mislykket skuespiller og alkoholiker. I sin fiktive verden er han en ”kind warrior”, der ikke bare kæmper for bjørnene, men med dem – han ønsker at blive en bjørn. Der er en sprække mellem ordene og tingene, som Herzog nyder at undersøge - ligesom hans landsmand Theodor W. Adorno har gjort i sine filosofiske værker. Denne første udgave af Filosofisk filmsalon diskuterer filmen og begrebet ’ekstatisk sandhed’ især med afsæt i Adorno, filmen 'Grizzly Man' og Herzogs poetiske manifest, ’The Minnesota Declaration’. Dagens salon-gæster er lektor i filosofi Søren Gosvig Olesen (Københavns Universitet) og adjunkt i filosofi Per Jepsen fra DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse. Moderator: Jon Auring Grimm fra Eksistensfilosofisk Akademi.

Grizzly Man

Grizzly Man
Instruktør: Werner Herzog
I 13 år levede fantasten og øko-krigeren Timothy Treadwell side om side med grizzlybjørne i Alaskas vildmark – de sidste fem år med et videokamera i hånden. Som dagbog og del af en heftig selviscenesættelse. Herzogs brilliante afmontering bringer os tæt på en forkæmpers inderste jeg, hans passioner, angst og svagheder.
Medvirkende: Timothy Treadwell, Jewel Palovak, Werner Herzog
USA, Canada, 2005
35mm, 106 min.
Danske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

Grizzly Man

Grizzly Man
I 13 år levede fantasten og øko-krigeren Timothy Treadwell side om side med grizzlybjørne i Alaskas vildmark – de sidste fem år med et videokamera i hånden. Som dagbog og del af en heftig selviscenesættelse. Herzogs brilliante afmontering bringer os tæt på en forkæmpers inderste jeg, hans passioner, angst og svagheder.
Medvirkende: Timothy Treadwell, Jewel Palovak, Werner Herzog
Instruktør: Werner Herzog
USA, Canada, 2005
35mm, 106 min.
Danske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

tirsdag 09.01.18, Kl. 19:15
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Werner Herzog-dag / Boglancering, foredrag og film

Werner Herzog-dag / Boglancering, foredrag og film
Kom til bogrelease i Asta Bar den 7. december fra kl. 16.00. Monografien ’Werner Herzog – Ekstatisk sandhed og andre ubrugelige erobringer’ (forlaget Jensen & Dalgaard) kan på dagen købes til særpris, og Goethe-Institut Dänemark byder på vin og forfriskninger. Der er fri entré, og alle er velkomne. Kl. 17.00 vil bogens forfatter, Kristoffer Hegnsvad, fortælle om Herzog og lægge op til filmen ’The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner’ om en på alle måder usædvanlig sportsmand. Foredrag og film fordrer billet.

The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner

The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner
Instruktør: Werner Herzog
Hvis der uddeltes præmier for mest irrationelle sportsgren, ville skiflyvning utvivlsomt indtage en ærefuld tredjeplads efter curling og støvlekast. Og så er skiflyvning – der svarer til skihop, blot fra større ramper – ikke så lidt mere dumdristigt. At sporten har været en livslang fascination for Herzog, lægger han ikke skjul på i denne film, hvor han stakåndet følger i hælene på sit idol, det schweiziske fænomen Walter Steiner. Vi får en rolig og eftertænksom Steiners overvejelser om livet, døden og den træskærer-kunst, der er hans egentlige levebrød. Og ikke mindst er Herzog i 1974 på pletten, da Steiner i Jugoslavien – ubevægelig i luften og med vidt åben mund som et fantom fra en ekspressionistisk gyserfilm – pulveriserer verdensrekorden. Blot for at se resultatet annulleret, da hoppet er for langt til at kunne måles!
Medvirkende: Walter Steiner, Werner Herzog
Originaltitel: Die Große Ekstase des Bildschnitzers Steiner
Tyskland, 1974
DCP, 45 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner

The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner
Hvis der uddeltes præmier for mest irrationelle sportsgren, ville skiflyvning utvivlsomt indtage en ærefuld tredjeplads efter curling og støvlekast. Og så er skiflyvning – der svarer til skihop, blot fra større ramper – ikke så lidt mere dumdristigt. At sporten har været en livslang fascination for Herzog, lægger han ikke skjul på i denne film, hvor han stakåndet følger i hælene på sit idol, det schweiziske fænomen Walter Steiner. Vi får en rolig og eftertænksom Steiners overvejelser om livet, døden og den træskærer-kunst, der er hans egentlige levebrød. Og ikke mindst er Herzog i 1974 på pletten, da Steiner i Jugoslavien – ubevægelig i luften og med vidt åben mund som et fantom fra en ekspressionistisk gyserfilm – pulveriserer verdensrekorden. Blot for at se resultatet annulleret, da hoppet er for langt til at kunne måles!
Medvirkende: Walter Steiner, Werner Herzog
Originaltitel: "Die Große Ekstase des Bildschnitzers Steiner"
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, 1974
DCP, 45 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

onsdag 17.01.18, Kl. 20:15
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Filosofisk filmsalon / Manifestet, Herzog og Benjamin + Lessons of Darkness

Filosofisk filmsalon / Manifestet, Herzog og Benjamin + Lessons of Darkness
”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mytisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.” (5. bud i Werner Herzogs manifest ’The Minnesota Declaration’). I 1992 havde ’Lessons of Darkness’ premiere på Berlinalen. Den blev mødt med en vrede sjældent set på en filmfestival. Publikum buhede og spyttede på Werner Herzog, der gik på scenen og svarede: ”I er alle idioter!” I en tid, hvor den poetiske dokumentarfilm levede trange kår, tillod Herzog sig – i ånden fra filosoffen Walter Benjamin – at begive sig ind i den første Irak-krig og filme en krønike om krig og ild på en måde, der gik stik imod tidens historieskrivning, nemlig den 1:1-gengivelse af krigen på tv, som CNN stod i spidsen for. Det tog syv år, før Werner Herzog tog til genmæle og med sin Minnesota Declaration, der udfordrede og ændrede dokumentarfilmsverdenen. Den 17. december viser vi ’Lessons of Darkness’, og Filosofisk filmsalon diskuterer filmen, forløbet og relationen til Herzogs landsmand Walter Benjamin. Dagens gæster annonceres snarest.

Lessons of Darkness

Lessons of Darkness
Instruktør: Werner Herzog
Werner Herzogs og fotografen Paul Berriffs mesterværk er en unik blanding af science fiction og dokumentar. Instruktøren følte i kølvandet på den første Golf-krig – ikke ulig filosoffen Baudrillard – at mediedækningen havde forfladiget og uvirkeliggjort krigen. 'Lessons of Darkness' er Herzogs korrektiv til historieskrivningen. Vi ser landskaber, der bløder olie. Ildspyende sprækker i ørkenen filmet lodret ovenfra. Og sølvklædte væsener, der som aliens prøver at håndtere naturens kræfter.

'Lessons of Darkness' er et filmisk essay, der skildrer miljøet som krigens egentlige årsag og offer – men uden at nævne krigen med et ord. Det er på en gang upolemisk, indigneret og overvældende filmkunst. Og sjældent har Herzogs lydside – der vanen tro består af tunge drenge som Wagner, Mahler og Prokofiev – virket mere på sin plads.

Da ’Lessons of Darkness’ i 1992 havde premiere på Berlin-festivalen, blev den mødt med en vrede sjældent set på en filmfestival. Publikum buhede og spyttede på Werner Herzog, der gik på scenen og svarede: ”I er alle idioter!” I en tid, hvor den poetiske dokumentarfilm levede trange kår, tillod Herzog sig – i ånden fra filosoffen Walter Benjamin – at begive sig ind i den første Irak-krig og filme en krønike om krig og ild på en måde, der gik stik imod tidens historieskrivning, nemlig den 1:1-gengivelse af krigen på tv, som CNN stod i spidsen for.

