Støttede spil - 2022

Herunder findes korte præsentationer af de projekter, der har fået støtte fra Spilordningen.

Produktions- og større udviklingsstøtter

DEAD PETS UNLEASHED

Genre: Episodisk historiedrevet manager-lite spil
Platform: PC, konsoller og mobile platforme
Producent: Triple Topping Games ApS
Støttebeløb: DKK 850.000 (udvikling)    

DEAD PETS UNLEASHED er et historiedrevet spil, hvor spilleren er den kvindelige punkmusiker Gordy. Med sin rastløshed og modvilje mod det konforme liv kæmper hun for, at hendes punkband ”Dead Pets” skal blive til noget større. Ikke at de ikke har prøvet før, men nu skal det gøres seriøst, og Gordy påtager sig rollen med at skaffe ressourcerne, finde manager og nye jobs til bandets turne. Spillet ikke blot et narrativt adventurespil, men også et manager-spil, hvor ressourcer og tid skal prioriteres, og målsætninger afvejes. Spiloplevelsen veksler mellem tre spiltilstande: Dialogscener i byen, musikalske minispil og det daglige manager interface til prioritering af penge og tid. Stilen er håndtegnet med enkel animation.
 

FOXTALE

Genre: Action adventure rollespil
Platform: PC og konsoller
Producent: Silkroad Studios ApS
Støttebeløb: DKK 912.340 (udvikling)    

FOXTALE er et 3D action adventure rollespil, der foregår i en verden inspireret af Silkevejen fra Mellemøsten og østover. Spilleren har rollen som den mytiske figur Lionna, inspireret af de asiatiske myter om nihalede ræve-ånder, der kan tage form som kvinde - i Japan kaldet ”Kitsune”. En Kitsune lever gennem flere generationer, og i spillet gennemleves tre tidsepoker. Verdenen er dog underlagt en langsom snigende trussel: ”Miasma” – en usund tåge, der breder sig opad fra de lave dalområder, og som tvinger folk til søge mod de højere liggende bjergbyer. Dermed tvinges en proces af immigration, og Lianna – der altid opfattes som en fremmed – må navigere i de spændinger, der opstår i de eftertragtede højtliggende byer. Spillet fokuserer på samspillet mellem spillerens valg, karakterernes indbyrdes sociale relationer og ikke mindst den dynamik, der udspiller sig i mødet med den fremmede.
 

MINI MORFI

Genre: Læringsspil for små børn
Platform: Mobil og tablets
Producent: Fuzzy House ApS
Støttebeløb: DKK 775.000 (produktion)    

Med udgangspunkt i en travl by bygget af alle de ting, vi omgiver os med og med elskelige og sjove karakterer, lærer børn tidlig matematik – de lærer om form, farve, mønstre, tings beskaffenhed og egenskaber, og får herigennem en forståelse for verden omkring sig. Udtrykket i spillet er en form for collage, hvor genstande fra børnehverdagen bruges til at skabe karakterer og genstande. En riskiks bliver baggrund for det runde ansigt, et firkantet viskelæder med to runde knapper bliver til en bil osv. 
 

MINIMO CATCH

Genre: Huskespil for børn og voksne
Platform: Mobile enheder
Producent: Serious Games Interactive ApS
Støttebeløb: 620.000 DKK (produktion)    

MINIMO CATCH er til børn på 6 til 10 år, og der skiftes mellem at spille solo og at spille to sammen. Kernen i spillet er det spillekort-baserede huskespil Memory, men i denne digitale version omsættes ens held og evne til at huske kortplaceringer til en bonus, som kan bruges til at indfange et nuttet monster på flugt. Kortene er spredt ud i spilverdenen, så de danner en sti, og her forsøger monsteret at stikke af fra spilleren. Og her kommer huskespillet ind i billedet, da matchende kort udløser funktioner, der kan bruges til at lokke monsteret i en fælde. Spillet opfordrer til at involvere forældre, hvor barn og voksen samarbejder om at klare udfordringen.
 

WINTERBY

Genre: Snowboarding adventure spil
Platform: PC og konsol (Nintendo Switch)
Producent: Pat the Head ApS 
Støttebeløb: DKK 405.000 (udvikling)    

WINTERBY er en blanding af et sportsspil og et rollespil, hvor spilleren har rollen som den unge Charlotte, der forlader sit ordinære liv i Danmark for at forfølge drømmen om at blive den bedste i verden til snowboard. Spillet har dermed historiefortællingen om Charlotte, og den lille alpeby hun kommer til, kombineret med et færdighedsbaseret snowboard spil. Omgivelserne har ikke meget tiltro til Charlottes evner som snowboarder. Fordi hun er pige i en ny sport domineret af mænd, og desuden kommer fra et komplet fladt land. Så spillerens læringskurve i snowboardspillet bindes sammen med fortællingen om at være underdog og forfølge sine drømme – som måske lykkedes. Den visuelle stil er 2D pixelart med en tydelig indie game quierkyness i fortællestil og udtryk.

Mindre udviklingsstøtter

  A CURIOUS PATH
Genre: Kunstspil
Platform: Mobile platforme
Producent: Paw Oktober
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
  HORTICULTURISTS
Genre: Narrativt adventure spil
Platform: Nintendo Switch og mobile platforme
Producent: BRASCH I/S
Støttebeløb: DKK 97.500 (udvikling) 
  LAST AIR
Genre: Science ficition action RPG
Platform: PC
Producent: Flat Sun Games ApS
Støttebeløb: DKK 99.990 (udvikling) 
  PROJECT FILTER
Genre: Action-adventure
Platform: PC og konsoller
Producent: Paper Cutter Games I/S
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
  REAL VAMPIRES
Genre: Narrativt casual spil
Platform: Mobile platforme og Nintendo Switch, evt. PC og konsoller
Producent: Those Eyes ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
  SZROT
Genre: Racerspil
Platform: PC
Producent: Kontraktor Entertainment Bureau
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
  THE BRIDGE
Genre: Social simulation game
Platform: PC
Producent: GenNarrate ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling)