Støttede spil 2019

Herunder findes korte præsentationer af de projekter, der har fået støtte fra Spilordningen.

Produktions- og større udviklingsstøtter

Chadwick House

Genre: Spilbar graphic novel
Platform: Mobil/tablets
Producent: Kong Orange ApS 
Støttebeløb: DKK 136.000 (udvikling)  

CHADWICK HOUSE er et visuelt eksperimenterende spil til et voksent publikum i grænselandet mellem en litterært inspireret graphic novel og et point’n’click adventure puzzle spil, hvor steder skal udforskes, opgaver skal løses og sammenhænge gennemskues. Spillet fortæller historien om de skiftende beboere i huset ”Chadwick House” i en New York-inspireret amerikansk storby fra 1930’erne og frem til 2030’erne. 

 

Dramadronning


Genre: Læringsspil
Platform: PC og Mac 
Producent: Ratatosk Games ApS 
Støttebeløb: DKK 500.000 (udvikling) 

DRAMADRONNING er et digitalt læringsspil, hvor spillerne agerer som manuskriptforfatter og som teaterinstruktør og dermed skaber nye teaterstykker, der kan iscenesættes på computeren i et virtuelt teaterrum. Spillet er målrettet 6.-10. klasse, og intentionen er at give eleven en grundlæggende indsigt i dramaturgi, manuskriptskrivning og teatrets virkemidler, som fx at instruere skuespillere, udvælge kulisser og rekvisitter samt planlægge lysføring.

Figment: Creed Valley


Genre: Puzzle adventure
Platform: Multiplatform
Producent: Bedtime Digital Games ApS
Støttebeløb: DKK 585.000 (udvikling) 

FIGMENT: CREED VALLEY er et spil, der på metaforisk vis udspiller sig inde i hovedet, som var hjernen et sted, man kunne besøge og handle i. Spilleren skal konfrontere fjender inspireret af de statistisk mest gængse ting at have mareridt om, og man er oppe mod den to-hovedet narreskikkelse, kaldet Jester, der har taget kontrollen over den del af hjernen, der holder styr på etik og moral. Ikke mindst har han stjålet ’Det moralske kompas’, der i denne spilverden er et helt konkret objekt. I spillet er Det moralske kompas splittet, og dets fire orienteringspunkter (der er løseligt baseret på Konfutses ideer om det moralske) er spredt for alle vinde.

First Class Trouble (tidl. Cainwood)


Genre: Kooperativt multiplayer spil
Platform: PC/Nintendo Switch/konsoller
Producent: Invisible Walls IVS
Støttebeløb: DKK 909.283 (udvikling) 

FIRST CLASS TROUBLE er i udgangspunktet et co-op multiplayer spil, der spilles online af en lille gruppe spillere, der kan tale sammen via voice chat. Spillet foregår på et rumskib – en form for intergalaktisk cruise ship - et prestigeprojekt indrettet efter dansk designs storhedstid i 50’er og 60’erne. Spillets omdrejningspunkt er på den ene side et nødvendigt samarbejde med tillid og alliancer. På den anden side er det et spil om manipulation, svigt og bedrag – ikke mellem spil og spiller, men spillerne imellem.

Håbløs


Genre: Interaktiv tegneserie
Platform: Tablets/smartphone
Producent: Niila ApS 
Støttebeløb: DKK 1.136.765 (produktion)
 
HÅBLØS er et håndtegnet spil, der blander elementer af digital grafisk novelle med indlagte spilbare sekvenser. Spillet foregår i et miljø inspireret af nutidens nordvest-kvarter i København, og spilleren følger hovedkarakteren ’Pigen’, som styres gennem de interaktive spilsekvenser. Spillet introducerer sig selv som ”Håbløs: En interaktiv grafisk fortælling om angst og depression”, men alligevel fortælles der med en tone, hvor der ofte kan trækkes på smilebåndet, og hvor den almindelige spiller også kan genkende de forstørrede følelser.