Det tog syv år, før Werner Herzog tog til genmæle og med sin Minnesota Declaration, der udfordrede og ændrede dokumentarfilmsverdenen med ord som disse:

”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mytisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.” (5. bud i Werner Herzogs manifest ’The Minnesota Declaration’).
Originaltitel: Lektionen in Finsternis
Tyskland, Frankrig, Storbritannien, 1992
DCP, 50 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

søndag 17.12.17, Kl. 19:45
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Fata Morgana / med introduktion

Fata Morgana / med introduktion
Den 16. januar kl. 16.30 introduceres 'Fata Morgana' af Anders Graver, der er underviser, kultur- og filmformidler. Uddannet i Geografi og Film- og Medievidenskab, har bl.a. rejst i Sahara og lavet både dokumentarfilm, fotoudstillinger og events. Har produceret i både Danmark, Afrika, Grønland og Sydamerika. Introduktionen varer ca. 20 minutter.

Fata Morgana

Fata Morgana
Instruktør: Werner Herzog
Ørkenen er et både romantiseret og frygtet sted: uspolerede vidder, lokkende luftspejlinger og en geografi så brutal, at og kun galninge og folk uden valgmuligheder vil opsøge det. Herzog har naturligvis taget turen og blev angiveligt både fængslet, mishandlet og ramt af malaria under optagelserne i Cameroun.

Men slutresultatet, ’Fata Morgana’, er et billeddigt af den slags, man aldrig glemmer: associativt sammenkædede ørkenscenarier af mere eller mindre surreel karakter, understøttet af 1500-tals-skabelsesmyter fra Guatemala og Herzogs egne tekster – foruden en smeltedigel af umage musikstykker fra hele verden.

”En melankolsk kommentar til menneskets usikre plads i universet”, har kritikeren Amos Vogel kaldt filmen, ”fremvist af en lidende drømmer pinligt bevidst om vores begrænsede muligheder, vanvittige udholdenhed og nærmest ubærlige latterlighed”.

’Fata Morgana’ er den Herzog-film, der kommer tættest på avantgardefilmtraditionen. Det underligste af alle Herzogs underlige værker og med sin spindelvævsagtige følelse en film, der kræver tålmodighed og et åbent sind over for optiske illusioner og situationer. Det starter med luftspejlinger. Efter at vi én gang er kommet i tvivl, oplever vi, at vi bliver nødt til at se grundigt på hvert eneste billede og tage stilling til det.

Senere i filmen optræder der også lange indstillinger med mennesker. En ung dreng står fx helt stille med et kvælergreb om en ørkenræv. Vi ved ikke, hvad han har for, om han slår ræven ihjel eller slipper den løs, for han står helt stille, og ingen siger rigtigt noget, der forklarer billederne. Herzog har kaldt dette for ”øjeblikke af uvished”, hvor billedet alene må tale for sig selv, og man ikke helt ved, hvor filmen bevæger sig hen. Den eksperimentelle form gjorde, at Herzog ikke umiddelbart turde offentliggøre sit værk:

”Jeg følte, at folk ville latterliggøre filmen. Jeg følte at ’Fata Morgana’ var noget meget skrøbeligt.”

Et par år efter lokkede filmhistorikerne Lotte Eisner og Henri Langlois en kopi fra Herzog, og fik den – først uden instruktørens viden – vist på filmfestivalen i Cannes.
Medvirkende: Eugen Des Montagnes, James William Gledhill, Wolfgang von Ungern-Sternberg
Tyskland, 1971
DCP, 79 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