Jack the Riddler

Genre: Co-op Læringsspil
Platform: Web
Producent: Ahoot Media IVS 
Støttebeløb: DKK 300.000 (udvikling)  

JACK THE RIDDLER er et co-op læringsspil til at træne mundtlig kommunikation i engelskundervisningen i udskolingen. Eleverne spiller Chloe Chase og Arthur Armstrong, som forsøger at opklare en serie af mystiske kidnapninger. Deres efterforskning leder dem dybt ned i det victorianske Londons underverden, hvor de opklarer en række gåder lagt ud af den mystiske “Jack the Riddler”. 

Komako


Genre: Puzzle adventure
Platform: PC
Producent: Half Past Yellow IVS 
Støttebeløb: DKK 646.680 (udvikling)  

KOMAKO er et adventure puzle spil, der i en håndtegnet stil udfolder en eventyrfortælling om pigen Komako. Hun er stukket af fra det børnehjem, hun er vokset op på og er havnet i en mystisk og forladt forlystelsespark, hvor spilleren styrer hende omkring. Hun viser sig hurtigt ikke at være den eneste i den ellers forladte park. Spillet er inspireret af eventyrlige universer, som de kendes fra den magiske realisme i japansk anime.

Lightmatter


Genre: First person puzzle
Platform: PC/Niuntendo Switch/Xbox One/PS4
Producent: Tunnel Vision Games ApS 
Støttebeløb: DKK 335.750 (produktion)  

LIGHTMATTER er et first-person puzzle game, hvor spillerens udfordring ligger i forholdet mellem lys og skygger. I spillets verden er alt, hvad der ikke belyses, ikke materielt, så træder man ind i skyggen, falder man igennem og dør i spillet. Men lyskilder kan manipuleres og flyttes, så nye dele belyses og kan betrædes. Spillet fortæller en sci-fi historie om en arrogant opfinder, som har skabt en ny energikilde, der kan lede til et paradigmeskift for løsningen af verdens energiproblemer. 

Løb i tiden


Genre: Læringsspil
Platform: iOS og Android telefoner
Producent: Lucus ApS 
Støttebeløb: DKK 337.618 (produktion)  

LØB I TIDEN er en kombination af en løbe-app, en historiebog og et undervisningsspil, hvor elever fra 5. til 9. klasse via en smartphone får mulighed for at lytte til og interagere med vigtige begivenheder i danmarkshistorien - men kun hvis eleven holder sig i konstant bevægelse (jogging eller løb).
Den enkelte elev befinder sig pludselig i fortiden og skal for egen kraft ’løbe’ fortællingens hovedperson fremad i fortællingen – og ofte i sikkerhed for en dramatisk situation, fx Københavns Bombardement i 1807.

Mind Scanners


Genre: Narrativt strategispil/simulator
Platform: PC
Producent: The Outer Zone 
Støttebeløb: DKK 216.900 (udvikling) 

MIND SCANNERS er et narrativt drevet strategi- og simulationsspil til et voksent publikum, der berører temaer som psykiatrisk behandling og repressive samfundssystemer. Spillet er bygget op om centrale dilemmafyldte situationer, præsenteret i et enkelt spildesign, hvor spilleren ofte skal balancere egne interesser mod andres, og hvor fristelsen til at vælge den nemme løsning vægtes mod følelsen af, at den sværere vej kan være den, der moralsk kan forsvares.
 

Mis med de blå øjne


Genre: Børnespil
Platform: Mobil/tablets
Producent: Savannah Entertainment ApS 
Støttebeløb: DKK 538.000 + 100.000 (udvikling)  

Spillet MIS MED DE BLÅ ØJNE bygger på Egon Mathiesens litterære klassiker til mindre børn. Spillet kombinerer den – for de voksne - velkendte og fabelagtige fortælling med en række kreative spilaktiviteter, hvor barnet kan tegne elementer, der naturligt interagerer med fortællingen, og hermed indtræder barnet som medillustrator og en slags igangsættende medfortæller af den ellers lineære historie.