tirsdag 16.01.18, Kl. 16:30
Køb
Tilføj til din kalender

Fata Morgana

Fata Morgana
Ørkenen er et både romantiseret og frygtet sted: uspolerede vidder, lokkende luftspejlinger og en geografi så brutal, at og kun galninge og folk uden valgmuligheder vil opsøge det. Herzog har naturligvis taget turen og blev angiveligt både fængslet, mishandlet og ramt af malaria under optagelserne i Cameroun. Men slutresultatet, ’Fata Morgana’, er et billeddigt af den slags, man aldrig glemmer: associativt sammenkædede ørkenscenarier af mere eller mindre surreel karakter, understøttet af 1500-tals-skabelsesmyter fra Guatemala og Herzogs egne tekster – foruden en smeltedigel af umage musikstykker fra hele verden. ”En melankolsk kommentar til menneskets usikre plads i universet”, har kritikeren Amos Vogel kaldt filmen, ”fremvist af en lidende drømmer pinligt bevidst om vores begrænsede muligheder, vanvittige udholdenhed og nærmest ubærlige latterlighed”. ’Fata Morgana’ er den Herzog-film, der kommer tættest på avantgardefilmtraditionen. Det underligste af alle Herzogs underlige værker og med sin spindelvævsagtige følelse en film, der kræver tålmodighed og et åbent sind over for optiske illusioner og situationer. Det starter med luftspejlinger. Efter at vi én gang er kommet i tvivl, oplever vi, at vi bliver nødt til at se grundigt på hvert eneste billede og tage stilling til det. Senere i filmen optræder der også lange indstillinger med mennesker. En ung dreng står fx helt stille med et kvælergreb om en ørkenræv. Vi ved ikke, hvad han har for, om han slår ræven ihjel eller slipper den løs, for han står helt stille, og ingen siger rigtigt noget, der forklarer billederne. Herzog har kaldt dette for ”øjeblikke af uvished”, hvor billedet alene må tale for sig selv, og man ikke helt ved, hvor filmen bevæger sig hen. Den eksperimentelle form gjorde, at Herzog ikke umiddelbart turde offentliggøre sit værk: ”Jeg følte, at folk ville latterliggøre filmen. Jeg følte at ’Fata Morgana’ var noget meget skrøbeligt.” Et par år efter lokkede filmhistorikerne Lotte Eisner og Henri Langlois en kopi fra Herzog, og fik den – først uden instruktørens viden – vist på filmfestivalen i Cannes.
Medvirkende: Eugen Des Montagnes, James William Gledhill, Wolfgang von Ungern-Sternberg
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, 1971
DCP, 79 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

Lessons of Darkness

Lessons of Darkness
Werner Herzogs og fotografen Paul Berriffs mesterværk er en unik blanding af science fiction og dokumentar. Instruktøren følte i kølvandet på den første Golf-krig – ikke ulig filosoffen Baudrillard – at mediedækningen havde forfladiget og uvirkeliggjort krigen. 'Lessons of Darkness' er Herzogs korrektiv til historieskrivningen. Vi ser landskaber, der bløder olie. Ildspyende sprækker i ørkenen filmet lodret ovenfra. Og sølvklædte væsener, der som aliens prøver at håndtere naturens kræfter. 'Lessons of Darkness' er et filmisk essay, der skildrer miljøet som krigens egentlige årsag og offer – men uden at nævne krigen med et ord. Det er på en gang upolemisk, indigneret og overvældende filmkunst. Og sjældent har Herzogs lydside – der vanen tro består af tunge drenge som Wagner, Mahler og Prokofiev – virket mere på sin plads. Da ’Lessons of Darkness’ i 1992 havde premiere på Berlin-festivalen, blev den mødt med en vrede sjældent set på en filmfestival. Publikum buhede og spyttede på Werner Herzog, der gik på scenen og svarede: ”I er alle idioter!” I en tid, hvor den poetiske dokumentarfilm levede trange kår, tillod Herzog sig – i ånden fra filosoffen Walter Benjamin – at begive sig ind i den første Irak-krig og filme en krønike om krig og ild på en måde, der gik stik imod tidens historieskrivning, nemlig den 1:1-gengivelse af krigen på tv, som CNN stod i spidsen for. Det tog syv år, før Werner Herzog tog til genmæle og med sin Minnesota Declaration, der udfordrede og ændrede dokumentarfilmsverdenen med ord som disse: ”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mytisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.” (5. bud i Werner Herzogs manifest ’The Minnesota Declaration’).
Originaltitel: "Lektionen in Finsternis"
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, Frankrig, Storbritannien, 1992
DCP, 50 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

lørdag 20.01.18, Kl. 21:30
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Filosofisk filmsalon / Det æstetiske, Herzog og Deleuze + The White Diamond