Mus & Kran


Genre: Børnespil
Platform: Mobil/tablets/Nintendo Switch
Producent: Those Eyes ApS
Støttebeløb: DKK 1.631.606 (produktion)  

MUS & KRAN er et børnespil til de 6-7-årige, og handler om de to venner ’mus’ og ’KRAN’. Mus er en nysgerrig lille mus i kedeldragt, og KRAN en stor og levende kran, der nok er stærk, men ikke tør helt så meget som den lille mus. Begge er mere end almindeligt begejstrede for maskiner og værktøj, og ethvert nyt eventyr begynder med udsigten til at få fat på et nyt stykke funklende værktøj. Spillet foregår i et havnemiljø inspireret af den gamle Nordhavn i København, hvor både fiskere, skrotplads og industri kunne findes side om side. 

Noon´s Journey, the Tideshell Keeper


Genre: Adventure puzzle spil
Platform: PC 
Producent: Tideshell Studio IVS 
Støttebeløb: DKK 590.201 (udvikling)  

NOON’S JOURNEY, THE TIDESHELL KEEPER er båret af en rig grafisk eventyrfortælling om pigen Noon, der lever i en verden domineret af havet. En dag finder hun inde i en fisk fra markedet en magisk konkylie, som hun tager til sig. Det viser sig, at konkylien kan kontrollere vand og næsten får oversvømmet ubåden Noon sejler i. I uheldet bliver ubåden viklet ind i en af de drivende øer, og hun er nu afhængig af hjælp fra øens beboere, de såkaldte ’drifters’. Der er bare det problem, at de taler et ukendt sprog ’drift’, hun først må lære, og desuden må hun lære at tøjle konkyliens kræfter og aflure dens mytologiske betydning.

Ny i musikken


Genre: Musik-læringsspil for børn
Platform: Tablets/PC
Producent: FarKo Productions I/S 
Støttebeløb: DKK 351.703 (udvikling)  

NY I MUSIKKEN er et narrativt musiklæringsspil for børn i aldersgruppen 6-10 år. På en intuitiv måde lærer de musikkens grundbegreber gennem en historie, interaktioner og 7 minigames, der gradvis indlærer relationen mellem musik som lyd og musik noteret som noder. Spillet indgår som en del af et større undervisningskoncept.

Oddballers


Genre: Online Multiplayer sportsspil
Platform: PC samt efterfølgende evt. konsoller
Producent: Reign Bros IVS 
Støttebeløb: DKK 635.000 (udvikling)  

ODDBALLERS er et humoristisk socialt spil, hvor mange kan mødes online, og hvor op til 6 personer af gangen kan træde ind i særlige arenaer, hvor de udkæmper en kamp, der på mange måder minder om stikbold. Stilen er dog tegnefilmsagtigt ironisk overdrevet, og både en boldkanon, en traktor og brændende tønder kan bruges på banen. Spillet er på den ene side konkurrenceorienteret og færdighedskrævende, men på den anden side et party game, som er nemt tilgængeligt, sjovt at tabe og i det hele taget en samlet social legeoplevelse.

Rebots


Genre: Byggespil/simulator
Platform: PC/Mac/mobil/ konsoller og VR platforme
Producent: Unleash ApS (binavn FlatPonies ApS) 
Støttebeløb: DKK 820.300 (udvikling)  

REBOTS er en form for konstruktionsspil, hvor spilleren skal varetage rollen som manager, der står for klargøringen af planeter, så de bliver beboelige for rumvæsener, der står over for at migrere. Dette kræver, at man kan designe og programmere en lille hær af robotter, så de kan justere levevilkårene, så de passer til den specifikke arts behov (’terraforming’). 
Spillets stil er stærkt stiliseret, med humoristisk forenklede (flat shaded) 3D modeller, der er med til at give en lidt cartoony stil. 

The Door


Genre: AR puzzle spil
Platform: iOS og Android
Producent: ARBlox IVS 
Støttebeløb: DKK 717.500 (udvikling)  

THE DOOR er et gådespil, der opleves på mobilen, og som benytter augmented reality teknologi. Spillet leger med koblingen mellem det konkrete fysiske sted spilleren befinder sig og så introduktionen af et virtuelt rum, som spilleren fysisk kan vandre ind i og udforske. Centralt for overgangen mellem den fysiske og den virtuelle verden er en virtuel dør, der fungerer som portal mellem den realistiske og den magiske verden. 