Filosofisk filmsalon / Det æstetiske, Herzog og Deleuze + The White Diamond
I 1980’erne fremhævede Gilles Deleuze de såkaldte ’krystalbilleder’ i Herzogs fiktionsfilm. Den 3. januar vender Filosofisk filmsalon øjet mod ’Det æstetiske, Herzog og Deleuze’ med afsæt i Hegnsvads analyse. Afsættet, filmen ’The White Diamond’, er et lidt overset hovedværk inden for dokumentariske metode, som Herzog også benytter i’Encounters at the End of the World’ og ’Cave of Forgotten Dreams’. Herzog lader historien udvikle sig fra møde til møde – med natur og mennesker – uden at arbejde hen mod en klassisk form for forløsning. Kristoffer Hegnsvad kalder i sin nye Herzog-bog metoden for ”Og’ets dokumentarfilmkunst”. Dagens gæster er Peter Borum, Deleuze-ekspert og ekstern lektor ved Københavns Universitet, og forfatter Kristoffer Hegnsvad. Moderator: Jon Auring Grimm fra Eksistensfilosofisk Akademi.

The White Diamond

The White Diamond
Instruktør: Werner Herzog
Dr. Graham Dorrington er endnu en af Herzogs flyvegale helte. Men hans fartøj giver de andre baghjul: et næsten kuglerundt miniluftskib, der som en nyfødt zeppeliner glider hen over Amazon-junglens trætoppe med Dorrington og Herzog som passagerer. Dorrington, der selv har konstrueret luftskibet, fortæller med ubarmhjertig detaljerethed om, hvordan hans ven Dieter Plage drattede ned og omkom under en lignende ekspedition 12 år tidligere. 'The White Diamond' er således primært en film om drengedrømme med voksenkonsekvenser. Men også en film, hvor Herzogs idiosynkratiske syn på etnografisk og dokumentarisk etik for alvor problematiseres, da et kamera bliver firet ned i en grotte under et vandfald, der for de lokale har hellig karakter.
Medvirkende: Werner Herzog, Dr. Graham Dorrington, Dieter Plage, Adrian de Schryver
Tyskland, 2004
DCP, 87 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

onsdag 03.01.18, Kl. 19:15
Køb
Tilføj til din kalender

The White Diamond

The White Diamond
Dr. Graham Dorrington er endnu en af Herzogs flyvegale helte. Men hans fartøj giver de andre baghjul: et næsten kuglerundt miniluftskib, der som en nyfødt zeppeliner glider hen over Amazon-junglens trætoppe med Dorrington og Herzog som passagerer. Dorrington, der selv har konstrueret luftskibet, fortæller med ubarmhjertig detaljerethed om, hvordan hans ven Dieter Plage drattede ned og omkom under en lignende ekspedition 12 år tidligere. 'The White Diamond' er således primært en film om drengedrømme med voksenkonsekvenser. Men også en film, hvor Herzogs idiosynkratiske syn på etnografisk og dokumentarisk etik for alvor problematiseres, da et kamera bliver firet ned i en grotte under et vandfald, der for de lokale har hellig karakter.
Medvirkende: Werner Herzog, Dr. Graham Dorrington, Dieter Plage, Adrian de Schryver
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, 2004
DCP, 87 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

fredag 19.01.18, Kl. 21:45
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Filosofisk filmsalon: Afgrundsblikket, Nietzsche og Herzog + Ned i afgrunden

Filosofisk filmsalon: Afgrundsblikket, Nietzsche og Herzog + Ned i afgrunden
”Og når du længe kigger i en afgrund, kigger afgrunden også ind i dig selv.” Således skrev den tyske filosof Friedrich Nietzsche. Få steder bliver billedet så konkret som på dødsgangen – der netop er emnet for Herzogs tankevækkende film. Men sætningen umiddelbart inden det kendte Nietzsche-citat lyder: ”Den, der kæmper mod uhyrer, må se til, at han ikke selv bliver et uhyre.” Denne dag vil Filosofisk Filmsalon diskutere og stille spørgsmål til den logik, der institutionaliserer mordet som retfærdig straf. Vi analyserer både Herzog og Nietzsches særegne sensibilitet for afgrundsblikkets dybder. Salongæster denne dag er Kristoffer Hegnsvad, forfatter til ’Werner Herzog - ekstatisk sandhed og andre ubrugelige erobringer', og Jon Auring Grimm, filosof og medstifter af Eksistensfilosofisk Akademi.

Ned i afgrunden

Ned i afgrunden
Instruktør: Werner Herzog
I 2001 ville to teenagere fra Texas ud på en tur i en rød Chevrolet Camaro. De dræbte tre mennesker, da de stjal den. Jason Burkett fik livstid og Michael Perry dødsstraf. Herzog taler med Michael otte dage inden han skal henrettes. Med Jason og den kone han har giftet sig med i fængslet på hver sin side af en tyk skudsikker væg. Med Jasons far, Delbert Burkett, der også sidder i fængsel. Med de pårørende til de dræbte og med en bøddel, der efter 125 henrettelser ikke er i stand til at varetage sit job længere.
Medvirkende: Werner Herzog, Richard Lopez, Michael Perry
Originaltitel: Into the Abyss
USA, Tyskland, Storbritannien, 2011
DCP, 107 min.
Danske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

søndag 14.01.18, Kl. 14:30
Køb
Tilføj til din kalender

Ned i afgrunden

Ned i afgrunden
I 2001 ville to teenagere fra Texas ud på en tur i en rød Chevrolet Camaro. De dræbte tre mennesker, da de stjal den. Jason Burkett fik livstid og Michael Perry dødsstraf. Herzog taler med Michael otte dage inden han skal henrettes. Med Jason og den kone han har giftet sig med i fængslet på hver sin side af en tyk skudsikker væg. Med Jasons far, Delbert Burkett, der også sidder i fængsel. Med de pårørende til de dræbte og med en bøddel, der efter 125 henrettelser ikke er i stand til at varetage sit job længere.
Medvirkende: Werner Herzog, Richard Lopez, Michael Perry
Originaltitel: "Into the Abyss"
Instruktør: Werner Herzog
USA, Tyskland, Storbritannien, 2011
DCP, 107 min.
Danske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

onsdag 24.01.18, Kl. 21:30
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Dark Glow of the Mountains

Dark Glow of the Mountains
Bjerget – den livsfarlige skrænt mellem det jordiske og det himmelske – har altid haft en særlig vært i tysk kultur, fra Strauss og Nietzsche til 30’ernes bjergfilm med en ung Leni Riefenstahl. I ’Dark Glow of the Mountains’ følger Herzog bjergbestigerne Reinhold Messner og Hans Kammerlander, der som de første bestiger Gasherbrum-tvillingetinderne i Himalaya uden lejrudstyr eller iltbeholdere. Filmen leger med skismaet mellem metafysik og menneskelighed, men det er også en undersøgelse af det quixotiske (drømmende, uopnåelige) i Messners klatrefilosofi.
Medvirkende: Reinhold Messner, Hans Kammerlander, Werner Herzog
Originaltitel: "Gasherbrum – Der leuchtende Berg"
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, 1985
DCP, 45 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

søndag 14.01.18, Kl. 17:45
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender
lørdag 20.01.18, Kl. 15:00
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Cave of Forgotten Dreams (3D)

Cave of Forgotten Dreams (3D)
I 1994 blev verdens ældste hulemalerier opdaget i en skjult grotte i Chauvet, Frankrig, og de viste sig ikke blot at være mere end dobbelt så gamle som hulemalerierne i Lascaux – de hidtil ældste – men også i væsentlig bedre stand! Et stenskred havde holdt hulen forseglet i 30.000 år. Werner Herzog fik som den første fotograf adgang til hulen. Og ikke bare adgang – han fik – med en særlig form for lys, der ikke udsender varme – mulighed for at dokumentere de indre hvælvinger og menneskelige spor i sugende, sanselige 3D-optagelser. Med sin vanlige tyske accent og knastørre humor præsenterer Herzog på lydsporet sin – og forskellige forskeres – formodninger. Ofte ledsaget af et: ”We will never know.” Herzog elsker den digteriske frihed, som usikker viden medfører. Som Filmmagasinet Ekko skrev: ”Herzogs herlige undren er i sig selv hele billetten værd. Og hvor får man ellers lov til at overvære en opførsel af USA’s folkelige nationalmelodi The Star-Spangled Banner på benfløjte?”
Medvirkende: Werner Herzog, Jean Clottes, Julien Monney
Instruktør: Werner Herzog
USA, Canada, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, 2010
DCP, 90 min.
Engelsk dialog
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