Welcome to Elk


Genre: Historiedrevet adventure spil
Platform: PC og Mac
Producent: Kong Orange ApS 
Støttebeløb: DKK 939.540 (produktion)
 
WELCOME TO ELK er et animeret historiedrevet spil, der foregår på den lille ø Elk, hvor et lokalt samfund af skæve eksistenser holder til. Øen er fiktiv – men alle personer man møder i spillet, er inspireret af virkelige personer. Dermed får spil-episoderne en klangbund af anekdoter og kulørte rejseberetninger– ofte er det historier af typen, man kunne udveksle henover et værtshusbord. Selvom adskillelige episoder får et tragisk udfald, hvor folk kommer til skade eller ligefrem dør, er grundtonen humoristisk og med kærlighed til de ofte glemte og skæve karakterer, der portrætteres.

Wonder Woollies


Genre: Børnespil
Platform: Mobil/tablets
Producent: Fuzzy House ApS 
Støttebeløb: DKK 745.000 (produktion)  

WONDER WOOLLIES er et legeunivers for børn på 3-6 år, der kombinerer digitalt spil med fysisk leg. Wonder Woolies er en række bamselignende karakterer, der befolker det farverige og eventyrlige spilunivers. De har hver deres personlighed og interesser, og spillerne kan derfor opsøge dem i hver deres hus, alt efter hvad de er i humør til – fx finde på opfindelser, bage, lave musik, pynte eller bygge ting. Spillet understøtter også fri leg, hvor spillets karakterer kan samles om en spilleropfunden aktivitet, fx en picnic. 

Ynglet

 

Genre: Eksperimentelt Platformspil
Platform: PC og Mac/Nintendo Switch
Producent: Triple Topping Games IVS 
Støttebeløb: DKK 302.736 (udvikling) + DKK 387.961 (produktion) 

YNGLET er et semiabstrakt kunstspil, hvor animation, musik og interaktion i fællesskab udgør en levende helhed. Spillets visuelle udtryk tager udgangspunkt i enkle stregtegninger, som var de tegnet med tusch på hvidt papir. Dog er der tilføjet et dynamisk lag af visuelle effekter, som konstant holder stregen levende og animeret i takt til den algoritmisk styrede musik, der konstant tilpasser sig spillerens handlinger. 

Mindre udviklingsstøtter

 
 


Blip
Genre: Musikalsk puzzle spil
Platform: Mobile platforme
Producent: Farmand 
Støttebeløb: DKK 97.680 (udvikling) 

 
 
Bling Bling Mummy
Genre: Børnespil
Platform: Mobil/tablets
Producent: Klassefilm ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling)
 
 
 
Reset (tidl. Hard Reset)
Genre: Visuelt puzzle spil
Platform: iOS og Android
Producent: Klassefilm ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
 
 
 


Nook
Genre: Point and click adventure for børn
Platform: PC/mobile platforme
Producent: Invisible Walls IVS 
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 

 
 


Headland (tidl. Norse)
Genre: Narrativt adventure spil
Platform: iOS pg Android
Producent: Northplay ApS 
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
 

 
 

Outermost Tales
Genre: Episodisk adventure spil
Platform: PC/Mac/mobile platforme og konsoller
Producent: Die Gute Fabrik ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 

 
 
P.A.P.
Genre: Manager
Platform: PC 
Producent: Goblin Galaxy ApS 
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 
 
 
 
Vitriol
Genre: Narrativt ordgådespil
Platform: Mobil
Producent: Charlene Putney 
Støttebeløb: DKK 97.002 (udvikling) 
 
 
 
We call him Ibsen
Genre: Socialt, narrativt puzzle spil
Platform: Multiplatform
Producent: Other Tales Interactive ApS 
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling)  
 

Kontakt

Simon Løvind
Redaktør
Tlf. +45 2537 0002
simonl@dfi.dk

Mikkel Thomassen
Producer
Tlf. +45 4061 9362
mikkelt@dfi.dk

Karen Jakobsen
Projektkoordinator
Tlf. +45 2332 9005
karenj@dfi.dk