torsdag 28.12.17, Kl. 16:45
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

Også dværge er begyndt i det små

Også dværge er begyndt i det små
Et dusin dværge gør oprør og overtager den institution, hvor de er indlagt, mens de svinger rundt med en korsfæstet abe og kører dødsræs i indkørslen. Er Herzogs mange dokumentarfilm præget af utrolige indfald, så beviser han med ’Også dværge er begyndt i det små’, at han også inden for fiktionen formår at udfordre normerne. Filmen er fra 1970 og var efter Herzogs udsagn en allegori over den socialistiske verdensrevolutions umulighed. Filmen var en periode forbudt på grund af dens angiveligt nedladende præsentation af dværge. Kritikerne kaldte den ved premieren for blasfemisk, fascistisk og – mere rammende – anarkistisk. Den tyske filmhistoriker Thomas Elsaesser så i øvrigt filmen som et udtryk for Herzogs følelse af isolation efter Oberhausen-festivalen 1968, hvor den nye tyske bølge blev konstitueret. Tak til Goethe Institut Dänemark for fremskaffelse af filmkopi.
Medvirkende: Helmut Döring, Paul Glauer, Gisela Hertwig
Originaltitel: "Auch Zwerge haben klein angefangen"
Instruktør: Werner Herzog
Tyskland, 1970
DCP, 96 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

torsdag 11.01.18, Kl. 21:45
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender
onsdag 31.01.18, Kl. 21:30
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender
cinemateket.kino.dk

Cinemateket på kino.dk

BILLETBESTILLING. Vidste du, at du også kan bestille og købe dine billetter til Cinemateket via kino.dk, som repræsenterer over 40 danske biografer?
oenskefilm_lille

Ønskefilm i Cinemateket

Ønsk en filmperle til visning på det store lærred - eller flere! Klassikere, kultfilm eller oversete mester-værker. Vi håndplukker regelmæssigt fra listen af forslag.
alle-kommende-forestillinger-210

Dagens film

/Cinemateket

Børnebiffen 5-7 år, december

16.12.2017Pindsvinet Morten har det rart og hyggeligt med mor og far. En dag får han en lillebror og har pludselig svært ved at få mors og fars opmærksomhed. Morten beslutter sig for at skaffe sig af med sin...

Julestue i Cinemateket

16.12.2017Lørdag den 16. december viser vi den rørende udviklingshistorie 'Kiki - den lille heks' af Hayao Miyazaki og juleklassikeren ’Far til fire i byen – Til julebal i nisseland’, samt ’Rita og Krokodill...

Børnebiffen 3-5 år (2), december

16.12.2017Det er vinter, og Ernst og mor skal i parken og stå på skøjter på den frosne sø. Ernst ser en sød lille skøjteprinsesse suse rundt på isen. Mor kalder – Ernst tager sit første skridt på isen, men k...

Kiki - den lille heks

16.12.2017Den unge heks Kiki var engang lykkelig, når hun fløj på sit kosteskaft. Men nu er hun blevet 13 år og lever af at bringe varer ud. Flyvningen er blevet hendes arbejde. Og så nytter det ikke det sto...

Far til fire i byen - Til julebal i nisseland - med introduktion og julestue i Asta Bar

16.12.2017Sommeren er gået på hæld, og Lille Per skal ud på nye eventyr. Denne gang er det i form af skolestart i 1. klasse, og det er ikke noget, han er helt tilfreds med. Da Far mister sin stilling efter 2...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412